התגובות החריפות על ההחלטה של קבוצת פוקס לחלק דיבידנד של 49 מיליון שקל לא איחרו לבוא. הכותרות הכלכליות עסקו כולן בלי יוצא מן הכלל בחלוקת הדיבידינד - לאחר המענקים אותם דרשה וקיבלה הקבוצה מהממשלה וההטבות בארנונה שהיא צפויה לקבל מהמדינה ושיירשמו בדוחות הרבעון השני. הקבוצה שבשליטת הראל ויזל אף קיבלה ערבות מדינה להלוואה בנקאית שלקחה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
המאבק שהוביל ויזל לצד ראשי קבוצות קמעונאות נוספות השיג את המטרה שלו - המדינה החליטה להעניק מענקים בגובה של עשרות מיליוני שקלים לחברות שהחזירו עובדים, בארבע פעימות, בין יוני לספטמבר.
5 צפייה בגלריה
הראל ויזל, המנכ"ל והבעלים של קבוצת פוקס
הראל ויזל, המנכ"ל והבעלים של קבוצת פוקס
הראל ויזל, המנכ"ל והבעלים של קבוצת פוקס
(צילום: דימה טליאנסקי)
פוקס תקבל בין 13 ל-18 מיליון שקל לאחר שהחזירה את מרבית העובדים שלה באפריל ובמאי. עבור כל עובד שהוחזר לעבודה החל מה-19 באפריל המעסיק מקבל 3,500 שקל, ועבור עובדים שחזרו ביוני יקבל המעסיק 7,500 שקל עבור כל עובד.
החברה לקחה הלוואה בערבות מדינה בסכום 60.6 מיליון שקל, לחמש שנים, כאשר בשנה הראשונה לא תצבור ההלוואה ריבית. תשלומי הקרן והריבית יתבצעו החל מהשנה השנייה בתשלומים חודשיים. ההלוואות צמודות לריבית הפריים. בנוסף, גייסה פוקס שתי הלוואות בסכום של 200 מיליון שקל מהבנקים לאומי והפועלים, למשך שלוש שנים, צמודות לריבית הפריים. לחברה אופציה להחזיר את ההלוואה לאחר שנה, ללא קנס פרעון מוקדם.

התגובות במערכת הפוליטית

חבר הכנסת שלמה קרעי מהליכוד כתב על חלוקת הדיבידנד בפוקס: "דמעות התנין שהראל ויזל הפיץ לכל עבר, הפכו ליהלומים על חשבוננו. את אשר יגורנו בא לנו. התפשרנו בוועדת הכספים על תיקונים ושיפורים במודל המענקים כדי לא לעכב וכדי להציל את העצמאים וקיבלנו סטירת לחי. לא יהיה יותר כדבר הזה. לא נבטל יותר את שיקול הדעת של חברי ועדת הכספים בפני האוצר".
5 צפייה בגלריה
שלמה קרעי
שלמה קרעי
שלמה קרעי
(צילום: אבי מועלם)
חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' צייץ בטוויטר: "ה'אמרנו לכם' המהיר בעולם. לא בשביל זה ניתן תקציב העתק לתמיכה בעסקים במשבר הקורונה. כשדרשנו בוועדת הכספים להתנות את המענק בהתחייבות לא למשוך דיבידנד ולא להעלות שכר בכירים בדיוק לזה התכוונו. חבל מאד ששר האוצר התנגד".
ח"כ מרב מיכאלי שיגרה הערב מכתב אל שר האוצר ישראל כץ והחשב הכללי רוני חזקיהו שבו כתבה כי "המהלך החזירי והמכוער של הראל ויזל חושף שוב איך הממשלה חזקה על חלשים ורופסת מול החזקים. כבר בתחילת משבר הקורונה הגשתי הצעת חוק שנועדה להבטיח שהקטנים והפגיעים יקבלו את רוב כספי הסיוע, ולא הגדולים והחזקים. אבל הממשלה התעלמה, והנה התוצאות: כסף סיוע ציבורי מחולק לבעלי המניות כדיבידנד בעוד עשרות אלפים קורסים.
