למשק האמריקני נוספו 2.5 מיליון משרות בחודש מאי, ושיעור האבטלה נפל ל-13.3%. כך לפי דו"ח התעסוקה שפרסם היום (ו') משרד העבודה בארה"ב. כלכלנים ציפו כי שיעור האבטלה יעלה ל-19%, וכי שוק העבודה המקומי איבד 7.25 מיליון משרות - בהמשך ל-20 מיליון משרות שאבדו באפריל. נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, צייץ בעקבות הפרסום כי מדובר ב"נתונים מדהימים", וכי "מעולם לא ראיתי נתונים כאלה, ואני עושה זאת כבר 30 שנה".
הנתונים משקפים את הפתיחה מחדש של המשק האמריקני - מדיניות שאותה דוחף הנשיא טראמפ למרות מספר הנדבקים והמתים הגבוה. מספר המשרות שאבדו באפריל עודכן ל-20.7 מיליון, לעומת 20.5 מיליון בפרסום המקורי. עובדים בתחום הפנאי והאירוח היו אחראים לכמעט חצי מהעלייה במספר המשרות - 1.2 מיליון. זאת לאחר שהתחום איבד 7.5 מיליון משרות באפריל. מספר המשרות במסעדות ופאבים עלה ב-1.4 מיליון - פועל יוצא של הסרת המגבלות ברחבי ארה"ב.
2 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ
(צילום: AP)
בורסות ניו יורק חוגגות עלייה שבועית, על רקע סימני התאוששות בכלכלה, עם נתוני אבטלה מעודדים בארה"ב ופתיחה מחודשת של עסקים: מדד דאו ג'ונס נסק היום ב-3.2% (וזינק השבוע ב-6.7%), מדד S&P 500 קפץ ב-2.5% (ועלה השבוע ב-4.8%), נאסד"ק בשיא - זינק ב-2.1% (ורשם עלייה שבועית של 3.4%).
אמריקן איירליינס המריאה השבוע ב-77%, היום זינקה ב-112% (אמש נסקה ב-41%). מחיר המניה בשיא חדש. טראמפ לא הסתיר את תחושותיו לגבי העליות בוול סטריט ובעיקר בסקטור התיירות: הנשיא ביקר את וורן באפט והחלטתו לממש את מניות התעופה שהיו בידי ברקשייר האתווי - "חבל שהוא עשה את זה, הן מזנקות עכשיו", אמר הנשיא.
הנפט מסוג WTI בשיא של שלושה חודשים - רשם השבוע זינוק של 11.4% לאחר שקפץ היום ב-5.7% (2.14 דולר) למחיר של 39.55 דולר לחבית - הגבוה מאז ה-6 למרץ. ברקע, לצד העלייה בביקוש, מדינות אופ"ק+ מתקרבות להסכמה על קיצוץ נוסף בתפוקות. הברנט טיפס ב-5.8% למחיר של 42.30 דולר לחבית, והשבוע רשם עלייה של 11.8%. גם הברנט וגם ה-WTI נעלו שבוע שישי רצוף של עליות.
הזהב ננעל היום בשווי הנמוך שלו מזה יותר מחודשיים (מאז ה-3 לאפריל), על רקע העליות בבורסות בשל נכונות המשקיעים לקחת יותר סיכונים: מחיר המתכת היקרה צלל היום ב-2.6% (44.40 דולר) ל-1,683 דולר לאונקיה. הזהב רשם ירידה שבועית של 3.9%. מניית אפל בדרך לשיא לאחר כמעט ארבעה חודשים מהשיא הקודם: אפל מטפסת כעת ב-2.5% לשווי של 330 דולר, מעל השיא הקודם שנקבע על 327.20 דולר ב-12 לפברואר.
אנליסטים במורגן סטנלי דיווחו מוקדם יותר היום כי קרוב לוודאי שארה"ב לא תרצה "לפרק" את הסכם הסחר עם סין, זאת על אף המתיחות הגבוהה בין שתי המדינות שרק הסלימה בשבועות האחרונים. עם זאת, היום הטיל טראמפ ספקות בהמשך השיחות עם סין על הסכם הסחר. במסיבת עיתונאים שמתקיימת בבית הלבן אמר נשיא ארה"ב כי הוא רואה את הדברים אחרת ממה שראה לפני שלושה חודשים (ייתכן שהוא מתכוון להתנהלות בייג'ינג מול הנגיף).
בתוך כך, מניית זום בירידות חדות כבר יום שני ברציפות: צוללת ב-5.4% לאחר שאמש נסוגה ב-6%. כאחת המרוויחות הגדולות בעידן הקורונה, פלטפורמת שיחות הווידאו מאבדת גובה, ככל שהעולם שב לשגרת טרום המשבר. בזום אף חוששים מנטישה עתידית של משתמשים לטובת מתחרות חזקות שצפויות להיכנס לנישה, כמו גוגל ומיקרוסופט.

יצרנית התרופות הבריטית תספק 2 מיליארד מנות חיסון לקורונה

באירופה, יצרנית התרופות הבריטית אסטרה זנקה (AstraZeneca) הודיעה כי תוכל לספק שני מיליארד מנות של חיסון פוטנציאלי לקורונה, זאת לאחר שחתמה על שתי עסקאות - כולל אחת על ידי ביל גייטס. ההודעה מגיעה לאחר שבחודש שעבר טענה החברה כי תוכל לייצר מיליארד מנות חיסון שהיא מפתחת יחד עם מדענים מאוניברסיטת אוקספורד. החברה אף הסכימה לחלק כמחצית מהמנות למדינות עם הכנסה נמוכה ובינונית. אחת העסקאות החדשות היא עם מכון סרום בהודו (SII), היצרנית הגדולה בעולם של חיסונים. ההסכם השני הוא בשווי 750 מיליון דולר עם שני ארגוני בריאות בהם משקיעה העמותה של ביל ומלינדה גייטס.
2 צפייה בגלריה
רווח כלכלי בבורסה
רווח כלכלי בבורסה
עליות בבורסה
(צילום: Shutterstock)
המסחר בבורסות באירופה ננעל בעליות שערים: מדד דאקס הגרמני קפץ ב-3.3% (ורשם זינוק שבועי של 10.6%), מדד פוטסי הבריטי טיפס ב-2.3% (והתחזק השבוע ב-6.6%), מדד קאק הצרפתי ניתר ב-3.7% (ורשם קפיצה שבועית של 10.5%). בורסת מדריד נסקה ב-4%. בעיקר בלטו מניות התעופה והרכב: לופטהנזה זינקה ב-6.9% בפרנקפורט, איירבוס המריאה ב-12.5% בפריז, רולס רויס ניתרה ב-9.4% בלונדון.
מרבית הבורסות באסיה רשמו הבוקר עליות שערים - וסיימו את השבוע הטוב ביותר מאז 2011. מדד MSCI אסיה-פסיפיק, שאינו כולל את הבורסה ביפן, מחק את הירידות שרשם מוקדם יותר היום ורושם עלייה של 0.1%. הוא נמצא כעת בשיא של 12 שבועות. המדד עלה בכ-6.5% מתחילת השבוע - העלייה השבועית החדה ביותר מאז דצמבר 2011. מדד ניקיי בטוקיו עולה ב-0.4%, האנג סנג בהונג קונג מטפס ב- 0.2%, הבורסה בשנגחאי מאבדת 0.3%, קוספי בדרום קוריאה מטפס ב-0.7%.
פורסם לראשונה: 10:36, 05.06.20