"זה לא סוד שעליתי לישראל לפני מעט יותר מ-30 שנה ועברתי את הדרך של מי שמחפש את קורת הגג שלו. התחלתי את דרכי בקרוואן והייתי הלקוח של המשרד הזה (משרד השיכון - ה.צ) בתחנות האישיות שלי". כך אמר בתחילת השבוע שר הבינוי והשיכון הנכנס, זאב אלקין, בטקס חילופי השרים, לאחר שנכנס לתפקיד במקום השר היוצא יעקב ליצמן. אלקין יצטרך להתמודד עם משבר דיור שביום חמישי כבר הספיקה שרת הפנים הנכנסת, איילת שקד, לכנות אותו "קטסטרופה", והוא עצמו הודה יום לפני כן, כי מחירי הדירות צפויים לטפס בהיקפים גדולים יותר מאלה שראינו עד כה.
2 צפייה בגלריה
שר הבינוי והשיכון, זאב אלקין, בכנס הקבלנים 2021
שר הבינוי והשיכון, זאב אלקין, בכנס הקבלנים 2021
שר הבינוי והשיכון, זאב אלקין, בכנס הקבלנים באילת, השבוע
(צילום: ארן דולב)
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הדברים של אלקין לא מגיעים מוואקום. הוא אמנם בתפקיד רק ימים ספורים, אולם כבר נחשף לאזהרות מהחודשיים האחרונים של כלכלנים וגורמי נדל"ן מפני עלייה דו-ספרתית במחירי הדירות. כבר במסגרת ההסכם הקואליציוני של סיעתו, תקווה חדשה, נכתב כי הוא מתכנן לשמש יו"ר קבינט הדיור (שפוזר עם פירוק מטה הדיור הלאומי במשרד האוצר, לאחר סיום הקדנציה של שר האוצר לשעבר, משה כחלון); וכי בכוונתו להאריך את תוקפו של חוק הותמ"ל (הוועדה לתכנון מתחמים מועדפים לדיור - ועדת על שמאשרת תוכניות בנייה רחבות היקף בהליך מזורז).
עם זאת, הוא יצטרך לקחת בחשבון שכל עוד אגפי הנדל"ן מפוזרים בשלושה משרדים מרכזיים שונים (השיכון, הפנים והאוצר), הוא יצטרך לשתף פעולה באופן הדוק עם שאר השרים כדי לטפל בתחום הנדל"ן. "שרת הפנים מסכימה איתי", אמר אלקין בכנס הקבלנים באילת השבוע, גם השרה שקד אמרה בשיחה עם ynet כי שוחחה עם אלקין. הוא אף טען כי "יש לעשות שימוש בכלי מיסויי כדי לעצור רכישת דירות", ובכך רמז להעלאת מס הרכישה למשקיעים - יוזמה שכבר הועלתה בשבועיים האחרונים, ועל כך יצטרך לדון עם שר האוצר, אביגדור ליברמן.
"שרת הפנים מסכימה איתי", אמר אלקין בכנס הקבלנים באילת השבוע, גם השרה שקד אמרה בשיחה עם ynet כי שוחחה עם אלקין
משרדי הפנים והאוצר אינם היחידים שעוסקים באופן כזה או אחר בענף: רצוי שאלקין יתקשר גם עם שרת הכלכלה הנכנסת, אורנה ברביבאי, לקראת חזרתה של זרוע העבודה ממשרד הרווחה למשרד הכלכלה. זרוע העבודה אחראית על מינהל הבטיחות, שתפקידו לפקח על בטיחות עובדי הבניין. על רקע העובדה שתאונות העבודה באתרי הבנייה ברחבי הארץ הן הרעה החולה של הענף, אין ספק שיש צורך בהתייחסות רצינית לנושא מצד כלל הגורמים האמונים עליו.
סנכרון אמיתי יהיה דרוש מצד אלקין גם מול שרת התחבורה, מרב מיכאלי, על מנת לקדם פרויקטים תחבורתיים שלהם משמעות רבה גם לגבי זכויות בנייה, כגון מיזמי הרכבת הקלה והמטרו. מנהלת מינהל התכנון, דלית זילבר, כבר התריעה בריאיון לממון ול-ynet לפני כחודשיים מפני משבר ביצוע התשתיות. קשר רציף יידרש גם עם יו"ר סיעתו, שר המשפטים גדעון סער, על מנת לאשר, בין היתר, קידום תזכירי חוק בתחומים שונים כגון פינוי בינוי, קבוצות רכישה ועוד.

לפעול בכל הכוח או לפעול למיתון?

