האם המשק בדרך להשבתה? פגישה מכרעת תתקיים היום בין הממונה על השכר באוצר, קובי בר-נתן, ליו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד. אם לא יושגו הסכמות בעניין כוונות האוצר לפגוע בשכר עובדי המגזר הציבורי, תכריז ההסתדרות היום על סכסוך עבודה כללי במשק ועל כוונות להשבתתו ב-13 בספטמבר, המועד שבו מתכוון שר האוצר ישראל כץ להביא את תוכניתו לאישור הממשלה.
>>לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
במרכזה של התוכנית החדשה, שאודותיה פורסם לראשונה ב"ידיעות אחרונות" ו-ynet, מצויה הפחתת שכר ל-700 אלף עובדי המגזר הציבורי החל מאוקטובר ועד סוף 2022. גם שכר השרים וחברי הכנסת יופחת, וכך גם של שוטרים, רופאים, אחיות, עובדים סוציאליים, מורים וכל שאר עובדי המדינה - אלא אם הם משתכרים עד 7,000 שקל בחודש. שכר המשתכרים עד 15,000 שקל ברוטו לחודש יופחת ב-3%, ושל המשתכרים 20,000-15,000 שקל יקוצץ ב-7%. המשתכרים מ-20,000 שקל ומעלה יספגו קיצוץ של 10%.
1 צפייה בגלריה
יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד ושר האוצר ישראל כץ
יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד ושר האוצר ישראל כץ
יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד ושר האוצר ישראל כץ
(צילום: יח"צ ואבי מועלם)
גם הגמלאות של בעלי הפנסיות הגבוהות יקוצצו בהתאם לקריטריונים אלה, וכן הוחלט שדמי הניהול של קרנות הפנסיה התקציביות יועלו באופן קבוע מ-2% ל-5%. ההיקף של החיסכון למשק נאמד ב-4 מיליארד שקל בשנה, שיוקצו לטובת שכירים, עצמאים ובעלי עסקים שנפגעו בתקופת הקורונה.
בהסתדרות אמרו שהם "נערכים לכל תרחיש", וכי בר-דוד הנחה את הגורמים המקצועיים להיערך להכרזת סכסוך עבודה כללי. "תוצאות הפגישה היום יקבעו את גובה הלהבות", מסרו. בר-דוד אמר בשבוע האחרון שההסתדרות לא תסכים לשום פגיעה בשכר עובדי המגזר הציבורי, אך תסכים למספר ויתורים שלא יהוו פגיעה ישירה בשכר.
השכר הממוצע במגזר הציבורי הוא כ-12,500 שקל ברוטו בחודש, לעומת 10,500-11,000 שקל בכלל המשק. "המגזר הציבורי חייב לתרום למאבק בקורונה", אמר ל"ממון" ו-ynet שר האוצר.