בעוד הפן המשפטי בנוגע לכפיית חיסוני קורונה על הציבור עדיין שנוי במחלוקת, ורק בשבוע שעבר עלה לדיון נושא חיסון עובדי ההוראה, ישנם כבר מנהלי חברות שמנסים לעשות ככל שביכולתם לתמרץ את עובדיהם להתחסן.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
כך למשל, בתעשייה האווירית מציעים לממן הופעות אמנים לעובדי החברה כפיילוט לעידוד התחסנות נגד קורונה. יו"ר ועד עובדי התעשייה האווירית, יאיר כץ, פנה היום לשר הבריאות יולי אדלשטיין בבקשה לאשר לחברה סדרת הופעות לעובדים, שתתקיים במתקניה.
5 צפייה בגלריה
חיסון קורונה בתל אביב
חיסון קורונה בתל אביב
חיסון קורונה
(צילום: רויטרס)
"כיו"ר הוועד של ארגון גדול ומרכזי בישראל, אנחנו מבקשים לקדם ביחד עם המשרד פיילוט ייחודי לפיו הוועד יקיים שורה של מופעי תרבות למחוסנים בלבד, או לאלו המציגים בדיקת קורונה שבוצעה 48 שעות לפני ההופעה. מהלך כזה יכול לתמרץ את העובדים להתחסן, וגם לספק פרנסה לעובדי עולם התרבות", אמר כץ.
היום החלו קופות החולים כללית ומכבי לבצע חיסונים לעובדי התעשייה האווירית במתחם החברה בלוד. למקום הגיעו גם עובדים ממפעל מבת של החברה הסמוך ביהוד. בסך הכל חוסנו מאות עובדים, רובם מתחת לגיל 40.
בתעשייה האווירית מועסקים כ-15 אלף איש, ובקמפוס נתב"ג שלה יש מספר אתרים המתאימים לביצוע הופעות תוך שמירת מרחק בין הצופים, כולל האנגרים מקורים.
לוועד עובדי התע"א יש תקציב תרבות שנתי בסך כמה עשרות מיליוני שקלים, אולם ההצעה של כץ מתואמת עם הנהלת החברה, שעשיה להשתתף במימון אם תאושר היוזמה.
גם באתר הפארם מדילינק, המעסיק מאות עובדים ובהם מחסנאים ומלקטים, ברובם צעירים בגילי 18-35, החליטו כי מעתה ישאפו לקבל לעבודה רק עובדים בעלי דרכון ירוק או כאלו שמתחייבים להתחסן בשני חיסונים.
בנוסף הודיע מנכ"ל האתר, שאול סלם, כי כל עובד שיתחסן, יקבל כרטיס להופעה לבחירתו כשעולם התרבות ישוב לפעילות, ובכך יסייע לענף שנפגע קשות ממשבר הקורונה. "מדילינק מחפשת עובדים מסורים ואחראים", הסביר המנכ"ל, שאול סלם. "גם לאחר שכל העובדים יתחסנו, העבודה במרלוג ובמשרדים תיעשה רק על פי כללי התו הירוק, כשהעובדים עוטים מסכה במשך כל שעות העבודה והעבודה מתקיימת בקפסולות.
"כעסק חיוני, אנו מקפידים על קלה כחמורה, והעבודה אצלנו נמשכה ללא עצירות מהותיות ובידודים. לקראת הישורת האחרונה וכנראה הכי חשובה במלחמה בקורונה, אני רוצה לעודד את העובדים הקיימים ובטח את העובדים החדשים להתחסן, כדי לשמור על מקום העבודה ועל עצמם, וביחד להירתם למבצע החיסונים. רק כך נוכל לחזור לחיים רגילים".
5 צפייה בגלריה
שאול סלם
שאול סלם
שאול סלם
(צילום: טליה ברהום)
מנכ"ל חברה אחרת שביקש לשמור על עילום שם אמר ל-ynet: "עשרה עובדים מתוך מאות העובדים שלי לא התחסנו. כשהצפתי את הנושא, הודיעו העובדים שהתחסנו, שלא יגיעו לעבודה אם לא כל העובדים יתחסנו. בהתחלה חשבתי לתת רק לעשרת העובדים האלו תמריצים, אבל שקלנו מחדש, וככל הנראה ניתן לכל עובד שהתחסן, 200 שקל. לא מגיע פרס לאלו שלא התחסנו".

