"אני אוהבת לקנות בחו"ל, אבל בחצי השנה האחרונה יש לי מודעות יתר לרכישות דווקא בארץ. גם בבלאק פריידיי ובחגי המכירות של נובמבר אקנה בארץ", אומרת רעות לונברג, מייסדת "רעות תקני לי", גורו הקניות באינטרנט, שהתפרסמה בשנים האחרונות דווקא בהמלצותיה לקניות חכמות ומשתלמות באתרי חו"ל: אמזון, נקסט, אסוס, עלי אקספרס ועוד. "חשוב לי לתת במה לעסקים הקטנים יותר", הוסיפה, והיא ללא ספק משקפת הלך רוח של צרכנים ישראלים לא מעטים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
חגי הקניות של נובמבר, ובלאק פריידיי בפרט, לא יהיו מה שהכרנו. על פי הסימנים, בחגי נובמבר של השנה צפוי מהפך - וטוב שכך: חלקם של האתרים הישראליים והחנויות הפיזיות בפסטיבל ההנחות של נובמבר יעלה השנה דרמטית בהשוואה לחלקם בשנה שעברה. לדברי ניר זיגדון, מנכ"ל eCommunity המתמחה בסחר אונליין מחו"ל, ב-2019 אתרי חו"ל היו אחראים ל-70% ממכירות החודש, בעוד שהשנה 80% מהרכישות יבוצעו בישראל.
2 צפייה בגלריה
קניות ברשת
קניות ברשת
הופכים את השחור לכחול לבן. קניות ברשת
(צילום: shutterstock)
זיגדון אולי קיצוני בהערכתו לעוצמת המהפך, אבל כל המרואיינים בכתבה - מומחי שיווק, מנהלי אתרים, מנהלי רשתות ועוד - חשים באוויר את משקלם העולה של המשווקים הישראלים, כאשר ההערכות הנמוכות ביותר הן 50% מהמכירות. בדואר ישראל, בחברות המשלוחים ובנציגויות הישראליות של אתרי סחר מחו"ל, למשל אי-ביי ועלי אקספרס, דווקא מאמינים שהקניות אונליין מחו"ל יימשכו.
את הנתונים האמיתיים ניתן יהיה לראות בינואר, אך מה שבטוח זה שבעקבות משבר הקורונה חלק מהאתרים מחו"ל הפכו לפחות כדאיים - בין אם בעקבות עיכוב במשלוחים בגלל היעדר טיסות או בגלל דמי המשלוח שהתייקרו. ב"חגי נובמבר" בשנה שעברה אמזון שלחה בחינם לישראל והיום מדובר ב-12 דולר לכל הפחות (ועשרות דולרים לרכישות כבדות), וגם מוכרים רבים בעלי אקספרס החלו לגבות דמי משלוח. לקראת יום הרווקים הסיני, הודיעה החברה שתאפשר איחוד משלוחים בשווי של עד 75 דולר.
הקורונה הביאה איתה מעבר חד של צרכנים (ועסקים) לאונליין, ובהתאם חברות השילוח מדווחות על עלייה בכמות החבילות המגיעה לישראל - אך חלקם של השחקנים המקומיים בעוגה עולה. האתרים המקומיים השתדרגו והמגוון עלה, אך הוא לא מגיע, כמובן, לסדרי הגודל של אמזון או עלי אקספרס. יחד עם זאת, הצרכן הישראלי למד שהוא יכול להסתדר עם אתר מצומצם יחסית כל עוד הוא עונה על צרכיו. בינתיים, הצרכנים יכולים ליהנות מתחרות אגרסיבית ברוב הענפים, וגם המלחמה המצערת על קיום עסקים שהיו סגורים שבועות רבים בשנה האחרונה משדרגת מבצעים. אז מה ישתנה בימי הקניות השנה? בדקנו.

