הסערה בשוק העבודה: ברקע נתוני לשכת התעסוקה שמצביעים כבר על מעל חצי מיליון מובטלים חדשים מאז תחילת מרץ, שר הכלכלה אלי כהן התראיין באולפן ynet ובישר כי "כל ענף ההיי-טק מוחרג מהמגבלה של 30% עובדים בלבד ויכול לעבוד גם בשעת חירום".
השר כהן מסביר כי הוחלט להחריג חלק מהחברות היצואניות ובתוכן ההיי-טק משום ש"בחלק מהמקומות בעולם ממשיכים לעבוד כרגיל על אף הנגיף, ובמצב כזה החברות היו עוברות לחו"ל וכשהמשבר היה חולף הן לא היו חוזרות. זו הסיבה שקיבלנו את ההחלטה שחברות מסוימות מוחרגות ויכולות להמשיך לעבוד".
2 צפייה בגלריה
אלי כהן באולפן ynet
אלי כהן באולפן ynet
אלי כהן באולפן ynet
(צילום: שאול גולן)
נוסף לחברות האלו, כהן מציין כי "כל מי שעוסק במזון או בטואלטיקה יכול להמשיך לעבוד כרגיל, ואני מדבר בנושא הזה על כל שרשרת האספקה. כל מי שאין לגביו הנחיה שימשיך להגיע לעבודה על מנת שנצליח למנוע את הקריסה של הכלכלה". כהן קובע כי "אפשר לראות את התעשייה הישראלית עובדת. אני נמצא במפעלים ואנשים עובדים 24/7. אתם כבר לא שואלים אותי מה לגבי המחסור במזון - כי אין מחסור. וזה למרות שהישראלים אוגרים וקונים יתר על המידה".
בנוגע למועד חזרת הציבור לעבודה סדירה, אומר כהן כי "על מנת שנוכל להחזיר כמה שיותר אנשים לשוק העבודה, המטרה של משרד הבריאות עכשיו זה להגדיל את הבדיקות על מנת שנוכל להיות בסיטואציה שאנחנו מאתרים למעשה את מרבית החולים. הרי הפער שלנו הוא בין אלה שאנחנו יודעים שהם חולים ובהם אפשר לטפל לבין אלה שטרם איתרנו ולמעשה מדביקים עכשיו אנשים אחרים.
"לכן הכיוון שמדינת ישראל הולכת אליו זה לאתר כמה שיותר חולים, לשים אותם בבידוד ואת הבריאים לשחרר. אנחנו מעריכים ומקווים שבסיום חול המועד נוכל להיות בסיטואציה שכמות הבדיקות תהיה כה משמעותית שבה רוב החולים יאותרו, ואז נתחיל לפעול לשחרור והקלות על מנת שאנשים יחזרו למעגל העבודה".
2 צפייה בגלריה
בדיקות קורונה בדרייב אין בתל אביב
בדיקות קורונה בדרייב אין בתל אביב
אלי כהן: "על מנת שנוכל להחזיר כמה שיותר אנשים לשוק העבודה המטרה היא לאתר את מרבית החולים". בדיקות קורונה בדרייב אין בתל אביב
(צילום: דוברות מד"א)

אלי כהן: בקרוב תוקם קרן נוספת לעסקים

הבוקר עתרו נציגי בעלי העסקים לבג"ץ נגד המדינה בדרישה למנגנון פיצוי הולם לעסקים שנפגעו ממשבר הקורונה. בתגובה לשאלה האם המדינה עושה מספיק עבור העצמאים, אומר כהן כי בקרוב תוקן קרן נוספת לעסקים שנפגעו: "אפשר לראות מה נעשה עד כה: קודם כל התשלומים שמגיעים למדינה כמו חשמל, מים, ארנונה, תשלומים לרשויות המיסים, מס הכנסה, ביטוח לאומי ועוד - כל התשלומים האלה נדחו. הדבר השני זה הקרן של שמונה מיליארד שקלים שניתנת 85% בערבות מדינה לעסקים של עד מאה מיליון, ואוטוטו תוקם קרן נוספת.
"הדבר הבא זה הנושא של מענק אבטלה לעצמאיים שיהיה כל חודש ככל שזה יימשך, כפי שקיים בנושא הזה לשכירים. דבר נוסף יהיה הנושא של ביטול תשלומי חובה, כי בחלק מהתשלומים שדחינו - כמו בנושא הארנונה לדוגמה, לא סביר שמדינה תגיד לעסק לסגור את העסק מצד אחד אבל מהצד השני בסוף החודש היא תגיד לו בוא תשלם ארנונה".
עוד אומר כהן כי המצב מחייב את היקף הפיטורים והחל"ת הנרחב בארץ, משום שאם העסקים לא יפטרו עובדים – הם יהיו אלה שישלמו את המחיר. "אם אתה רוצה שהעסקים האלה יוכלו להתקיים, אז אנחנו אומרים להם שלא הם ישלמו את השכר כמו שעושים באיטליה, שבה אנחנו רואים את הקריסה הבריאותית והכלכלית. אנחנו אומרים שאנחנו נשלם, שהמדינה תשלם להם".
כהן מוסיף כי "אנחנו רואים שיש ירידה בפעילות וצריך שאנחנו, שהמדינה תשלם. אגב, צריך שהמדינ תשלם לא רק לשכירים אלא גם לעצמאיים, לעסקים הקטנים. זה הדבר הנכון וזאת בדיוק ההתגייסות של הממשלה".