לילה במלון ויומיים חופשה למתחסנים

גם בחברות נוספות הודיעו על הטבות שונות לעובדים שיתחסנו, ו-60 עובדי 102FM רדיו תל אביב קיבלו לילה במתנה באחד ממלונות בראון לבחירתם. זאת לאחר שביום שישי האחרון התחסנו כולם. "עוד לפני שהחיסון הראשון נחת הודענו על הטבות למתחסנים", אמר אבי משולם, מנכ"ל התחנה. "כל העובדים נרתמו לקמפיין: 'בואו נגמור עם זה', כשהשדרנים סיפרו למאזינים למה הם הכי מתגעגעים וקראו לכולם להתחסן. כל העובדים, שדרנים, מפיקים, עורכים והנהלה ומכירות, חוסנו בשני החיסונים, וייהנו מלילה במלון לבחירתם. זאת לפי העסקה שנחתמה בין הרדיו למלונות בראון. בין המתחסנים שייהנו: גורי אלפי, אופירה אסייג, אייל ברקוביץ', נלי תגר, לירון ויצמן, שרון טייכר וערן זרחוביץ'.
5 צפייה בגלריה
אבי משולם
אבי משולם
אבי משולם
(צילום: מאיר אזולאי)
חברת סודהסטרים בשיתוף משרד הבריאות תציב השבוע ניידת חיסונים במפעל החברה ברהט, במקביל לקמפיין הסברה לעובדים ותמריצים למתחסנים. החברה מעסיקה כ-2,500 עובדים במפעלה באזור התעשייה להבים-רהט, ובהם ריכוז גבוה של בדואים וכן יוצאי העדה האתיופית. במסגרת הקמפיין, יקבלו המתחסנים שובר שי נדיב, חולצות, ותעודת הוקרה, בעברית, ערבית, אמהרית ורוסית. החברה גם תציע שיחות לעובדים עם רופאים דוברי השפה הערבית והאמהרית, בכירי דת וגורמים בעלי השפעה על אותם מגזרים, כדי לקדם את הידע ולהילחם בפייק ניוז בנושא. גם חברת ביטוח ישיר החליטה להנגיש את החיסונים לכלל עובדיה מכלל קופות החולים. ניידת מד"א תגיע השבוע למטה החברה, ותחסן כל עובד שירצה.
5 צפייה בגלריה
גלית צוקר
גלית צוקר
גלית צוקר, סמנכ"לית משאבי אנוש גלובלית בסודהסטרים
(צילום: גבריאל בהרליה)
רשת האופטיקה "אופטיקנה" הודיעה כי בחודשיים הקרובים כל עובד חברה שיתחסן ויציג תעודת מתחסן, יקבל 200 שקל לקנייה ברשת.
מחוז תל אביב של לשכת עורכי הדין, לפי החלטת יו"ר המחוז, עמית בכר, והמנכ"לית דנה אורן-ינאי, ממשיך במבצע, לפיו כל עובד שיתחסן יקבל שני ימי חופשה.
5 צפייה בגלריה
דנה אורן-ינאי
דנה אורן-ינאי
דנה אורן-ינאי
(צילום: תמי שלף)
בתוך כך, במסגרת מבצע "נותנים כתף" של ארגון לתת עם פלאפון, yes ובזק בינלאומי, תעביר כל אחת מהחברות תרומה על סך 30 שקל לרכישת ארוחה חמה לטובת משפחות נזקקות, קשישים וניצולי שואה, נתמכי ארגון לתת, בשם כל אחד מ-4,000 העובדים של שלוש החברות שיתחסן פעמיים.
יש לציין כי קבלה לעבודה של עובדים מחוסנים בלבד או כאלה שמתחייבים להתחסן יכולה להיתפס כמנוגדת לחוק למניעת אפליה במקומות העבודה וככל הנראה בית המשפט ייאלץ להכריע בנושא. גם נושא ההטבות לעובדים - בדומה להטבות לצרכנים, עדיין לא נבחן מבחינה משפטית וגם היועץ המשפטי לממשךה צפוי להידרש לנושא כמו גם לכל נושא הדרכון הירוק למתחסנים.
בהקשר ישיר לכך, נשיא איגוד לשכות המסחר בישראל, אוריאל לין, שלח היום מכתב ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, בו הוא מבקש בדחיפות הנחיות כיצד על המעסיקים להתנהל אל מול עובדים המסרבים להתחסן נגד נגיף הקורונה, ללא סיבה רפואית האוסרת עליהם להתחסן.
"הקורונה הורגת. מי שאינו מתחסן יכול להדביק אחרים ולסכן את חייהם. הזכות להתגונן מפני אלה שאינם מתחסנים היא זכות חרוטה. מעסיק בר דעת ראוי שימנע מעובדים שאינם מתחסנים להגיע פיזית למקום העבודה ולסכן חיי אחרים.
"אך מעבר לכך, מתעוררת שאלת זכויותיו של מי שסרב להתחסן ואינו מורשה להיכנס למקום העבודה. אני סבור שזוהי עילה מספקת של מעסיק לפטרו או להוציאו לחל"ת לאחר התראה נאותה", כתב לין.
פורסם לראשונה: 11:32, 14.02.21