בסופו של יום יהיו מענקים לחגים, אלא שהפעם רק לאלו שעובדים ומשתכרים מעט מאוד. כל המפוטרים והמוצאים לחופשות ללא תשלום יישארו הפעם בצד.
>>לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הערב נמסרה הודעה, עדיין בלי פרטים רבים מדי, על תוכנית כלכלית נוספת שהגו במשרדי ראש הממשלה והאוצר בדבר מענק למקבלי מס הכנסה שלילי. רק לאחרונה שקל יועצו הכלכלי של ראש הממשלה, הפרופ' אבי שמחון, לתת מענקים לשכבות החלשות לקראת החגים, ורק בשבוע שעבר הודיע שר האוצר ישראל כץ כי לא יהיו מענקים לפני חגי תשרי.
הערב הודיע ראש הממשלה בנימין נתניהו כי בתיאום עם שר האוצר - דווקא כן יהיו מענקים. כץ הבהיר הערב, כי בדבריו לפיהם לא יהיו מענקים לפני החגים, התייחס לכוונות שנבחנו, לתת לכל האזרחים מענק נוסף בדומה לזה ששולם במסגרת "צ'ק לכל אזרח". לדבריו, הוא יזם יחד עם ראש הממשלה את המענק הנוכחי, המיועד רק לאוכלוסייה של העובדים שמקבלים שכר נמוך מאוד.
1 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כץ
(צילום: אבי כהן)
כבר די קשה לספור את התוכניות הכלכליות בימי משבר הקורונה. במקום לגבש תוכנית כלכלית גדולה, מקיפה, שתכיל את כל האוכלוסיות, המגזרים, הפיצויים לעצמאים והמענקים לאזרחים - שוב הודיע ראש הממשלה על תוכנית שבמשרד האוצר, שהיה שותף להכנתה, אפילו לא ידעו על העיתוי שבו נתניהו עומד למסור הודעה אודותיה.
הפעם מדובר בתוכנית סיוע בשם "מס הכנסה שלילי" לאוכלוסיות החלשות ביותר, שבהן ראש המשפחה ולעתים שני בני זוג עובדים, אך לא מצליחים להביא הביתה משכורת שתקיים את משפחתם בכבוד. הכוונה היא לשלם ל-400 אלף מקבלי מס הכנסה שלילי בישראל מענק אחד בגובה של 50% מהתשלום השנתי שמקבלים מי שזכאים למס הכנסה שלילי. מדובר בסכומים שונים לכל מקרה, בסדר גודל של כמה אלפי שקלים. עלות התוכנית תגיע ל-800 מיליון שקל עד מיליארד שקל.
כדי לחלץ את אוכלוסיות אלו מעוני, יזמה ממשלת אולמרט בשנת 2008 את התוכנית לתשלום מס הכנסה שלילי, שמטרתה האמיתית הייתה לעודד ישראלים לצאת לעבודה, גם אם הם לא מקצועיים או עובדים בשכר נמוך מאוד. במסגרת התוכנית הממשלה התחייבה להשלים לאותם עובדים את שכרם. מן "מודל גרמני" במימדים קטנים.
את תשלום המענקים מרשויות המס דווקא למי שעובדים המציא הכלכלן מילטון פרידמן עוד בשנת 1962. אז כתב בספרו כי הדרך לעודד עבודה עוברת בהשלמת שכר מצד הממשלה למי ששכרם נמוך במיוחד.

הכוונה: לתת את המענקים לפני ראש השנה

את התוכנית הנוכחית מקדם ראש הממשלה יחד עם שר האוצר, ישראל כץ, לאחר שגם נגיד בנק ישראל, הפרופ' אמיר ירון, מנכ"לי משרדי רה"מ והאוצר, רונן פרץ וקרון טרנר-אייל, וגם יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה, הפרופ' אבי שמחון, היו שותפים לגיבושה. בהודעה שפרסם הערב נתניהו נאמר כי התוכנית החדשה מתבצעת בתיאום עם ראש הממשלה החליפי, בני גנץ, וראשי כחול לבן.
הכוונה בתוכנית היא לעודד ולתגמל יציאה לעבודה בעקבות הביקורות על היעדר תמריצים למובטלים, אולם, הצעד הזה יצריך גם חקיקה. זו כוללת דיונים בוועדת הכספים של הכנסת, כמובן, שבה לרוב מוכנסים "שיפורים" ושינויים בתוכניות שהוגים נתניהו וכץ, כמו למשל בתוכנית המענקים "צ'ק לכל אזרח", שעברה מהפך שלם בוועדה עד שאושרה.
הכוונה היא לתת את המענקים המיוחדים עוד לפני ראש השנה, לקראת החגים, אולם רק לאוכלוסייה שעובדת ומשתכרת מעט, כאמור. הרמז: מי שפוטר או מצוי בחופשות ללא תשלום ואולי לא מתאמץ יתר על המידה למצוא עבודה חדשה או לחזור לעבודתו הקודמת, לא יזכה הפעם במענק.

