שינוי מערכת התמריצים לרשויות המקומיות כדי שיגדילו את מלאי הדירות בשטחן, הפרטת קרקעות מדינה במרכזי ערים והפסקת תוכניות כמו מחיר למשתכן - אלה רק כמה מהמהלכים שפרופ' צבי אקשטיין, לשעבר המשנה לנגיד בנק ישראל, מציע לעשות בניסיון לפתור את משבר הדיור.

"תוכניות כמו מחיר למשתכן, מע"מ אפס, שבדרך כלל מסבסדות דירות לעשירים ופוגעות בעניים, גורמות לנזק, כי כל פעם שמשנים את המיסוי זה עוצר את הענף, בצדק", הוא מסביר בריאיון לאולפן ynet. "כל פעם שישנה אי-ודאות לגבי המיסוי בנושא של משקיעים ובנושא של משתכנים חדשים ואחרים, זה עוצר את הענף. הענף צריך יציבות".
2 צפייה בגלריה
אתר בנייה
אתר בנייה
"להפריט קרקעות מדינה במרכזי ערים"
(צילום: shutterstock)
בנוסף, פרופ' אקשטיין סבור כי נדרש שינוי קריטי בתמריצים לרשויות המקומיות. "הרשויות המקומיות היום מפסידות על כל משפחה שנכנסת לדירה חדשה, במיוחד משפחות צעירות עם ילדים שצריכים מערכת חינוך. יש להן בעיות קשות בתחבורה הציבורית ותחבורה בכלל ולכן צריך להיות שינוי במערכת התמריצים לרשויות המקומיות, כך שכל רשות תצטרך להגדיל את מלאי הדירות שלה ביותר מ-2 אחוז ותרצה לעשות זאת באיכות שירותים גבוהה".
מהלך קריטי נוסף שנדרש הוא טיפול במונופול של מינהל מקרקעי ישראל על הקרקעות במדינה. "חייבים להפריט קרקעות במרכזי הערים לתכנון פרטי, היוזמה הפרטית היא הרבה יותר יעילה, הרבה יותר מהירה ולא עושים זאת בכלל", אומר פרופ' אקשטיין.
2 צפייה בגלריה
פרופ' צבי אקשטיין, לשעבר המשנה לנגיד בנק ישראל
פרופ' צבי אקשטיין, לשעבר המשנה לנגיד בנק ישראל
פרופ' צבי אקשטיין, לשעבר המשנה לנגיד בנק ישראל
(צילום: טל שחר)
פרופ' אקשטיין התייחס גם להשלכות של עליית מחירי הדיור: "ערך הנכסים של האוכלוסייה היותר עשירה עולה ויש לזה השפעה מאוד שלילית על האי-שיוויון. בנוסף, זה משפיע על יוקר המחיה והיכולת של האזרחים לקיים איכות חיים גבוהה. כמו כן, זה מקטין את הצמיחה של המשק כי הדיור מהווה כ-8% מהתוצר וכאשר המחירים עולים ובונים פחות, אז אנחנו נפגעים גם בתוצר, כמובן גם במיסים וכו'".
יו"ר לשכת השמאים לשעבר, אוהד דנוס, מתח ביקורת על דבריו של שר השיכון החדש זאב אלקין משבוע שעבר לפיהם מחירי הדיור יעלו עוד. "במקום לטפל בבעיה הוא למעשה מייצר בעיה גדולה יותר, כי מה שהוא אומר לאנשים זה שהממשלה כנראה שבאזורי הביקוש היא לא כל כך יכולה להשפיע, ולכן המחירים ימשיכו לעלות", אמר דנוס. "אני הייתי מפסיק לדבר על עליות וירידות מחירים, אתה לא אנליסט, אתה אמור לטפל בבעיה, אתה צריך לדבר על עיצוב השוק"
לדבריו, "אנחנו שומעים שהממשלה מתפנה עכשיו לכל הפתרונות הקלים והמהירים – חניקת הביקושים בעיקרון, שזה בסופו של דבר סוג של ספין. בסופו של יום יש בעיות יסוד בשוק הנדל"ן, והבעיה העיקרית היא יצירת קרקעות באזורי ביקוש, יצירת מלאי זמין, היצע זמין של קרקעות או של זכויות בנייה לדירה, זה אומר התחדשות עירונית. בעיה שנייה היא בעיית השוק של השוכרים ובעניין הזה צריך לקחת את חברת 'דירה להשכיר' ולהפוך אותה לחברה הממשלתית הכי חשובה אחרי חברות התשתיות. היא צריכה לקבל הרבה יותר פרויקטים לשיווק כי אנחנו רואים ששוק השכירות רותח וגם המכרזים בשוק השכירות של קרקעות כל הזמן עולים, כי גם שם יש מחסור בעצם".