התקפה כזאת של בכירי משרד האוצר על בנק ישראל לא זכורה גם בימים שבם יחסי שני הגופים הכלכליים המובילים במדינה חוו עימותים קשים. בכירי האוצר תקפו היום (ג') בחמת זעם את בנק ישראל וטענו כי הנתונים שפרסם על מעטה יחסית למדינות העולם במשק בשל משבר הקורונה הם "מופרכים, מומצאים, מטעים ורחוקים מהאמת".
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בכירי משרד האוצר נזעקו היום בצהרים לתדריך פתע לכתבים הכלכליים לאחר פרסום "דו"ח היציבות הפיננסית" החצי שנתי של בנק ישראל. בדו"ח נאמר, בין השאר כי הסיוע למשק בישראל הגיע רק ל-3.7% מהתוצר הלאומי הגולמי (תמ"ג) לעומת 11.5% באוסטרליה, 11.0% בסינגפור, 9.8% בארה"ב ו-8.0% בתאילנד. הסיוע היה, לפי בנק ישראל, גם במדינות כמו ניו זילנד, פרו, במושבה הונג קונג, סין, צ'ילה גרמניה, קנדה, יפן, צ'כיה, מלזיה, בריטניה ושוודיה.
3 צפייה בגלריה
נגיד בנק ישראל, אמיר ירון, ושר האוצר, ישראל כץ
נגיד בנק ישראל, אמיר ירון, ושר האוצר, ישראל כץ
נגיד בנק ישראל, אמיר ירון, ושר האוצר, ישראל כץ
(צילום: אלכס קולומויסקי ושלו שלום)
ואלה חלק מההתבטאויות של ראשי האוצר היום: "מדובר בדו"ח מופרך", "הנתונים האלה הם פשוט המצאה", "אין לנו מושג מאיפה הנתונים על הסיוע בישראל. הם מוטעים ומטעים לגמרי", "הופתענו מחוסר המקצועיות של הדיווחים בבנק ישראל".
גורם בכיר באוצר אמר בלהט, כי "לא ראינו עוד חוסר מקצועיות שכזה בדו"ח. מי שחיברו אותו (כלכלני בנק ישראל - ג.ל.) השוו נתונים לא רציניים ולא נכונים. אנחנו רגילים לרמה אחרת בבנק ישראל".
3 צפייה בגלריה
 נתוני משרד האוצר (למעלה) לעומת נתוני בנק ישראל (למטה)
 נתוני משרד האוצר (למעלה) לעומת נתוני בנק ישראל (למטה)
נתוני משרד האוצר (למעלה) לעומת נתוני בנק ישראל (למטה)
גורם בכיר נוסף אמר כי "אנחנו באוצר יכולים לקוות רק שנתוני הריבית נעשים ברמה גבוהה יותר. מדובר כאן בחוסר אחריות משווע. הנתונים לא נכונים לחלוטין. זאת פשוט המצאה".
גורם נוסף ציין, כי ככל הנראה מדובר בנתונים ישנים, מראשית המשבר, שחוברו על יד המוסד הפיננסי "גולדמן זקס" וצוטטו על ידי בנק ישראל כאילו מדובר בנתונים עדכניים. גם גורם נוסף ציין כי "אלה נתונים לא נכונים שפרסם בית השקעות לפני חודש וחצי. אין להם שום קשר למציאות".

אז מה נכון, לדברי ראשי משרד האוצר?

הסיוע של ממשלת ישראל למשק ולאזרחי המדינה מסתכם כיום ב-13.9% מהתמ"ג של שנת 2019, שלפיו נעשים החישובים בכל מדינות העולם. מתוך זה 9.2% הם הוצאה תקציבית לסיוע ועוד 4.7% מהתמ”ג ניתנו כהלוואות וכערבויות מטעם הממשלה.
