משלוחי רחפנים מגיעים לישראל: ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" נודע שחברת נתיבי איילון תחל החודש בניסוי ראשון מסוגו להובלת מטעני תרופות ובדיקות באמצעות רחפנים. הפיילוט יצא לדרך בעקבות פרוץ מגפת הקורונה, בתיאום עם משרד התחבורה, רשות החדשנות ורשות התעופה האזרחית (רת"א).
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בנתיבי איילון, שמנהלת עבור משרד התחבורה את בחינת השימוש ברחפנים בישראל, הזמינו חברות להדגים את יכולתן להפעיל רחפנים ללא קשר ראייה עם המפעיל, יכולת הדורשת מעקב אחרי מיקומם ושליטה בהם ממרחק של קילומטרים, שיוכלו לספק משלוחים בשטחים עירוניים. שבע חברות עמדו בתנאי הפיילוט: BWR ,Kronos Group Ltd, אירודרום, סימפלקס, פרספטו, קופטרפיקס וגדפין. החיבור הראשון שייעשה בתחום יהיה מול קהילת HealthIL ובין מוסדות בריאות הציבור לחברות המשתתפות בפרויקט, לרבות המרכז הגריאטרי דורות שממוקם בנתניה.
הכוונה המקורית הייתה להשתמש ברחפנים לא רק עבור ציוד רפואי אלא גם עבור משלוחי מזון או חבילות שונות, אולם בשל משבר הקורונה המיקוד עבר בשלב זה למשלוחי ציוד רפואי, תרופות ובדיקות שונות. לפיכך, נתיבי איילון יצרו בשבועות האחרונים מאגר ספקים עם רחפנים שיכולים לתת מענה לאנשים בבידוד ולמוסדות שונים עקב מגפת קורונה.
"שיתוף הפעולה יצר הזדמנות לחיבור עם מוסדות בריאות בכל הארץ עם אפשרות להתכונן לתרחיש של גל שני של הנגיף", אמרה שרת התחבורה מירי רגב, שציינה שהמשבר הוביל את המשרד למצוא דרכים יצירתיות להגיע ללב שכונות ולאנשים שנמצאים בסגר ובבידוד ולא יכולים לצאת ולרכוש בעצמם תרופות ומוצרים חיוניים.
100 ק"מ מרחק טיסה
בשלבים הראשונים מוערך שיופעלו רחפנים שיוכלו לנוע מרחק קצר של כמה ק"מ, עם נשיאה של תרופות או בדיקות קורונה לפענוח. בהמשך השנה יורחב השירות ובנתיבי איילון טוענים שיש בידם רחפנים עם יכולת נשיאה של כמה עשרות ק"ג ועם מרחק טיסה של מעל למאה ק"מ, כלומר כאלו שיוכלו להעביר, לשם השוואה, בדיקות וציוד רפואי בין ביה"ח הלל יפה שבחדרה לביה"ח תל השומר שברמת גן. עם זאת, טיסת הרחפנים תוגבל בינתיים לאזורים דלילי אוכלוסין, ורת"א תצטרך לאשר כל נתיב לפני השימוש בו, עד שתוכח בטיחות השימוש בכלים.
רחפנים נחשבים לתקווה גדולה למשלוחי מזון מהירים, אבל עופר חרובי, סמנכ"ל פיתוח עסקי בסימפלקס אינטראקטיב שתשתתף בפיילוט, אומר שכרגע זה לא כלכלי. "משלוח לטווח של 10 ק"מ יעלה כ-100 שקל. הסוללה למשל מחזיקה רק 200 שעות ועולה 6,000 שקל, אז מתוך עלות המשלוח - 30 שקל הם רק עלות הבלאי שלה".
למשלוחים רפואיים כן יש כדאיות כלכלית, אומר חרובי, ונראה שגם למשלוחים מהירים של בגדים לחנויות. "חנות יכולה לאבד מכירה של שמלה ב-1,000 שקל אם אין לה באותו רגע את המידה שהלקוחה צריכה. בעלויות מוצר כאלה, תהיה הצדקה לשלוח לחנות במהירות שמלה במידה הנדרשת ברחפן", אומר חרובי, אל"מ במיל', לשעבר ראש מחלקת כלים בלתי מאוישים במטה חיל האוויר.
הפעלת הרחפנים תנוהל באמצעות אפליקציה. המפעיל יסמן יעד משלוח והמערכת תוודא שלרחפן יש טווח להגיע אליו ושמזג האוויר מתאים לטיסה. לאחר הנחיתה בעמדה שתמתין ביעד, מקבל המשלוח יזדהה באמצעות האפליקציה כדי שהרחפן ישחרר לו את המשלוח. אם לא יקבל בינתיים משימה חדשה, ימתין הרחפן בעמדת הנחיתה, תוך שהוא טוען את הסוללה שלו.