הצורך בגיבוש בהקדם של תוכנית המשך לתוכנית מחיר למשתכן שהסתיימה עלה היום (א') בפגישה ראשונה שקיימו שר האוצר, אביגדור ליברמן, ושר הבינוי והשיכון, זאב אלקין. פגישת העבודה הראשונה, ימים ספורים לאחר כניסתו למשרד האוצר, מעידה לדברי גורמים באוצר כי ליברמן מייחס חשיבות רבה לעצירת התייקרות הדירות לאחרונה, וכי הוא מתכוון לפעול בתחום בשיתוף עם שר השיכון, שנכנס גם הוא לתפקיד רק בשבוע שעבר. זאת, לאחר שקודמו של ליברמן בתפקיד, ישראל כץ, לא הרבה לעסוק בתחום הדיור, והמטות שהוקמו באוצר בזמן השר משה כחלון (הכוונה למטה הדיור הלאומי) הועברו בחזרה למשרדי השיכון והפנים.
בלשכת השר ליברמן ציינו כי הרקע לפגישה היה "אתגרי שוק הדיור הנוכחיים". כמו כן, במסגרת תפקידו של השר אלקין כשר המקשר בין הממשלה לכנסת, שוחחו השניים על העמידה בלוח הזמנים בהליך העברת התקציב.
1 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן זאב אלקין
אביגדור ליברמן זאב אלקין
פגישה ראשונה. שר האוצר אביגדור ליברמן ושר הבינוי והשיכון זאב אלקין
(צילום: דוברות משרד האוצר)

"לשלב זרועות כדי להביא למיתון עליית המחירים"

בסיום הפגישה ציין ליברמן כי "המאמץ להוציא את מדינת ישראל ממשבר הדיור הוא מאמץ משותף למשרד האוצר ומשרד השיכון. עלינו לשלב זרועות על מנת להביא למיתון עליית המחירים בשוק הנדל"ן, וזאת באמצעות רפורמות מקיפות הכוללות הפשרת קרקעות והאצת ההיצע. שר השיכון ואני דוגלים במשנתו של ז'בוטינסקי המחייבת את המדינה לספק לאזרחים את חמשת ה"מ", בראשם 'מעון', ולכן נפעל במלוא המרץ על מנת לתת מענה הולם לגידול הדמוגרפי הבריא במדינת ישראל".
לדברי אלקין, "הגיע הזמן לעשות ולא רק לתכנן תוכניות. פתרון משבר הדיור ומיתון עליית מחירי הדירות חייבים להיות במרכז תשומת הלב של ממשלת ישראל. זו משימה לאומית ממדרגה ראשונה מההיבט הלאומי, החברתי והכלכלי. אני מברך את שר האוצר ליברמן על התגייסותו למען המשימה הזאת כבר בימיו הראשונים בתפקיד, ואני בטוח שבמאמץ משותף נוכל להביא למהפכה אמיתית".
אלקין הוסיף: "הממשלה הזו שמה לה למטרה במסגרת ההסכמים הקואליציוניים לשווק 300 אלף יחידות דיור בחמש השנים הקרובות, וכבר במסגרת התקציב הקרוב, בשיתוף עם משרד האוצר, נביא חבילת צעדים משמעותיים להשגת היעד הזה".
שר השיכון אלקין יצטרך, כאמור, להחליט על המשך דרכה של תוכנית דיור במחיר מופחת של השר היוצא יעקב ליצמן, שהחליפה את תוכנית מחיר למשתכן. ביקורת על תוכנית מחיר מופחת כבר נמתחה, בעיקר בעקבות העובדה שהיא מאפשרת רכישת קרקע לכל המרבה במחיר במרכז הארץ (בניגוד לתוכנית הדיור המוזל הקודמת).
בכנס הקבלנים השנתי שנערך בשבוע שעבר באילת, התייחס מנהל רשות מקרקעי ישראל, ינקי קווינט, לכך ואמר: "המדינה יכולה להחליט על תוכנית דיור ייעודית, כמו מחיר למשתכן לחסרי דיור ובשלב מאוחר למשפרי דיור. לדעתי חשוב להרחיב תוכנית כזאת, שבמרכז הארץ היא מוגבלת".
בתוך כך, ליברמן טרם נפגש עם מנכ"לי הביטוח הלאומי והתעסוקה בעניין מתווה החל"ת למרות הדחיפות.