לא מצטופפים בחנות

תופעת עצירת הקניות שבועיים לפני ימי הקניות נעלמה שכן רוב החנויות הפיזיות סגורות. באונליין קונים כרגיל, כאשר ההנחות החלו כבר השבוע והן לא יתמקדו בימי הקנייה המסורתיים - יום הרווקים הסיני (11.11), הבלאק פריידיי (27.11) והסייבר מאנדיי (30.11). גם בחו"ל "מותחים" את אירועי הקניות, והמשווקים חולקים בעיה עם המשווקים הישראלים: החנויות הפיזיות, שלמרות עליית האונליין נותרו המרכז העיקרי למכירות, סגורות ברובן. אם בעבר הייתה אווירת הייפ והצטופפות לקוחות סביב מציאות, השנה אלמנט זה נפח את נשמתו.
בישראל הקניונים אמורים להיפתח רק במחצית נובמבר, וגם מי שפותח לא מעוניין בהתקהלויות שכן לחנויות ולרשתות אין כל רצון לחזור לסגר נוסף או לחטוף קנסות. אורי להב, מנכ"ל רשת מוצרי החשמל א.ל.מ, מסביר שפיזור המבצעים בין החנות לאתר נועד לאזן את התנועה בחנות. "בניגוד לעבר אין לנו רצון לראות 60-50 איש בחנות שהגיעו בגלל מבצע אטרקטיבי", אמר.
בעזריאלי.קום נהנים מהעלייה באונליין, אך מחכים בקוצר רוח לפתיחת החנויות: "נאפשר ללקוחות לאסוף קניות אונליין בקניונים ואפילו ניתן להם 30 שקל גיפט קארד שיקנו בקניון, רק שיבואו"
בארה"ב רשתות כמו וולמארט, בסט ביי, הום דיפו ואחרות הודיעו כמעט רשמית שהדילים הטובים ביותר יוצעו אונליין. שלוש הרשתות כבר פצחו במכירות מוקדמות, וגם אמזון וגוגל הצטרפו. המטרה, בין השאר, היא שהתנועה תופנה לאינטרנט והלחץ בחנויות יפחת, אם הן בכלל ייפתחו עד הבלאק פריידיי.
בישראל קיים יום שופינג IL של גוגל ישראל, שנולד כניסיון להתמודד מול המכירות באתרי חו"ל, והשנה הפך לאירוע משמעותי של ממש. בניגוד לשנים קודמות, השנה יום המכירות הזה יתקיים ב-10-11.11, ראש בראש עם יום הרווקים הסיני. מעל 2,000 עסקים ישתתפו, 20% יותר מאשר בשנה שעברה, בהם גם עסקים קטנים וחדשים שנפתחו בימי הקורונה. בשנה שעברה עמד מחזור המכירות על 90 מיליון שקל, השנה מוערך שיחצה את ה-100 מיליון שקל - בין השאר לאור העובדה שהקניונים אמורים להיפתח ארבעה ימים מאוחר יותר.
גוגל אינה היחידה, ועוד אתרי סחר גדולים בישראל הכריזו מלחמה על יום הרווקים הסיני. אתר עזריאלי.קום ומחסני חשמל, לדוגמה, פותחים מחלקות גאדג'טים, שלָּרוב הישראלים מזמינים מסין. הדסה וולפרט, סמנכ"לית השיווק של עזריאלי.קום, צופה שקניות מוצרי החשמל, האלקטרוניקה והסלולרי יתפסו נתח משמעותי של 40-30% השנה. בנובמבר גם צפויות השקות סמארטפונים של סוני, מיקרוסופט ואפל, שיאפשרו מבצעים על הדגמים הקודמים, וצפויים מבצעים גם על טלוויזיות גדולות.
עוד משינויי הקורונה: עלייה של קטגוריית מוצרי הילדים (משחקים, צעצועים, משחקי קופסה ועוד), שלא הייתה מעולם שחקן משמעותי במכירות נובמבר וצפויה לתפוס השנה 30-20% מהמכירות. קטגוריית מוצרי גן וכלי בית תורגש גם היא, ותתפוס כ-20% מהמכירות על פי ההערכות.
