עצמאים? כך תחזיקו את הראש מעל המים: ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר משה כחלון הודיעו אמש (ב') על הנחיות חדשות במאבק למניעת התפשטות הקורונה. בין היתר הוכרז על צמצום הפעילות במגזר הפרטי - ומי שצפויים להיפגע הם קודם כל העסקים הקטנים, העומדים בפני סכנת קריסה בשל העובדה שלרוב אין להם מרווח נשימה מספיק.
אז מה עושים? גיבשנו בסיוע עורך הדין ד"ר שלמה נס ומומחים נוספים מדריך שיסייע לבעלי העסקים לשרוד את התקופה הקשה - שסופה עדיין לא נראה באופק.
3 צפייה בגלריה
ירושלים
ירושלים
עסקים סגורים בירושלים
(צילום: EPA)
עוד חודשיים-שלושה המצב כנראה יחזור לקדמותו, אבל העסק שלי יהיה כבר גמור. מה לעשות כדי למנוע קריסה?
אם מדובר בעסק שלא יכול לעבוד בתקופה זו, למשל תיירות, מסעדנות ועסקים נוספים מתרבות הפנאי, יש להכין במהירות תוכנית חירום. לאור המצב ניתן להגיע להבנות מול בנקים, ספקים ורשויות שונות כדי לדחות את התשלומים או לפרוס אותם. במקביל, כדאי לבחון התייעלות בעסק תוך קיצוץ או צמצום הוצאות בתחומים שונים.
מתי לפנות להקפאת הליכים או פירוק בעקבות המצב?
הכלל הראשון הוא לא לדחות קבלת החלטות. אל תדחו, אל תגידו "מחר". חשוב לפנות לעזרה באופן מיידי גם כי זה יכסה אתכם מאחריות, וגם כי העבר הוכיח שככל שמטפלים בסיטואציה מוקדם יותר - כך מגוון הפתרונות גדול יותר ועשוי להיות פחות אגרסיבי. יש גם אפשרויות נוספות מלבד פירוק או הקפאה כמו פנייה לבנקים בבקשת דחייה בתשלומי פירעון ההלוואות לאור הפגיעה בהכנסות, יצירת תוכנית הבראה פנימית ועוד.
אין לי אשראי לעסק. למי ניתן לפנות לקבל הלוואה או סיוע וממי להיזהר?
חשוב לא להתפתות לקחת הלוואות מגורמים מפוקפקים בתנאים קשים ובלתי סבירים לתזרים העסק וליכולתו לעמוד בהם בטווח הקצר-בינוני. שנית, ניתן לפנות בבקשת סיוע לקרן למתן הלוואות ואשראים לעסקים בערבות המדינה (עד מחזור של 100 מיליון שקל בשנה). שלישית, בליווי ובהצגת נתונים מתאימים ניתן לקבל אשראים שכאלה גם מהמערכת הבנקאית ומגופי מימון אחרים בתנאים שהם סבירים ומאפשרים לתמוך בעסק גם בתקופה מאתגרת.
האם שופרו אמש תנאי ההלוואה שאוכל לקחת מהקרן המיוחדת לעסקים נפגעי הקורונה?
כן. הערבות הוגדלה, ובעל עסק שנפגע יישא רק ב-10% ממנה. המדינה תיתן ערבות של 85%, והבנקים הסכימו להשתתף ב-5% הנותרים.
עד כה הציעו לעצמאים רק הלוואות. האם אקבל גם מענק?
כן. עצמאי שיוכיח שהפדיון והרווחים שלו ירדו בגלל משבר הקורונה יקבל מענק חד־פעמי מהמדינה בסכום של עד 6,000 שקלים.
כנראה לא אעמוד בהסכם השכירות. מה לעשות?
אם הנכס נדרש לטווח הקצר-בינוני לא כדאי להשתחרר מההסכם. אם הנכס מכביד ואינו נדרש לעסק גם לטווח הקצר-בינוני, מומלץ לבצע מהלכים מהירים להשתחררות מהסכם זה, נושא הכרוך בהתמודדות משפטית מסוימת.
הפדיון היומי אצלי ירד ב-70%. אקבל פיצוי?
לפי שעה דנים בפיצוי חד-פעמי של 4,000 עד 7,000 שקל לבעלי חנויות שהפדיון אצלם ירד משמעותית. יחד עם זאת, בשל ההיקף העצום של ירידת הרווחים ברחבי הארץ מוערך שלא יינתן פיצוי בהיקפים גדולים לעסק שנפגע ממשבר הקורונה, כיוון שזה יעלה מיליארדים לקופת מס רכוש.