3 צפייה בגלריה
ישראל כץ
ישראל כץ
התקפה חריפה באוצר על דו"ח בנק ישראל. שר האוצר,ישראל כץ
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
על פי הטבלה שפרסם היום משרד האוצר היקף חבילת הסיוע בגרמניה עומד על 42.1%, בבריטניה על 27.1%, בניו זילנד על 25.8%, בצרפת על 22.2%, בצ'כיה על 20.4% ובישראל על 13.9%.
ישראל ניצבת לפי הטבלה של משרד האוצר במקום ה-15 מתוך 65 מדינות. הממוצע במדינות ה-OECD עומד על 13.2%, דהיינו שישראל היא מעל לממוצע, והממוצע במדינות העולם, לפי קרן המטבע הבינלאומית, עומד על 9.6%. כאמור, לפי דו"ח בנק ישראל, ישראל עומדת מתחת לממוצע בסיוע המדינות השונות למשק.
ממשרד האוצר נמסר בתגובה לדו"ח כי "בנק ישראל פרסם נתונים אודות השוואה בינלאומית של תוכניות הסיוע של המדינות השונות, ללא פירוט מה מקור ההשוואה וכנראה שמבוסס על נתונים לא עדכניים של חברת גולדמן סאקס. הנתון המיוחס למדינת ישראל לא היה נכון לגבי חבילת הסיוע הקודמת (7.1% תוצר), ובוודאי שאינו נכון לחבילה הנוכחית (13.9% תוצר).
"משרד האוצר מבהיר שהיקף הסיוע של מדינת ישראל גבוה מהיקף הסיוע הממוצע של מדינות ה-OECD. אנו משוכנעים כי בעבודה משותפת ניתן יהיה להימנע מטעויות כאלה בעתיד".
מבנק ישראל נמסר בתגובה כי "דו"ח היציבות הפיננסית החצי שנתי שפרסם בנק ישראל מנתח סוגיות שונות בתוך המחצית הראשונה של 2020. ככזה, מופיעים בו איורים שמשקפים את התקופה שנותחה ע״י כלכלני בנק ישראל.
"בין היתר מופיע איור בו נמצאת השוואה בינלאומית של תוכניות סיוע ממשלתיות שערך בית ההשקעות הבינלאומי גולדמן זאקס, שמצביע על מיקומה של ישראל קרוב למרכז ההשוואה בין המדינות. צר לנו שזו תגובת משרד האוצר, שמתעלמת ממסגרת הזמן והניתוח המקצועי של הדו"ח".
מיריב מוהר, מנהל התוכניות של אמנסטי אינטרנשיונל ישראל, נמסר כי "אנו מתריעים זמן רב כי הסיוע של ממשלת ישראל למשק במשבר הכלכלי הוא בלתי מספיק, לא הולם ונמוך ביחס למדינות בנות השוואה בעולם המפותח וביחס למדינות שעשויות לשמש כמודל לחיקוי במענה הכלכלי שנתנו לאזרחיהן. לכך מצטרפת הודעת בנק ישראל, המלמדת שוב כי חבילת הסיוע הישראלית נמוכה ביחס לנהוג בעולם, ומאשררת את הקביעה הפשוטה: ממשלת ישראל מזניחה את אזרחיה עד כדי פגיעה בזכויותיהם הכלכליות והחברתיות. ההודעה של בנק ישראל היא הזדמנות להגדיל משמעותית את הסיוע הכלכלי לנפגעי משבר קורונה".
מוהר הוסיף כי "אם נכונים הדיווחים על טענות האוצר כי התוכנית המעודכנת היא 13.9% מהתמ"ג - קרוב יותר לממוצע בעולם המפותח - הרי שיש להבטיח שהכספים הללו יועברו באופן המיידי, המיטבי והמועיל ביותר לתושבים ולמשק ולתעדף את הבטחת הזכויות הכלכליות וחברתיות של התושבים, כך שנראה את התוצאות הללו גם ברמת המיקרו".