האם משרד הביטחון מפר התחייבות מפורשת לוועדת הכספים של הכנסת, בניסיון למנוע את פיטוריהם של עובדי המאפייה המרחבית בקריית שמונה המספקת לחם לצה"ל? יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, תקף הבוקר (ה') את משרד הביטחון ואמר, כי "למרות התחייבות משרד הביטחון לדחות בחודש את העברת אספקת הלחם לבסיסי צה"ל בצפון לזכיין החדש, המכרז יצא לפועל". גפני קרא לעצור מיידית את המכרז.

המאפייה המרחבית בקריית שמונה עובדת כבר 70 שנה. היא מתבססת בעיקר על אספקת לחם לצה"ל במשך עשרות שנים. אך כעת מרחפת מעליה סכנת סגירה ו-120 מעובדיה עלולים למצוא את עצמם מפוטרים. אם זה יקרה מדובר במכה קשה לעיר המתמודדת בימים אלה גם עם משבר הקורונה.
2 צפייה בגלריה
המאפייה המרחבית קרית שמונה
המאפייה המרחבית קרית שמונה
המאפייה המרחבית בקריית שמונה
(באדיבות המאפייה המרחבית)
המאפייה נקלעה למשבר לאחר שהפסידו במכרז של משרד הביטחון. "לא אפשרו לנו להשתתף במכרז כמו שהיה עד היום", סיפר לאחרונה גלעד אהרונסון, מנהל התפעול של המאפייה בריאיון לאולפן ynet. "במשך 40 שנה היינו ספק של צה"ל כשבעשר השנים האחרונות היינו ספק עיקרי של צה"ל כמעט באופן מלא".
הסיבה לכך, לטענתו, קשורה בעלייה בתשומות הייצור, שהפכה את הפעילות להפסדית. בעקבות כך, ביקשו בעלי המפעל בשנה שעברה שלא לממש את האופציה שהייתה בידיהם במכרז, להאריכו בשנה נוספת. על רקע זה, יצא משרד הביטחון במכרז חדש, בו זכתה מרחבית בכשליש בלבד, כשהספק המרכזי שנבחר, הוא מאפיית ברמן.

לפני כשבועיים היה נראה כי ועדת הכספים בלמה בינתיים את הפיטורים של עובדי המאפייה, לאחר שלדרישת הוועדה משרד הביטחון הסכים לדחות בחודש את העברת אספקת הלחם לזכיין החדש, כדי לאפשר מציאת פתרון.
2 צפייה בגלריה
משה גפני
משה גפני
יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני
(צילום: אלכס קולומויסקי)
אך היום התבררה תמונה מעט שונה. "דיברתי עם מנכ"ל משרד הביטחון", אמר ח"כ גפני בישיבה. "הייתה התחייבות שלא ייצא המכרז לפועל במשך חודש, והם הוציאו את המכרז שבועיים אחרי שהתקבלה ההתחייבות. זה דבר שאסור שייעשה. זה אומר דבר אחד וקורה דבר אחר. דיבר אתו מנכ"ל משרד הכלכלה, ואמר לו שמחיר הלחם במכרז הוא מחיר נמוך מהמחיר המוכרז במדינת ישראל, כי אם זה נכון אז יש להוריד את מחיר הלחם בכל המדינה, אחרת זו הונאה של המכרז, ויש לבטל את המכרז".
יו"ר ועדת הכספים קרא למנכ"ל משרד הביטחון לעצור את המכרז הזה, וגם לא לומר דברים לא נכונים לוועדה. "פעם אחת יכולים לשקר את הוועדה, אך לא יותר מזה. משרד הביטחון צריך את הוועדה בהרבה מאוד דברים. אנחנו מדברים על 150 עובדים, מתוכם 120 עובדים תושבי העיר".
משרד הביטחון מסר בתגובה: "בניגוד לנטען בהודעת ועדת הכספים, משרד הביטחון לא מימש את תוצאות המכרז לאספקת דברי מאפה לצה"ל. ההיפך הוא הנכון. משרד הביטחון האריך בחודש, עד לסוף ינואר, את החוזה עם המאפייה המרחבית בקריית שמונה. זאת על מנת לאפשר למשרד הכלכלה למצות את הניסיונות לסייע למאפייה. אנו מצרים על דברים לא מבוססים שנאמרו ללא בדיקה עם משרד הביטחון. כלל הדיווחים של משרד הביטחון לוועדת הכספים הם דיווחי אמת, ללא הקשר פוליטי, לרבות בנושא המכרז לאספקת דברי מאפה לצה"ל".