5 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי בכנסת
מרב מיכאלי בכנסת
ח"כ מרב מיכאלי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
אני פונה אליך בדרישה לא לאשר ולא לבצע אף מענק, הלוואה או סיוע לרשת פוקס ולעדכן מיד את התנאים לקבלת כל אלה. בנוסף, לפעול באופן מיידי ולהבטיח שמענקים או הלוואות וסיוע בכל דרך אחרת מכספי הציבור ילוו בהתחייבות שלא לחלק דיבידנד ולא להעלות שכר בתקופה של שנתיים לפחות לא מדובר בסוציאליזם, מדובר ביעילות ובהגיון; גם בארה"ב, למיטב ידיעתי, נקבעו כללים שמונעים את התופעה החזירית הזו. מי שרוצה לקבל מהמדינה סיוע צריך לעמוד בקריטריונים של הגבלת שכר למנהלים וחלוקת דיווידנד לבעלים", כתבה מיכאלי.
ח״כ מיקי לוי מיש עתיד-תל״ם אמר - ״ממשלת ישראל היא שאשמה בחרפה הזאת. למרות כל השינויים שביקשתי להכניס בתכנית המענקים, הממשלה ונציגיה אטמו את אזניהם מלשמוע והתנגדו לכל שינוי. דרשתי בוועדת הכספים לשים תקרה מקסימלית של 6 מיליון שקל עבור עסק יחיד כדי שהכסף יזרום לעסקים הקטנים והבינוניים ולא יעשיר סתם את קופתם של בעלי חברות ענק. לצערי הרב האטימות הממשלתית שמלווה את כל הטיפול במשבר הכלכלי מביאה הערב למחזה המכוער והבלתי יאמן הזה״.
5 צפייה בגלריה
השבעת הממשלה
השבעת הממשלה
ח"כ מיקי לוי
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
חיים ילין, שכיהן כחבר כנסת מטעם יש עתיד, צייץ אף הוא וקרא לחרם על חנויות הרשת: "כף רגלי לא תדרוך יותר ברשת פוקס. מקווה שעם ישראל התנהג בהתאם כדי למחוק לכם את הדיבידנד מהפרצוף. אתם חוצפנים".
עמיר פרץ, שר הכלכלה, צייץ תגובה חריפה במיוחד נגד הדיבידנד שמשכה פוקס: "הדיבידנד של ויזל אחרי שהבטיח לעצמו עשרות מיליונים פיצוי מהמדינה זהו הקפטיליזם החזירי בשיא חוצפתו. לאחר שהחזיר מאות עובדים במשרה חלקית הוא מקבל מקופת המדינה ולוקס לכיסו עשרות מיליוני שקלים".
פרץ אף עקץ את ויזל שמשך המאבק צעק באולפני הטלויזיה כי הוא מייצג את כל העסקים בישראל, ונלחם למען בעלי העסקים הקטנים: "ויזל לא מייצג את העסקים הקטנים ואת העסקים בכלל, בניגוד לגילויי הסולידריות שראינו ברחבי ישראל".
5 צפייה בגלריה
עמיר פרץ
עמיר פרץ
שר הכלכלה, עמיר פרץ
(צילום: אלכס קולומויסקי)
מקבוצת פוקס נמסר בתגובה: "פוקס הינה חברה ציבורית, יותר מ-50% מהמניות של פוקס מוחזקות בידי הציבור במדינת ישראל. בהתאם למדיניות חלוקת הדיבידנד, פוקס מחלקת לבעלי מניותיה מדי שנה ובאופן קבוע דיבידנד בגובה של לפחות 50% מהרווחים כל שנה במועד הפרסום של הדו"חות הכספיים השנתיים.
"ביום ה-11 למרץ החברה פרסמה את הדוחות הכספיים של שנת 2019 ובאותו מועד הכריזה על דיבידנד בגובה 49.1 מיליון שקל בגין מחצית רווחי החברה לשנת 2019. ב-15 למרץ, עם הודעת הממשלה על סגירת המרכזים המסחריים התכנס דירקטוריון החברה והחליט להקפיא את חלוקת הדיבידנד של שנת 2019 עד להתבהרות הנסיבות.
"היום פרסמה פוקס את הדו"חות הכספיים וציינה בדו"ח הדירקטוריון כי מאז פתיחת החנויות חלה עלייה ניכרת בהכנסות שנה מול שנה באותה תקופה. במקביל לפרסום הדוחות הכספיים היום, הכריזה החברה על חלוקת דיבידנד בסך של 49.1 מיליון שקל בגין מחצית הרווחים של שנת 2019. פעילות החברה נפגעה קשות בתקופה בה נאסרה לחלוטין כלל פעילות חנויות הקבוצה, למרות זאת הקבוצה גאה בכך שלאחר פתיחת החנויות וללא שיהוי, החזירה את אלפי עובדיה לעבודה בתנאים שעבדו קודם לכן", נאמר בתגובה.
פורסם לראשונה: 20:45, 25.06.20