אני ספק של הממשלה והיא חייבת לי כספים. מתי אקבל אותם?
כל חובות המדינה לספקים ישולמו מיידית, ללא התחשבות בכללים של שוטף פלוס 45.
אני עצמאי. האם תהיה לי הקלה בתשלומי מס ערך מוסף?
כן. תשלומי המע"מ יידחו לפי שעה עד ל-27 באפריל, כולל התשלום שחויבת בו אתמול.
ומה עם תשלומי הביטוח הלאומי והארנונה?
הם יידחו עד לסוף אפריל ויהיה ניתן לפרוס אותם לתשלומים במקרים מיוחדים. משרד הפנים יעניק לבעלי עסקים פטור מתשלום ריבית פיגורים בשל דחיית תשלומי הארנונה. בתחילת השבוע הנחה שר הפנים אריה דרעי את צוות משרדו לפעול לסייע לרשויות המקומיות ובכלל זה, לדחות את תשלום הארנונה לבעלי עסקים עד אחד במאי. בשל דחייה זו, על בעלי העסקים הייתה אמורה לחול ריבית פיגורים, אשר תבוטל.
3 צפייה בגלריה
עו"ד שלמה נס
עו"ד שלמה נס
עו"ד שלמה נס
(צילום: סיגל סבן)
כיצד חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי החדש יכול לסייע?
לפי חוק זה, מנהלים ובעלי תפקידים שמוכיחים שפעלו אקטיבית למניעת קריסת החברה שלהם יזכו להגנה מפני אחריות אישית אם החברה נכנסת להליכי חדלת פירעון. אחרת, הם עלולים לשאת באחריות כבדה ברמה האישית. אחת הדרכים להגנה על בעלי התפקידים היא להוכיח פנייה והתייעצות עם אנשי מקצוע המתמחים בשיקום חברות.
האם צפויים צעדים נוספים לטובת מי שנפגעו ממשבר הקורונה?
שר האוצר משה כחלון הודיע אמש על הקצבת של 5 מיליארד שקלים נוספים לתוכנית סיוע מיוחדת שפרטיה יגובשו בימים הקרובים.
חברת החשמל הודיעה כי תאפשר לעסקים מסחריים קטנים ובינוניים דחייה של עד 30 יום בתשלום חשבון החשמל. מדובר על בתי מלון, מסעדות, בתי קפה ובתי מסחר שמתקשים לשלם את החשבון בעקבות הפגיעה הכלכלית מהתפשטות נגיף הקורונה. דובר חברת החשמל מסר: "הלקוחות לא ייפגעו, לא ינותקו ולא תגבה מהם ריבית פיגורים. הקלה זו מצטרפת להחלטה להקל על הלקוחות הפרטיים של חברת החשמל, שלא לנתק לקוחות חייבים".
אילו צעדים לנקוט?
תלוי בעומק המשבר אליו נקלע העסק, מסבירים עוה"ד אבנר כהן ואלעד עפארי:
עסק במשבר קל: קבלת סיוע מגורמים המתמחים בשיקום תאגידים ללא מעורבות ביהמ"ש. לעסק שמסוגל להמשיך לפעול עצמאית לתקופה הקרובה מוצע לנסות לגבש הסדר עם נושיו מחוץ לכותלי ביהמ"ש, במסגרתו ישונו תנאי הפירעון של התחייבויות העסק - למשל פריסת חוב או מחיקה של חלקו. מומלץ שהסדר כזה ילווה במשפטנים וכלכלנים כדי למנוע הסדרים בעייתיים, למשל כאלה שיש בהם העדפת נושים.
עסק במשבר בינוני: ניהול משא ומתן עם הנושים כדי להגיע עימם להסדר. מעורבות ביהמ"ש חלקית - לצורך אישור ההסדר. מרגע אישורו ההסדר מחייב את כלל הנושים, לרבות אלה שהתנגדו לו. במנגנון זה המנהלים ממשיכים לנהל ולהפעיל את העסק ללא התערבות או פיקוח ביהמ"ש למעט אישור ההסדר וכפייתו, במידת הצורך, על הנושים.
