2 צפייה בגלריה
שכונת המגורים החדשה במזרח נתניה
שכונת המגורים החדשה במזרח נתניה
שכונת המגורים החדשה במזרח נתניה
(הדמיה: דורון צוף זילברברג אדריכלים)
תוכנית ענק בנתניה יוצאת לדרך: הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מרכז אישרה השבוע למתן תוקף את התוכנית של רשות מקרקעי ישראל, שקודמה במסגרת הסכם הגג בעיר ואושרה להפקדה לפני כשנתיים, להקמת 3,500 דירות חדשות במתחם הבננה במזרח נתניה. במסגרת התוכנית יוקמו מגדלי מגורים בני 20-28 קומות ומבני מגורים בני 9 קומות. מתוך כלל הדירות, 700 יחידות דיור יוקצו לדירות קטנות ו-400 יחידות לדיור מוגן.
התוכנית כוללת מסוף תחבורה ציבורית, מרכז מסחרי, מוסדות חינוך ופארק על שטח של 113 דונם. היא משתרעת על פני שטח של 875 אלף מ"ר וגובלת ממערב עם שכונת עמליה, שכונת נאות גנים ושכונת קריית השרון, מדרום למתחם נמצא בית עלמין, וממזרח היישוב נורדיה. בנוסף גובלת התוכנית בפארק אזור נופש מטרופוליני אילנות. התוכנית מחולקת למתחמי משנה, כאשר כל תת מתחם יוכל לקום בנפרד ויכלול מערך תנועה ושירותי ציבור נדרשים.
החיבור למרקם העירוני הקיים יתבסס על 3 כניסות ראשיות: כניסה מרחוב האלונים, שתהפוך לציר מזרח-מערב מרכזי, אשר יוביל מחורשת הסרג'נטים ממערב עד לפארק העירוני החדש. לאורך הציר יהיו שבילי אופניים וגינון נלווה. במרכז הציר מרכז מסחרי גדול ומעליו דיור מוגן. כ-90 דונם ישמשו למבני ציבור: בדרום התוכנית מתוכננת קריית חינוך שתכלול בית ספר תיכון ושטח לספורט. בתי ספר יסודיים ואשכולות גנים יפוזרו וימוקמו במתחמי המשנה.
ממזרח לשכונה מתוכנן פארק על שטח של 113 דונם, שישתלב עם האופי החקלאי שבסביבתו. לאורך הפארק יתוכננו שבילי אופנים, ריצה וטיול ומתחמי כושר. במרכז הפארק יתוכנן אמפי פתוח גדול שיאפשר קליטת קהל. השביל המרכזי במתחם יתוכנן ויעוצב כטיילת המשלבת, הצללה שבילי אופנים, אזורי כושר וגינון. מהטיילת יהיו חיבורים לגינות קטנות בהן מתקני משחק, גינות כלבים, גינות קהילתיות, מתקני ספורט ואזורי שהייה מוצלים.
2 צפייה בגלריה
שכונת המגורים החדשה במזרח נתניה
שכונת המגורים החדשה במזרח נתניה
שכונת המגורים החדשה במזרח נתניה
(הדמיה: דורון צוף זילברברג אדריכלים)

הבנייה מותנית בהקמת כבישי גישה

בהיבט התחבורתי, התוכנית מתנה את היקפי הבנייה עם הקמת כבישי הגישה ותחבורה ציבורית. כמו כן, התוכנית מתווה כביש עוקף חדש לנתניה מזרח, שיחבר את כביש 57 מצפון עם כביש 561 המתוכנן מדרום, וחלק מהיקפי הבנייה מותנים ביצירת חיבור לכבישים אלו.
בצפון התוכנית מתוכנן מסוף תחבורה ציבורית, והיא כוללת הנחיות להתוויית קווי תחבורה ציבורית לשירות השכונה וחיבורה למערכת הדרכים העירונית, בין השאר באמצעות נת"צ (נתיבי תחבורה ציבורית) מכביש 57 עד רחוב האלונים. כמו כן, כתנאי להתחלת הבנייה, נדרש מסמך לתפעול התחבורה הציבורית. בנוסף, רשת שבילי אופניים חוצה את המתחם ומקשרת בין חלקי העיר השונים.
יו"ר הוועדה, שירה ברנד, ציינה כי "התוכנית מהווה תשתית תכנונית להמשך התפתחותה הטבעי של נתניה, תוך מתן דגש על איכות חיי התושבים. היא יוצרת רובע עירוני איכותי, בשילוב התשתיות הנלוות, שיספק פתרונות דיור למגוון אוכלוסיות, כמו גם ייתן מענה לצורכי התחבורה של תושבי העיר וסביבתה, מוסדות ציבור על עירוניים, ופארק גדול לרווחת התושבים".
לדברי רפי אלמליח, מנהל בכיר אגף לתכנון ופרויקטים ברשות מקרקעי ישראל, "מדובר בתוכנית חשובה, שמטרתה הקמת שכונת מגורים הכוללת מספר רב של דירות ודיור מיוחד, שטחי מסחר ומבני ציבור לכלל האוכלוסייה, בהם שטחים ציבוריים פתוחים ופארק רחב ידיים, בתי ספר וגני ילדים, מתנ"ס, מתחמי ספורט ונופש". התוכנית קודמה בשיתוף עם עיריית נתניה והמועצה האזורית לב השרון, באמצעות החברה המתכננת בוכמן קורן הורביץ בניהולו של אינג׳ אורי הורביץ ובעריכת אדריכלים דורון צוף ואיילת הוקמן.