השנה גם משחקים באונליין הרבה יותר עסקים קטנים, במקום לעמוד עם חנויות סגורות. כ-30 חנויות מבין 300 החנויות בדיזנגוף סנטר היו פתוחות ביום ראשון השבוע, אבל קרוב ל-70 נוספות מכרו לצרכנים באמצעות אתרי אונליין שפתחו מאז הקורונה, בטלפון או בווטסאפ, מגלה אלכס קפלן, מנהל השיווק של של הסנטר.
"אכן עסקים קטנים תפסו יוזמה ועלו לאונליין, אבל עלויות מינימליות להקמת חנות אונליין כולל האתר, הפרסום והלוגיסטיקה של המשלוחים והשירות מגיעות ל-40-30 אלף שקל ויותר. מניין ייקח סכום זה עסק שלא סוגר את החודש?" מתרעם זיגדון. "המדינה יכלה להעמיד לרשות העסקים הקטנים פלטפורמה סטייל עלי אקספרס שאפשר לפתוח בה אתרים על חשבונה, במקום מענקים. כך עסקים שסבלו חודשים היו יכולים ליהנות מפריצת האונליין".
למרות השתדרגות אתרי האונליין הישראליים, בתעשייה משוכנעים שבעקבות פתיחת החנויות הפיזיות במהלך נובמבר עיקר המכירות עדיין ירוכז בהן. "הגעגוע משחק לטובת החנויות הפיזיות", משוכנעת ד"ר דנה טבת, חוקרת בתחום השיווק והתנהגות קונים במרכז הבינתחומי. "האונליין יהיה חזק, אבל יהיו קטגוריות שלמות שבהן ינצחו החנויות הפיזיות. אופנה לדוגמה".
חברות השליחויות נערכות להגברת הביקוש אך צפוי צוואר בקבוק ובקניות נובמבר כנראה תמתינו יותר למשלוחים. המזל של האתרים הישראליים: למשלוחים מחו"ל תמתינו הרבה יותר
ונראה שטבת צודקת. 6,500 איש ביקרו בדיזנגוף סנטר ביום ראשון השבוע אף שרק עשירית מהחנויות היו פתוחות. "זה מצביע על הרצון העז של הציבור לצאת החוצה, לבקר במקומות שיאפשרו לו לגעת בסחורה", אומר קפלן. גם לירון כץ, מנהל פיתוח עסקי במחסני חשמל, משוכנע שהחנויות הפיזיות יהיו אחראיות ל-80% מהמכירות. בעזריאלי.קום מתכוננים לפתיחה ואומרים שיאפשרו ללקוחות לאסוף קניות אונליין בקניונים "ואפילו ניתן להם 30 שקל גיפט קארד שיקנו בקניון, רק שיבואו".

הבעיות והקשיים בדרך

רוב המשלוחים של רכישות אונליין בישראל מתבצעים באמצעות חברות שליחויות חיצוניות, רק לחלק קטן מהאתרים הגדולים, כמו טרמינל X או עזריאלי.קום, יש מרלו"גים ומערכות שליחויות עצמאיות. חברות השליחויות נערכו אמנם להגברת הביקוש, ולמרות זאת צפוי צוואר בקבוק ובקניות נובמבר כנראה תמתינו זמן רב יותר למשלוחים. המזל של האתרים הישראליים: למשלוחים מאתרים בחו"ל תמתינו הרבה יותר זמן.