עסק במשבר חריף: פתיחה בהליכי חדלות פירעון בביהמ"ש בדרך הפעלת העסק בפיקוח ביהמ"ש ותוך עצירת תשלומי חובות עבר לנושים. אם העסק מתקשה לפעול ואין בידו את ההון הנדרש להמשך הפעלה, נדרש מנגנון משמעותי יותר שכולל קבלת צו פתיחת הליכים מביהמ"ש. עם קבלת הצו, מעניק המחוקק לעסק כלים רבים שמייצרים "תקופת רגיעה והתאוששות" ומעניקים הזדמנות לשיקום העסק ולגיבוש הסדר נושים. בין הכלים: הקפאת ההליכים שננקטו כנגד העסק.
במסגרת הצו ממונה לעסק נאמן, כאשר הנוהג הוא שביהמ"ש ממנה נאמן חיצוני שלא קשור לחברה, ובכך למעשה מופקע ניהול העסק מהמנהלים ומבעלי המניות. אלא שהחוק מאפשר מינוי של נושא משרה בעסק כנאמן. בנסיבות המשבר, מומלץ שלא להפקיע את ניהול החברה מידי נושאי המשרה, אלא למנות אחד מהם כנאמן ולצידו למנות נאמן נוסף, שבקיא בהליכי חדלות פירעון, לצורך ליווי בביהמ"ש.

אל תשכחו את העובדים

האם אצטרך לשלוח עובדים מהמפעל שלי הביתה?
אם אתה מעסיק יותר מ-10 עובדים יהיה מותר לך להשאיר במפעל רק 30% מעובדיך. 70% מהעובדים הנוספים יצטרכו לעבוד מהבית או לצאת לחופשה ללא תשלום.
שלחתי עובדים לעבוד מהבית. יש הבדל במשכורת?
יום עבודה מהבית נחשב ליום עבודה רגיל. יחד עם זאת, אין החזרי נסיעות, הוצאות אש"ל (הוצאות מזון ולינה) והטבות אחרות הנהוגות למי שעובד בימים כתיקונם ממקום העבודה.
אני עובד בחברה גדולה ונתנו לי שלוש אופציות: פיטורים, חופשה ללא תשלום או קיצוץ 60% מהשכר למשך חודשיים. מה עדיף?
אין תשובה חד-משמעית. לדברי המומחים, קיצוץ שכר לחודשיים זה עדיין כסף בטוח לעובד - ודרך נהדרת לשמור על מקום העבודה. הם מסבירים: "בחל"ת העובד הזכאי יקבל עד כ-10,000 שקל במקסימום, ודווקא מפוטר זה הכי גרוע כי בשוק העבודה העתיד לבוא עלינו ייתכן שעדיף לשמור על מקום העבודה". חשוב לציין כי גם בפיטורים וגם בחל"ת העובד זכאי לדמי אבטלה.
אני בבידוד של שבועיים. מי משלם על ימי הבידוד?
המעסיק הוא הסופג את ההפסד במקרה הזה. העובד ירשום 12-10 ימי מחלה (לפי מספר ימי העבודה שלו בשבוע) ויקבל משכורת עבור ימי הבידוד. המעסיקים דורשים שהממשלה תפצה אותם, אולם בשלב זה לא נראה שזה מה שיקרה.
אקבל דמי אבטלה אם ישלחו אותי הביתה?
התנאים שונו לטובתך: עד כה היה צריך לעבוד 12 חודשים בשנה וחצי האחרונות על מנת לקבל מענק אבטלה. כעת, כדי לקבל את דמי האבטלה מספיק להוכיח חצי שנה בלבד של עבודה קודמת.
מה ההבדל בין חופשה ללא תשלום לחופשה רגילה?
בחל"ת יחסי עובד-מעסיק ממשיכים להתקיים, אף שהעובד בחופשה ולא יקבל שכר וזכויות אחרות, כגון הפרשות לפנסיה, לקרן השתלמות ולביטוח הלאומי. העובד גם לא יצבור ותק בתקופה זו. בתום החל"ת העובד יוחזר למקום עבודתו מבלי שייפגע.
נשלחתי לחופשה בלתי מוגבלת והחלטתי להתפטר. אקבל פיצוי?
כן. בשל המצב שנכפה עליך תוכל להתפטר ולהיות זכאי לכספי הפיצויים.
ההמלצות גובשו בסיוע ד''ר שלמה נס, עו''ד (רו''ח) ושותף בכיר במשרד עו"ד דורון, טיקוצקי, קנטור, גוטמן, נס, עמית גרוס ושות', ועוה"ד אבנר כהן ואלעד עפארי ממחלקת חדלות פירעון של משרד כהן, וילצ'יק ושות'.
השתתף בהכנת הידיעה: אמיר אלון