בנק ישראל רכש הבוקר (יום רביעי) מעל 300 מיליון דולר (כמיליארד שקל) לפי הערכות, כדי לנסות לבלום את צניחת שער הדולר לשפל חדש - שנקבע על 3.32 שקל לדולר. זהו השער הנמוך ביותר מאז 7 ביולי 2008, בתקופה שבה אירע המשבר הכלכלי הגדול הקודם, הסאב-פריים.
התחזקותו הרבה של השקל מול הדולר ולאחרונה גם מול האירו אינה מבשרת טובות ליצואנים הישראלים ולתעשייה, שכן עבור כל דולר יצוא מתקבלים בישראל פחות שקלים. לעומת זאת ליוצאים הלא רבים לחו"ל מישראל ולמי שרוכשים בארץ כרטיסי טיסה, חדרי מלון ומכוניות להשכרה בחו"ל, הנקובים במחירי דולרים, התחזקות השקל דווקא טובה ומוזילה את השהייה בחו"ל.
2 צפייה בגלריה
דולר
דולר
דולר
(כלכליסט)
התיסוף הניכר בשער השקל, בעיקר בימים האחרונים, נובע הן מהיצע הולך וגדל של מטבע חוץ בישראל, בעיקר על רקע של השקעות מחו"ל באגרות חוב ובנכסים, הן בשל מכירת דולרים על ידי חברות היי-טק לצורך תשלום המשכורות ב-1 בדצמבר, והן בשל אי יציאת מיליוני ישראלים לחו"ל השנה, בשל משבר הקורונה בעולם ובארץ.
התערבות בנק ישראל במסחר הייתה צפויה ועל הכוונה דווח ב-ynet כבר ביום שני השבוע. ההתערבות נועדה לבלום את ירידת שער הדולר לסביבות שער של 3.30 שקל ואף למטה מזה. שער כה נמוך לדולר היה פוגע אנושות ביצוא הישראלי, שגם כך מתקשה לאחרונה להתחרות מול המחירים הזולים של מוצרים מסין ומארצות המזרח הרחוק, כאשר מחירי ההובלה בתעופה, שהיא יחסית מעטה מישראל, עולים עקב התפשטות נגיף הקורונה.
מהבוקר נחלשו הדולר והאירו בישראל בכרבע אחוז (הדולר ל-3.32 והאירו ל-3.95), אך מגמת ההיחלשות נבלמה לפני הצהריים, כאשר התברר בשוק המט"ח, כי בנק ישראל החל להתערב במסחר.
ההערכות הן כי הרכישות המשמעותיות של בנק ישראל נועדו לרמוז למשקיעים במט"ח ובשקל, כי בכוונתו לא לאפשר עוד ירידה בשער הדולר לשפל נוסף. סל המטבעות מול השקל פוחת מאז תחילת 2020 בשיעור של כשלושה אחוזים ורבע.
פורסם לראשונה: 13:01, 26.11.20