קריית ים מתכננת להפוך לעיר התחבורה הציבורית של ישראל. אם תצליח, היא תוכל לשמש דוגמה לערים עשירות ממנה בהרבה, גדולות ומפותחות - כן, גם במרכז הארץ.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
קריית ים היא אחת מערי הקריות, שנוסדה בשנות ה-40 ונבנתה בעיקר בשיכונים בשנות ה-50 וה-60. היא עיר ים שגובלת בערי הקריות האחרות ובמפעל רפא"ל. מנתוני המדינה עולה שמדובר בעיר ענייה יחסית. לפי נתוני הביטוח הלאומי, השכר הממוצע לשכיר בעיר היה נמוך בשנת 2019 באלפיים שקל מהשכר הממוצע במשק. כמו כן, כמעט 30% מהשכירים בעיר מרוויחים פחות משכר המינימום, ולפי נתוני הלמ"ס המדד הסוציו אקונומי של העיר הוא 5 (מתוך 10).
1 צפייה בגלריה
קריית ים הדמייה
קריית ים הדמייה
תשמש דוגמה לערים עשירות ממנה. הדמייה של קריית ים
(טוטם הדמיה ואדריכל יונתן פרידמן)
את התוכנית התחבורתית לעיר כתבו שורת מומחים ומטרתה, לפי מנסחיה, היא להתאים את התשתיות העירוניות לגדילה הצפויה של העיר, לתכנן את ההתחדשות העירונית לא רק בהגדלת מספר יחידות הדיור אלא גם בקיבולת התשתית העירונית ולנצל את ההזדמנות לקידום אורח חיים טוב יותר בעיר: עידוד הליכתיות, סלילת שבילי אופניים, עירוב שימושים בין מסחר מגורים תעסוקה ומוסדות ציבור, והקטנת התלות ברכב הפרטי שמייצר עלויות גבוהות וגודש את הדרכים בפקקים שהולכים ומתארכים.
המחקר סקר תנועה רגלית, תוכנית פרטיות עירוניות וממשלתיות ונקב בעשרה פרויקטים שיוכלו לשנות את פני העיר. למשל, הפיכת שדרות העיר מדרך מהירה לשדרות עירוניות, יצירת מוקדי מסחר ותעסוקה שייחזקו את כלכלת העיר ושינויים ברשת הרחובות העירונית כדי ליצור רשת שמתאימה להליכה רגלית ולא רק לתנועת מכוניות.
התוכנית מציעה להפוך את שדרות ירושלים מדרך מהירה לרחוב עירוני - עדיין יהיו בו שני נתיבים לתחבורה ציבורית ושני נתיבים לכל כיוון לרכב הפרטי, אך יתווספו אל הרצועה שבילי אופניים, ישתלו עצים ותורחב רצועת ההליכה, כשלצד הדרך תשונה זכות הדרך לחזית מסחר רציפה של עסקים קטנים ובינוניים.
בשדרות פנחס ספיר ההצעה היא להקים שדרה להולכי רגל במרכז הדרך, ולצידה נתיב אחד לכל כיוון לרכב פרטי ונתיב נוסף לכל כיוון לתחבורה ציבורית. כמו כן, לצד עצים שכיום נעדרים מהדרך יוקמו שבילי אופניים, תורחב המדרכה ומהירות הנסיעה תוגבל לחצייה בטוחה.
בשדרות ויצמן יצומצמו מקומות החנייה, מהירות הנסיעה תוגבל, יתווספו עצים, שביל אופניים ומדרכה רחבה להליכה.
לא רק שינויי דרך, במסגרת התוכנית יוכרז אזור מרכז העיר שמדדי ההצלחה בפרויקט הוא עלייה בפדיון העסקים, בשהות התושבים במרחב הציבורי, ויצירת תכנים מקומיים.
ד"ר יואב לרמן, מחברת planet לתכנון עירוני, ממחברי התוכנית, מסביר ש"היה לעירייה ולנו חשוב שבהתחדשות עירונית במקום רק להחליף כל יחידת דיור ב-3-4 יחידות חדשות גם לשנות את רשת הדרכים שתאפשר תחבורה ציבורית, הליכה, אופניים ומסחר. זה העיקרון בתוכנית, שגם המקום יתחדש ויהפוך מפרבר על מרכז מסחרי לעיר נעימה ונוחה".
לדבריו, "התחדשות עירונית היא אירוע שנכנס בו המון כסף בנקודה מסוימת וזו ההזדמנות. בתוכנית תחבורה צריך לא רק להתעסק עם מכוניות אלא להבין שתחבורה ציבורית, הולכי רגל ואופניים קשורים מאוד במסחר בעיר, ולא צריך להיות עיר עשירה במיוחד אלא להבין שלכל מקום יש את ההזדמנויות שלו. לקריית ים יש את ההתחדשות העירונית שמהווה הזדמנות, את אחד מחופי הים הטובים בארץ, תחבורה ציבורית פועלת, ונשאר לשדרג את איכות החיים היומיומית. זה משהו שאפשר לעשות, בטח בערים שנבנו בשנות ה-50 ואת חלקן השאירו כמעברות צמאות לשינוי".