ברחבי העולם ציינו אתמול (שבת) את ה-1 במאי, כאשר עובדים וראשי איגודים הפגינו בדרישה להבטחת ביטחון תעסוקתי על רקע מגפת הקורונה, שפגעה בכלכלה ובמקומות העבודה. חג הפועלים, היום בו מציינים מדי שנה את המאבק למען זכויות העובדים, יצר השנה מראה נדיר בימי הקורונה, כאשר המוני אנשים הצטופפו יחדיו וצעדו כתף אל כתף עם דגלים ושלטי מחאה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
המסכות שעטו חלק מהמפגינים היוו תזכורת לשינוי שחל בעולם מאז ה-1 במאי 2019, הפעם האחרונה שבה צוין חג הפועלים באופן רגיל, לפני התפשטות נגיף הקורונה, שההתמודדות איתה הובילה גם לפגיעה בחירויות ובזכויות האזרח ברחבי העולם, כולל הזכות להפגין.
3 צפייה בגלריה
הפגנות חג הפועלים בפריז
הפגנות חג הפועלים בפריז
בצרפת אלפי אנשים יצאו לרחובות. הפגנות חג הפועלים בפריז
(צילום: AFP)
ההפגנות היו מצומצמות יותר השנה, בשל מגבלות הקורונה. ברוסיה התקיימו אירועים מועטים בלבד בשל האיסור על התקהלויות. באיטליה זו הייתה השנה השנייה ברציפות שחג הפועלים מצוין ללא צעדות המוניות והופעות רוק. בעיר טורינו, שבצפון איטליה, התעמתה המשטרה עם מאות מפגינים.
במנילה, בירת הפיליפינים, בה הוארך סגר בן חודש בשבועיים נוספים, הצליחו להתכנס מפגינים לזמן קצר ולמחות בדרישה לחיסוני קורונה, סיוע כספי וסובסידיות שכר על רקע האבטלה הגוברת. בטורקיה, בה נאסר על התושבים לצאת מביתם עד ל-17 במאי, למעט רכישת מזון ותרופות, דיווחו הרשויות באיסטנבול כי 212 אנשים נעצרו בגין הפרת מגבלות הקורונה.
3 צפייה בגלריה
הפגנות חג הפועלים בגרמניה
הפגנות חג הפועלים בגרמניה
הפגנות חג הפועלים בגרמניה. המשטרה הזהירה כי תפזר כל אירוע שיחרוג ממגבלות הקורונה
(צילום: AP)
בצרפת, אלפי אנשים יצאו לרחובות. בפריז ובליון המשטרה התעמתה עם מפגינים ואף פיזרה גז מדמיע. בפריז ביצעו השוטרים 34 מעצרים, ובליון דיווחו הרשויות על ביצוע 5 מעצרים ועל 27 שוטרים שנפצעו. עם זאת, עשרות הפגנות נוספות התקיימו ברחבי צרפת ללא כל תקרית.
בגרמניה, בה הפגנות ה-1 במאי בשנים קודמות הפכו לעתים אלימות, המשטרה הציבה השנה אלפי שוטרים והזהירה כי תעצור כל מחאה שתחרוג ממגבלות ההתקהלות. בברלין מפגינים קראו להוריד את השכ"ד ולהעלות את המשכורות.
3 צפייה בגלריה
הפגנות חג הפועלים בארה"ב
הפגנות חג הפועלים בארה"ב
גם בארה"ב התקיימו הפגנות ה-1 במאי
(צילום: REUTERS)
מאוחר יותר באותו היום, הפכה אחת מהעצרות הגדולות בברלין לאלימה, כאשר מפגינים שרפו פחי אשפה ברחובות והשליכו בקבוקים ואבנים לכיוון כוחות המשטרה. באירוע בוצעו מעצרים ונרשמו פצועים הן בקרב המפגינים והן בקרב השוטרים.
בעיר פורטלנד, שבארה"ב, הפגנות ה-1 במאי נחשבות למסורת, ולמרות הקורונה התקיימו גם השנה. לאורך כל שעות היום, נראו מפגינים שיצאו למחות, צעדו ברחובות והתכנסו בפארקים ברחבי העיר.