הדולר חצה כלפי מטה לפני הצהריים (יום רביעי) את רף השער של 3.30 שקלים לראשונה מאז חודש מאי 2008, ושערו היציג נקבע היום על 3.289 שקלים, כ-0.7% פחות מהשער אתמול. בנק ישראל החל להתערב בצהריים בסכומים קטנים יחסית של עשרות מיליוני דולרים במסחר, כדי לרמוז כי הוא עשוי להגדיל את ההתערבות אם שער הדולר ימשיך לרדת ולפי שעה נבלמה הירידה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מתוך עשרת ימי המסחר האחרונים ירד שער הדולר בשמונה ימים, אך בנק ישראל התערב עד כה רק פעם אחת במסחר. גם ההתערבות הזאת, שהייתה מינורית יחסית, לא הועילה בבלימת המשך קריסת המטבע האמריקני.
1 צפייה בגלריה
דולרים ושקלים
דולרים ושקלים
דולרים שקלים
(צילום: shutterstock)
המשך ירידת שער הדולר נובעת מכמה סיבות, החל בהיחלשותו בשוקי הכספים בעולם ועד למיעוט הישראלים היוצאים לחו"ל ולכן אין כמעט רכישות מט"ח לצורך זה. כמו כן המירו חברות היי-טק בימים האחרונים מאות מיליוני דולרים שקיבלו מיצוא לחו"ל בשקלים כדי לשלם משכורות ומיסים. בנוסף, בישראל יש הכנסות במטבע זר מהפקת הגז הטבעי ובנק ישראל דואג לרכוש מדי פעם מאות מיליוני דולרים כדי לספוג את ההיצעים בשוק.
היצואנים הם הנפגעים בעיקר מהירידה החדה בשער הדולר, שכן קיבלו רק לפני חודשים ספורים 15 אגורות יותר על כל דולר של יצוא. זאת, בזמן שכל הוצאותיהם בארץ הם בשקלים - לשכר, לתשלום מיסים, חשמל, מים ועוד. לעומת זאת המרוויחים מירידת שער הדולר הם היוצאים לחו"ל שרוכשים בארץ כרטיסי טיסה, חדרי בתי מלון ושוכרים מכוניות בחו"ל. כמו כן מחיר היבוא של מוצרים שונים יורד לאחרונה בשקלים, אם כי לא תמיד מגיעה ההוזלה לצרכנים.
התעשיינים והיצואנים תובעים מבנק ישראל בשבועות האחרונים לבצע מהלכים מיידיים לבלימת קריסת שער הדולר, אולם בנק ישראל פועל בזהירות ובמתינות בשלב הזה. בין השאר יכול היה הבנק המרכזי להוריד לפני ימים אחדים את הריבית על השקלים לאפס (מ-0.1% בשנה) ולגרום כך להעלאת שערי הדולר והמטבעות הזרים האחרים, אם כי כנראה לתקופה קצרה בלבד. בנק ישראל נמנע לפי שעה מצד קיצוני למדי מסוג זה, כדי "לשמור תחמושת" למקרה של סגר שלישי והרעת נתוני המשק בישראל.
פורסם לראשונה: 14:23, 02.12.20