בימי המכירות מומלץ לבדוק בקפידה את ההיסטוריה של המוצרים בהנחות הגבוהות - האם אלו דגמים שאין להם דרישה, או לחלופין מוצרי אופנה מהעונה הקודמת שלא נמכרו בעקבות הגל הראשון של הקורונה? האתרים והספקים הישראליים נוטים יותר לתחמן בהנחות, ולכן נראה הרבה מבצעים של קנה וקבל, בעיקר בעולם החשמל והאלקטרוניקה, כשלא תמיד יש צורך במוצר השני. במחסני חשמל אפילו מציעים מבצע קנה וקבל תווי קנייה (לרשת ורדינון). לדברי אורי להב מא.ל.מ, "אופי המבצע מוכתב מעד כמה הספק או הרשת תקועים עם מלאים". ההנחות ילכו ויתגברו לקראת הבלאק פריידיי, אבל קחו בחשבון שלא בטוח שבסוף החודש יישאר לכם מלאי אם מדובר במוצרים עם בעיות חוסרים.
חוסרים צפויים בין השאר במוצרים למטבח, ובעיקר מותגים כמו קיצ'ן אייד, קנווד ונינג'ה. "מדובר במחסור עולמי", מסביר ליאור לוי, סמנכ"ל הסחר בשריג אלקטריק, יבואנית נינג'ה. "הקורונה הגבירה את הביקוש למוצרים למטבח והיצרנים מתקשים לעמוד בו. גם בחודש הקניות יהיה מחסור של מוצרי נינג'ה בשוק, מה גם שבימים אלו אירופה נסגרת ואנו צופים שהביקוש העולמי יגבר, מה שישפיע על מלאים ואספקה בחודשים הקרובים".
גם מחשבים, בעיקר לפטופים, סובלים מבעיות מלאי בכל העולם בגלל תופעת העבודה והלימודים מהבית. במחסני חשמל מציעים בחודש רגיל כ-300 דגמים שונים של מחשבים, לפטופים וטאבלטים - ובאוקטובר הוצעו 45 דגמים בלבד. גם במדפסות הדיו הזולות, שהיו להיטי ימי הקניות בשנה שעברה, צפוי מחסור עולמי מתמשך. היצרניות לא מדביקות את הביקוש.
מותג נוסף עם חוסרים הוא מותג שואבי האבק דייסון. היבואן מודה במחסור בדגם אחד, V10 אנימל, אבל המשווקים בשטח טוענים שקיים מחסור גם בדגמים נוספים, וצפויים מחסורים בחגי הקניות. כמו כן ימשיכו חוסרים בקטגוריות שעלו בקורונה, ובעיקר בעולם מכשירי הספורט, משקולות ואפילו מזרני יוגה. ביגוד ספורט לעומת זאת יש בשפע וצפויות הנחות אטרקטיביות. אדידס ונייקי מתכוננים והם לא היחידים.
יחד עם זאת, צריך לזכור מה שאומר בצער קפלן מדיזנגוף סנטר: "בלאק פריידיי וחגי המכירות של נובמבר לא יתקנו ולא יכפרו על חודש וחצי של סגר. אם בשנים האחרונות בלאק פריידיי היה בוסט של מכירות, השנה הוא סוג של פלסטר".

מה מציעים האתרים המקומיים ביום הקניות הישראלי (11 בנובמבר)

Mikoo: תמונות מעוצבות וממוסגרות - 20% הנחה ומשלוח חינם.
Design in a box: ערכות לעיצוב חדרי ילדים ונוער - 25% ומשלוח חינם.
אלמביקה: אופנה - 30% הנחה על הקולקציה החדשה, משלוח חינם מעל 179 שקל.
מור ממן: קוסמטיקה ואיפור - 15% הנחה (גם בבלאק פריידיי), משלוח חינם בקנייה מעל 300 שקל.
סקופ: הנעלה - 70-50% הנחה.
טרמינל X: אופנה והנעלה - מבצעים מתחלפים כל החודש. עד היום בחצות: 25% על כל האתר.
מחסני חשמל: מוצרי חשמל לבית - משלוח חינם ו-36 תשלומים, מבצעים מתחלפים כל החודש.