אולי מגיע לכם מענק עבודה של אלפי שקלים

רק השבוע שיגרה רשות המסים ל-115 אלף אזרחים שנמצאו זכאים לקבל את מענק מס הכנסה שלילי הודעה, כי הם טרם מימשו את זכום לשנת המס 2019. עד כה, הגישו בקשה ונמצאו זכאים למענק לשנת 2019 כ-165 אלף איש. סכום המענק המרבי עומד על 8,820 שקל והמענק הממוצע נאמד בכ-3,700 שקל.
מענק עבודה משולם בכל שנה בארבע פעימות, החל מחודש יולי ועד פברואר בשנה לאחר מכן. השנה, על רקע המצוקה הכלכלית בשל התפשטות נגיף הקורונה, אוחדו בתחילת חודש יולי תשלומי המענק לפעימה אחת, ומאז אחת לשבוע מעבירה רשות המיסים את כל סכום המענק למי שמגיש בקשה עד ליום ראשון באותו שבוע ונמצא זכאי.
עבור שנת 2019 משולם המענק, בכפוף לעמידה בתנאי החוק ובהתאם לקריטריונים, לשכירים ועצמאים, שבין יתר הקריטריונים, הכנסתם החודשית הממוצעת עולה על 1,290 שקל ומגיעה עד 11,650 שקל. בשנים האחרונות, לאחר השלמת הגשת הבקשות בתום השנה, מספר הזכאים למענק עומד בכל שנה על ממוצע של כ-310 אלף.
ברשות המיסים הדגישו, כי הגשת הבקשה למענק היא פשוטה וקלה. אם הוגשה בקשה למענק בשנתיים האחרונות, ניתן להגיש בקשה מקוונת, כאשר היתר יוכלו להגיש בקשה בסניפי הדואר הפרוסים ברחבי הארץ.

מי יכול לקבל את מענק מס הכנסה שלילי?

הזכות לקבל מס הכנסה שלילי עומדת לשכירים או עצמאים שעומדים במספר תנאים עיקריים: גיל המבקש הוא 23 ומעלה ויש לו ילדים עד גיל 18 באותה שנת מס, או לחלופין גילו 55 ומעלה ואין לו ילדים. מספר הילדים בפועל משפיע על אופן חישוב המענק.
כמו כן זכאי רק מי שלא הייתה לו או לבן/בת הזוג שלו, במהלך אותה שנת מס, בעלות על זכות במקרקעין בגובה העולה על 50% מעבר לדירת מגורים יחידה. אם יש למישהו שמחזיק בדירה למגורים ולצד זה באופן מלא בחנות או במגרש, הוא לא יכול לקבל את המענק, בלא כל קשר לרמת ההכנסה שלו.
תנאי נוסף לקבל המענק הוא עמידה בקריטריון הזכאות, שלוקח בחשבון את מאפייני האדם המגיש את הבקשה, גובה ההכנסה שלו ומספר החודשים שעבד בפועל. ההכנסה מוגדרת לצורך זה כמשכורת, לרבות פנסיה אך למעט קצבת נכות, קצבת אובדן כושר עבודה או קצבת שארים, הכנסות מעבודה במשק בית, טובות הנאה שקיבל האדם מהמעסיק כמו למשל שכר לימוד, דמי החזקת רכב וכדומה, דמי לידה, דמי שמירת הריון ודמי מילואים.
כדי לבחון את הזכאות עושים חלוקה לשתי קבוצות של גילאים. עבור בני 55 ומעלה עם או בלי ילדים, הזכאות למענק תתבצע באופן הזה: מחברים את כל ההכנסות שלהם מהעבודה או מהעסק, ומחלקים במספר החודשים שהם עבדו בפועל במהלך אותה שנה. המספר המירבי הוא 12 חודשים. אם הסכום שמתקבל עולה על 2,090 שקל אך נמוך מ-6,198 שקל, הם יהיו זכאים למענק.
בקבוצת הגילאים השנייה, של בני 23 ומעלה שלהם שלושה ילדים או יותר, אופן חישוב הזכאות דומה, אלא שהגבול העליון של ההכנסה מעט גבוה יותר ועומד על 6,807 אלף שקל.
להורה יחיד במשפחה חד הורית נדרשת הכנסה שתהיה גבוהה מ-1,290 שקל ונמוכה מ-9,502 שקל.