עלייה בשכר הממוצע וכמות משרות השכיר בחודש יוני: לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), שפורסמו היום (חמישי) השכר הממוצע למשרת שכיר עמד על 11,697 שקל בחודש יוני 2020, עלייה של כ-4% ביחס לחודש הקודם. השכר הממוצע של עובדים ישראלים בלבד, עמד על קצת יותר מ-12 אלף שקל.
מספר משרות השכיר עלה ביוני - החודש שבו ישראל החלה להחזיר את המשק לפעילות אחרי הגל הראשון - והוא עמד על 3.648 מיליון משרות, כאשר בחודש מאי הוא עמד על 3.230 מיליון משרות ובחודש אפריל, במהלכו הוטל סגר מלא שפגע קשות בפעילות המשק, הוא עמד על 2.776 מיליון משרות.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
3 צפייה בגלריה
תלוש משכורת. אילוסטרציה
תלוש משכורת. אילוסטרציה
תלוש משכורת. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בענף שירותי האירוח והאוכל נרשמה העלייה הגבוהה ביותר בכמות המשרות לעומת חודש מאי - 96.3% ובענף האומנות, הבידור והפנאי נרשמה עלייה של 42.9%. יחד עם זאת, מהנתונים עולה גם כי בהשוואה לחודש המקביל אשתקד, מספר משרות השכיר ירד ב-9.7%. בענף שירותי האירוח והאוכל מספר משרות השכיר ירד ב-34.2%, בענף האומנות, הבידור והפנאי מספר המשרות ירד ב-31.6% ובענף המסחר מספר המשרות ירד ב-9.6%.
בחודש מאי השכר הממוצע לשכירים במשק עמד על 11,198 שקל ובחודש אפריל על 12,212 שקל. העלייה בחודש אפריל נובעת בין היתר מפיטורים ויציאה לחל"ת של עובדים רבים עם שכר נמוך מהממוצע. חישוב השכר הממוצע מבוסס על עיבוד ראשוני של מדגם דיווחי המעסיקים לביטוח הלאומי ועל מקורות מנהליים אחרים.
מחלוקת השכר לפי מגזרים במשק עולה כי השכר הממוצע במגזר הגדול ביותר של החברות הלא פיננסיות עמד על 12.3 אלף שקלים. במגזר הממשלתי השכר הממוצע עמד על 14 אלף שקל, במלכ"רים פרטיים על 6,892 שקל ובמשקי בית על 5,182 שקל. השכר הממוצע בחברות פיננסיות היה גבוה בהרבה ועמד על כמעט 19 אלף שקל, אולם מדובר באחוז קטן מאוד ממשרות השכר במשק (2.9%).
3 צפייה בגלריה
*בהתייחס לעובדים ישראלים בלבד
*בהתייחס לעובדים ישראלים בלבד
*בהתייחס לעובדים ישראלים בלבד
בחודש יוני השכר הממוצע למשרת שכיר בתחום ההיי-טק עמד על 24 אלף שקל, ירידה של 2% לעומת החודש הקודם לו. ייתכן שהדבר נובע מחזרה של עובדים בעלי שכר נמוך יותר מהממוצע לעבודה, מכיוון שמספר משרות השכיר בהיי-טק עלה ב-3.4% לעומת חודש מאי.

משכורות נציגי הציבור צפויות לעלות, למרות המשבר

השכר הממוצע במשק משפיע גם על שכרם של ראש הממשלה, השרים, חברי הכנסת, הנשיא והשופטים. בינואר האחרון קיבלו הבכירים תוספת שכר של 2.8%, ואם תימשך העלייה בשכר הממוצע, ולא תשונה ההחלטה בוועדת הכספים, בינואר הקרוב צפויה להם העלאת שכר נוספת, וכל זה בתקופה של שבר כלכלי כבד בשל מגפת הקורונה, והיעדר תקציב.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו וישראל כץ
בנימין נתניהו וישראל כץ
ראש הממשלה, בנימין נתניהו ושר האוצר, ישראל כץ
(צילום : אוהד צויגנברג)


ההחלטה להצמיד את שכרם של חברי הממשלה לשכר הממוצע התקבלה לפני שנתיים וחצי. לפני כן שכר חברי הכנסת והשופטים היה צמוד לשכר הממוצע ושכר חברי הממשלה למדד המחירים לצרכן. במשך השנים, עלתה ביקורת רבה על ההחלטה להצמדה לשכר הממוצע, וזאת משום שהשכר הממוצע, בניגוד לשכר החציוני למשל, יכול לעלות גם אם אי השוויון במשק הולך וגדל. כלומר, גם אם פערי השכר במשק הולכים וגדלים, וגם אם כמות העניים בישראל הולכת וגדלה, השכר הממוצע יכול לעלות.