שר השיכון הנכנס יצטרך, כאמור, להתמודד עם מחירי הדיור המאמירים, כשברקע - לפי קווי היסוד של הממשלה החדשה - נראה כי ראשי המפלגות בקואליציה ויתרו מראש על הניסיון להוריד את מחירי הדיור, כפי שניסו קודמיהם, וינסו "לפעול בנחישות למיתון עליית מחירי הדיור". "צריך לפעול בכל הכוח כדי להגדיל את היצע הדיור", אמר שלשום, ואכן לפי נתונים שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) אתמול, בשנה האחרונה חלה ירידה בהתחלות הבנייה של דירות חדשות וכן בהנפקת היתרי בנייה.
לצד זאת, יצטרך אלקין, שבמסגרת תפקידו אחראי על מועצת מקרקעי ישראל, לבחון דרכים להגדלת היקף שיווקי הקרקעות לבנייה על ידי רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), ברקע הצניחה החדה בשיווקים בשנה האחרונה. בנוסף, יצטרך להחליט על המשך דרכה של תוכנית "דיור במחיר מופחת" של השר היוצא ליצמן, שהחליפה את תוכנית "מחיר למשתכן". ביקורת על תוכנית מחיר מופחת כבר נמתחה, בעיקר בעקבות העובדה שהיא מאפשרת רכישת קרקע לכל המרבה במחיר במרכז הארץ (בניגוד לתוכנית הדיור המוזל הקודמת). בכנס הקבלנים השבוע, התייחס מנהל רמ"י, ינקי קווינט, לכך ואמר: "המדינה יכולה להחליט על תוכנית דיור ייעודית, כמו מחיר למשתכן לחסרי דיור ובשלב מאוחר למשפרי דיור. לדעתי חשוב להרחיב תוכנית כזאת, שבמרכז הארץ היא מוגבלת".
בנוסף, יהיה על אלקין לשים דגש על הסכמי הגג שחתמה המדינה עם הרשויות המקומיות. לאחרונה אישרה מועצת מקרקעי ישראל את הצעת משרד השיכון ורמ"י להאריך את תוקף הסכמי הגג לטובת הסרת חסמי שיווק ופיתוח עד לסוף 2021. מודל הסכמי הגג אמור לספק תמיכה לרשויות המקומיות בדמות סבסוד כלכלי משמעותי עבור הקמת תשתיות תומכות דיור. עם זאת, לא מעט רשויות, הבולטת בהן הרצליה, מתחו בשבועות האחרונים ביקורת חריפה על המודל בטענה כי המדינה לא ממלאת את חלקה בהסכמים.
אחת הבעיות שתוקעות את הגדלת ההיצע היא חוסר הסנכרון בין כמות הדירות המאושרות לבנייה לבין תשתיות התומכות בהן, ושר השיכון הנכנס יצטרך להקצות תקציב לתשתיות תומכות דיור. הקבלנים אף דורשים להגדיל את מכסת העובדים הזרים בענף כדי לקצר את הליכי הבנייה. מצד שני, הוא יצטרך להתייחס לדאגה של חברות התשתיות הציבוריות מכניסתן של חברות זרות, בעיקר סיניות, לישראל על מנת לבצע פרויקטים גדולים כמו הקמת הרכבת הקלה (הרק"ל).
בכנס שהתקיים ביום חמישי אמר רונן גינזבורג, מנכ"ל חברת דניה סיבוס: "עשו אותנו שואבי המים של הסינים. אני הפכתי קבלן משנה שלהם". חיים גליק, מנכ"ל נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים שאחראית על הקמת הרק"ל), הוסיף: "ישראל חתומה על הסדרים בינלאומיים. כתוצאה מכך, נכנסות חברות בינלאומיות. הסיטואציה שאני רוצה להוביל תשתנה. אני רוצה שחברות ישראליות יהיו בפרונט".
בנוסף, אלקין יצטרך לקדם דיור בר-השגה ולפעול להגדלת היצע הדירות להשכרה ארוכת טווח. למעשה, אחת הדרכים לבלום את העליות בענף הדיור היא יצירת סטנדרט של דיור ראוי להשכרה, באופן שיגרום לשינוי תפיסה: אפשר לגור בשכירות ולא רק בבעלות. כיום מקדמת המדינה פרויקטים לדיור להשכרה ארוכת טווח על ידי החברה הממשלתית "דירה להשכיר". גם בשוק הפרטי פועלות חברות מוסדיות, בין היתר באמצעות קרנות ריט.
פורסם לראשונה: 12:12, 18.06.21