מי שייכנס בימים אלה לאזור ה"שילוח המקומי" באמזון, יגלה שמותגים כמו סבוקלם, אלקטרה, ניופאן ונעמן ורדינון עדיין מוכרים שם - אבל כרגע, אין סימנים לקידום מכירות כלשהו לקראת חגי נובמבר.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
יתכן שאמזון עוד תפתיע, שכן בגרסה האמריקנית שלה היא מציעה בימים אלה קופון של 10 דולר, גם לישראלים, למי שכבר קנה דרך האפליקציה שלה. ב-2019 אמזון השיקה לפני יום הרווקים הסיני, שילוח חינם מארה"ב לישראל גרמה לטירוף מערכות, אבל השנה, צופים בשוק שהיא לא תציע שילוח חינם בגלל קשיי השילוח בעידן הקורונה. ולגבי השילוח המקומי שהיה אמור להיות ההכנה לאמזון ישראל, ובכן, הוא גווע לאיטו.
3 צפייה בגלריה
אמזון
אמזון
אמזון
(צילום: רויטרס)

גסיסתו של השילוח המקומי

בניגוד לעבר, השילוח המקומי כבר לא מקודם באתר. גם חווית המשתמש של החיפוש של משלוח מקומי לא טובה. חיפוש אחר רב בריח לא מניב למשל תוצאות מישראל. חיפוש אחר המותג האגיס שנמכר באמזון בשילוח המקומי, מוביל להאגיס בארה"ב. המנהל הבכיר שהיה מגיע לארץ כדי לקדם את השילוח המקומי בין היתר, כבר לא עובד מול ישראל. כל מתווכי אמזון - הגופים שהציעו שירותים לשחקנים המקומיים כדי להתבסס במה שעתיד להיות אמזון ישראל - עברו להתמקד שוב במכירות בארה"ב.
3 צפייה בגלריה
10$ קופון לקנייה באפליקצייה
10$ קופון לקנייה באפליקצייה
10$ לקנייה באפליקצייה - הקופון שאמזון מציעה בגרסה האמריקנית
גורמים שמקורבים לאמזון בישראל אמרו ל-ynet כי "בפועל הם לא הקימו עדיין אמזון ישראל רק לוקאל דליברי (משלוח מקומי -מ.ק) שאמור היה להיות סיפתח. יתכן שכרגע הם לא משקיעים משאבים ניהוליים כאן, ומי שירצה למכור יעלה באמזון ארה"ב, כמו שהיה קודם. יחד עם זאת, לא שמענו מהם משהו רשמי וניתן גם להניח שהם יחזרו לכאן".
גורם אחר שעובד מול אמזון טוען כי: "יש שמועה שהם יוצאים מהארץ. אין הרבה פעילות במילא, אין להם נוכחות כיום, זה לא שהם נותנים משהו לסוחרים או מקדמים את הפלטפורמה, הם רק מאפשרים את הפלטפורמה. זה לא נפרד מאמזון ארה"ב זה אותו חשבון אותו אתר, למעט העברית, אין משהו ייחודי. והעברית כבר תישאר, גם אם הם עוזבים את הארץ".

"עד שלא יהיו להם פה מחסנים, לא ישתנה מאזן הכוחות"

אחד המוכרים באמזון מספר: "למעלה מחצי שנה אין השקעה בזירה המקומית. לא רק בגלל הקורונה. הקורונה היתה זרז. האם הם לוקחים צעד לאחור, מורידים הילוך, כדי להיכנס בצורה אחרת? יכול להיות. זה לא שישראל פחות חשובה לאמזון, זה שוק חזק, אלא שהקונסטלציה בשילוח המקומי - לא עבדה והם מבינים את זה.
"הם מבינים שיש פה הרגלים מגונים ישנים שגורמים לבעיות. היבואנים שומרים על צינורות המכירה הסטנדרטים ולא באמת רוצים להיכנס לזירה. ועד שלא יהיו להם פה מחסנים, הם לא יוכלו באמת לשנות את מאזן הכוחות".
מה לגבי המשלוח החינמי מארה"ב? יחזור בקרוב? "לא מאמין, בגלל עלויות השילוח הגבוהות כרגע בעולם. הקטע שהיה להם הכי משתלם במשלוח חינם מארה"ב, הוא שזה איפשר להם כן להיות פה, בלי להיות פה. בלי להילחם מבפנים, אלא מבחוץ.
"אופציה נוספת עבורם זה לפתוח מחסן ולנהל בעצמם את הסחר. כי בקונסטלציה שהם תפרו לארץ הם בעצם הקימו זירה, שמי שניהל בה את הסחר אלה המוכרים ולא אמזון, אבל רוב המוכרים השתמשו באמזון כחלון ראווה. לא באמת רצו למכור. הם עשו צעדי חסימה, הם דאגו להיכנס לשם כדי שמישהו אחר לא ייכנס ויגרום לירידת מחירים, לשמר סדרי עולם. שזאת החולה הרעה בארץ שיבואן הוא גם הרשת בתחום החשמל. אז שוב אנחנו חוזרים כישראלים לייבוא אישי כמנוף לתחרות".

"המערכת לא נבנתה במיוחד לישראל, נכנסו בחצי כוח"

גורם נוסף שמעורה בשוק, טוען שהכישלון טמון באמזון ולא בישראלים. "כרגע חברות נמצאות שם כי זה לא עולה להם הרבה להחזיק את זה. זה שאתה שם זה לא סימן שאתה חי שם. זה נכשל כי הם ניסו לעשות זירה בתוך זירה. זה לא עובד, זה חצי כוח. הם אמרו נתחיל ככה ונראה הלאה. לא עבד. ניסינו.
3 צפייה בגלריה
השילוח המקומי של אמזון בישראל
השילוח המקומי של אמזון בישראל
השילוח המקומי של אמזון בישראל
(צילום מסך מאתר אמזון)
"הם לא בנו מערכת לישראל, למרות שזו היתה כוונתם בעתיד. המערכת של אמזון ארה"ב לא מתאימה לישראל, מערכות המע"מ לא תואמות, מותג שעולה בלוקל דליברי מתנגש עם המותג בארה"ב, המערכת לא תומכת בכיתוב מימין לשמאל. אני חושב שאמזון לא תיעדפה את השילוח המקומי. הם לא הבינו את השחקנים. למשל שחקן שרוצה למכור מקרר חייב לגבות על התקנה ואמזון לא איפשרו לו".
אז הם החליטו לצאת מהארץ? "הם בדיונים אסטרטגיים מה הלאה, לדעתי הם עוד לא החליטו סופית לצאת. אם יישארו זה חייב להיות בהשקעה מלאה".