יו"ר ההסתדרות נגד שר האוצר: ברקע ההתפטרות הדרמטית במשרד האוצר ופיצוץ השיחות עם ההסתדרות בנוגע לקיצוצים במגזר הציבורי שמקדם השר ישראל כץ, יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד אמר באולפן ynet כי "שר האוצר מנסה לעשות יח"צ על גב העובדים".
>>לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
"מה שכץ אומר זה קישקוש מקושקש", אומר בר דוד. "שר האוצר מנסה לבנות מעמד ציבורי על גב העובדים. הוא משסה ציבור בציבור, ולא נאפשר לו לעשות זאת. בחדרי חדרים אפשר להתקדם, אך הוא מעדיף להשתלח בעובדים והוא מזלזל במגזר הציבורי.
1 צפייה בגלריה
יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד ושר האוצר ישראל כץ
יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד ושר האוצר ישראל כץ
יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד ושר האוצר ישראל כץ
(צילום: יח"צ ואבי מועלם)
"אין מדינה בעולם, חוץ מפולין, שהורידה שכר למגזר הציבורי. כץ משתלח בעובדי הציבור, עולה לשידורים - ותוקף. לא אאפשר את זה, זה התפקיד שלי. אני אשמור על העובדים שלא יפגעו בהם. גם לא ניהלו את המשבר ופיזרו כספים מיותרים, ועכשיו מנסים להלך אימה על העובדים".
בר דוד מוסיף כי "אם כץ רוצה לבחון אותי ואת הכוח של העובדים בכנסת - הוא מוזמן. מחר נכנס ישיבת זום עם כל בכירי ההסתדרות ונכריז על סכסוך עבודה כללי במגזר הציבורי. כשבא שר אוצר בכוחניות, בזלזול ובאיומים - אנחנו לא שם. לא ייתכן שניקח כספים מהעובדים וניתן אותם לביזבוזים של הממשלה או לכל מיני מגזרים בלי הבחנה, כפי ששר האוצר מחלק. אין תוכנית הגיונית, אין סדר. אתם רואים את הכאוס במשרד האוצר ואת שורת ההתפטרויות - זו רק ההתחלה. אני רואה ששר האוצר מעדיף לשבת עם אבירי שלטון ושולמנים במקום עם יו"ר ההסתדרות".

"ההפגנות מתקיימות כי הציבור רואה את הכאוס"

בנוגע לשאלה מה ההסתדרות מוכנה להקריב למען פיתרון למשבר, אומר בר דוד כי "אני, בניגוד לשר האוצר שהוציא לתקשורת פרטים של כל מיני רעיונות - לא מנהל מו"מ בתקשורת. בשביל זה יש ישיבות בחדרי חדרים, וצריך לשבת ולנסות לראות איך ההסתדרות נותנת כתף, אבל כתף הגיונית. אני הוכחתי שאנחנו יודעים לפעול בממלכתיות ואנחנו המבוגר האחראי במשבר, ונמשיך להיות. אם שר האוצר יהיה רציני ויבוא בצורה מסודרת נדע להגיע לפשרה".
על הקשר של ההסתדרות עם ראש הממשלה בנימין נתניהו הוא אומר כי "אין לי ערוץ ישיר מול ראש הממשלה, למרות שהעברנו לו מסרים. אני מצפה מראש הממשלה שירגיע את שר האוצר, שייתן למשק שקט ותוכנית כלכלית מסודרת. ההפגנות מתקיימות כי הציבור רואה את הכאוס".
יכול להיות שתצטרפו להפגנות השונות? "הכל יכול להיות, אנחנו משתדלים להיות אחראים בצל המשבר הזה, ככה נהגנו כל הזמן וככה נמשיך לנהוג. אני מקווה שנצלח את המשבר הזה בשלום".
אתמול השיחות בין ראשי ההסתדרות לאגף הממונה על השכר במשרד האוצר נקלעו למבוי סתום. למרות זאת, כץ מתכוון להביא את תוכנית הקיצוצים לאישור הממשלה ב-13 בספטמבר - ובאותו היום מתכננת ההסתדרות להשבית כליל את המשק.
במרכזה של התוכנית של האוצר, שאודותיה פורסם לראשונה ב"ידיעות אחרונות" ו-ynet, מצויה הפחתת שכר ל-700 אלף עובדי המגזר הציבורי החל מאוקטובר ועד סוף 2022. גם שכר השרים וחברי הכנסת יופחת, וכך גם של שוטרים, רופאים, אחיות, עובדים סוציאליים, מורים וכל שאר עובדי המדינה - אלא אם הם משתכרים עד 7,000 שקל בחודש. שכר המשתכרים עד 15,000 שקל ברוטו לחודש יופחת ב-3%, ושל המשתכרים 20,000-15,000 שקל יקוצץ ב-7%. המשתכרים מ-20,000 שקל ומעלה יספגו קיצוץ של 10%. כמו כן יהיה קיצוץ, על פי השיעורים האלה, בפנסיות החל משכר של 15,000 שקל ודמי הניהול יועלו מ-2% ל-5%.