90% מהכלכלה השחורה בישראל נובעים מעסקי הפשיעה, בעיקר מהכנסות מעסקי סמים וזנות, ואילו העלמות המס פחתו מאוד. כך טוענים מחברי מחקר חדש של מכון טאוב על הכלכלה הנסתרת בישראל שמתפרסם הבוקר (חמישי). הסיבה: בשנים האחרונות הצליחה רשות המסים להיאבק בהצלחה מסוימת בהפצת קבלות פיקטיביות ודרישת החזרי מע"מ במרמה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
על פי חוק, כל הכנסה, גם אם היא קשורה במעשים פליליים, מחייבת תשלום מס. כשעבריינים מורשעים בעבירות פליליות נאמדת הכנסתם והם נדרשים לשלם בגינה מסים תוך הצמדה למדד ותשלומי ריבית בשנות ביצוע העבירות.
2 צפייה בגלריה
אילוס אילוסטרציה סחר עסקה עסקת סמים
אילוס אילוסטרציה סחר עסקה עסקת סמים
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
די במפתיע, נטען במחקר החדש שגם תשלומי קצבת הילדים, הבטחת הכנסה ודמי אבטלה תורמים להתרחבות הכלכלה הנסתרת. לפי חוקרי מכון טאוב, "במשבר הנוכחי, שהביא להרחבת הזכאות לדמי אבטלה ומענקים, סביר שהיקף העלמות המס אף יעלה".
על פי סקר ה-OECD, נאמדה הכלכלה הנסתרת בישראל ב-2008 ב-6.6% מהתמ"ג (כ-70 מיליארד שקל במונחי 2008), אבל ישראל לא דיווחה על הפעילות הלא-חוקית בכלכלה הנסתרת.
הערכות בינלאומיות אחרות העלו כי גודל הכלכלה הנסתרת בישראל ב-2015-1995 נע בין 19% ל-23% מהתמ"ג. מנהלי רשות מסים בעבר ציינו כי ההערכות הן שכ-50 מיליארד שקל בשנה הם כלכלה שחורה. נראה שכעת הסכום גבוה יותר, "אבל אין לדעת במדויק", התבטא גורם בכיר ברשות המסים.
במחקר של מרכז טאוב נעשה שימוש בגישת הביקוש למזומן המותאמת לכלכלת ישראל. עורך המחקר, ד"ר לביב שאמי, נעזר ביחס בין סך המזומנים שנמשכו מחשבונות העו"ש של הציבור לסך התשלומים על עסקאות שנעשו שלא במזומן.

הקורונה תביא לעלייה בהיקף הכלכלה הנסתרת?

על פי מרכז טאוב, שיעור הכלכלה הנסתרת ירד מ-14% ב-1996 ל-10% ב-2018. המשמעות ‑ כלכלה נסתרת בסך 134 מיליארד שקל ב-2018. השיעור המרבי של כלכלה נסתרת נצפה במשבר הכלכלי העולמי של 2008, אז הוא הגיע ל-18% מהתמ"ג. אפשר לצפות שגם במשבר הנוכחי נראה עלייה בהיקף הכלכלה הנסתרת.
לפי המחקר, בעשור האחרון ירד חלקה של העלמת המס בכלכלה הנסתרת, וב-2018 עמד על 1% מהתמ"ג בלבד. הסיבה: מ-2016 החלה ירידה בסך המזומנים שנמשכו מחשבונות העו"ש של הציבור, לצד גידול בהיקף העסקאות ששילמו תמורתן שלא במזומן.
מגמה זו, לצד הירידה בנטל המס בעשור האחרון, השתקפה בירידה חדה בחלקה של העלמת המס בכלכלה הנסתרת באותן השנים. לפי מרכז טאוב, קצבת ילדים, דמי אבטלה ותשלומי הבטחת הכנסה תורמים להתרחבות הכלכלה הנסתרת. הסיבה ‑ גמלאות המותנות במבחן הכנסה מעודדות העלמת הכנסה כדי להבטיח את המשך קבלתן. בנוסף, מס עקיף כמו מע"מ עלול לתרום לצמצום העסקאות שלא במזומן ולהעדפה לשלם במזומן.
לצד הירידה בהעלמת המס עלה חלקה של הפשיעה בכלכלה הנסתרת, ובשנתיים האחרונות הגיע ל-90%. עלייה זו מתואמת עם העלייה בשיעור תיקי עבירות מוסר, סחר בסמים וזנות, מכלל תיקי החקירה במשטרה מ-5% ב-1996 ל-12% ב-2018.