טענות לניגוד עניינים: עתירה שהוגשה לאחרונה נגד אלי אבוטבול, יו"ר הוועדה המרחבית לתכנון ובנייה יישובי הברון (לשעבר שומרון) ומי ששימש עד שנת 2016 כראש מועצת זכרון יעקב במשך 13 שנה, מעלה טענות קשות נגד התנהלותו בתפקידו כיו"ר הוועדה, לפיהן פעל לקדם תוכנית לשכונה חרדית כאשר הוא מצוי בניגוד עניינים חמור.
במקביל, ראש מועצת זכרון יעקב, זיו דשא, פנה לאחרונה ליועץ המשפטי לממשלה על מנת שזה יבחן שוב את מינויו של אבוטבול לראשות הוועדה המרחבית, בעקבות מה שנראה כמו תצהיר כוזב לוועדת האיתור. לפי הטענות, בתצהיר שמילא לטובת המועמדות לתפקיד יו"ר הוועדה, אליה נכנס בחודש אפריל האחרון, הוא כתב במפורש כי אין לו קשר לרשות מקומית כלשהי, זאת בשעה ששימש כחבר מועצה.
1 צפייה בגלריה
אלי אבוטבול
אלי אבוטבול
אלי אבוטבול
(צילום: עידו ארז)
בנוסף, טוען דשא כי לאבוטבול יש זיקה לשר האוצר לשעבר משה כחלון, שבתקופתו מונה ליו"ר הוועדה המרחבית. במסמך שהועבר ליועמ"ש נטען כי אבוטבול מסר בתצהיר כי אין לו קשר לכל שר שהוא וכי אין לו כל קשר מפלגתי או פוליטי, בשעה שהוא נצפה מספר פעמים בפעילות של מפלגת כולנו.
בעתירה, שהוגשה על ידי המועצה המקומית זכרון יעקב נגד הוועדה המרחבית ונגד עמותת מרכז לחינוך תורני, נטען כי במסגרת תפקידו, אבוטבול עקף את המועצה המקומית אשר התנגדה לתוכנית המדוברת, העלה אותה לדיונים ואף נטל חלק פעיל בהצבעה. מדובר בשני דיונים שהתקיימו בוועדה בחודש יוני 2020 כשבדיון השני הוחלט על הפקדתה.
על פי המועצה, קולו של אבוטבול בהצבעה זו היה קריטי והוא היה זה שהיטה את הכף בהצבעה. "הצבעתו של אבוטבול כיו"ר הוועדה המרחבית בעד התוכנית איננה 'קול נוסף' שנטמע בעמדת הרוב, שכן ההחלטה בוועדה המרחבית הממליצה להפקיד את התוכנית עברה על חודו של קול (ארבעה תומכים נגד שלושה מתנגדים), ולכן קולו של אבוטבול היטה את הכף בעד התוכנית".

תוכנית בנייה לחרדים

התוכנית שבגינה הוגשה העתירה נגד אבוטבול משתרעת על קרקע בשטח של כ-20 דונם בלב זכרון יעקב, במתחם דורות הממוקם בין רחוב דורות לרחוב הכובשים, בקצה שכונת החרדים ביישוב ובסמוך לשכונת נווה הברון היוקרתית. מדובר בקרקע פרטית בבעלות עמותת מרכז לחינוך תורני (מל"ת) - ישיבת זכרון יעקב.
מאז שנת 2016 הקרקע מיועדת למבני ציבור, אך גם מאפשרת הקמה של מגורי תלמידים וסגל בהיקף של כ-55 יחידות דיור. עד כה נבנו על הקרקע כ-44 יחידות דיור ב-4 מבנים, שלפי המועצה נמכרו בניגוד לייעוד. התוכנית שמקדמים כעת החרדים היא לשינוי ייעוד לקרקע ובנייה של כ-208 יחידות דיור בסך הכל.
המועצה ומהנדס המועצה התנגדו לתוכנית, אך אבוטבול החליט להעלות אותה לדיון. לפי החוק, מהלך כזה כשלעצמו הוא חוקי, אך לטענת גורם שבעבר היה חבר בוועדה, בפועל מקרים כגון אלה הם חריגים ומדיניות הוועדה לפעול בתיאום עם הרשויות המקומיות ולא נגדן.
אבוטבול שימש כראש מועצת זכרון יעקב בשנים 2016-2003, והתפטר באפריל 2016 לאחר שנפתחה נגדו חקירת משטרה בשל חשד כי איים על בעלי מלון עדן אין כי יפגע בו על ידי כך שלא יאפשר לו לבנות. ב-2019, לאחר 3.5 שנים, הוחלט לסגור את התיק נגד אבוטבול ולא להגיש נגדו כתב אישום.
הטענה שבעתירה מתייחסת לתקופה שבה פעל אבוטבול כעו"ד פרטי. לפי פרוטוקול שהציגה המועצה, ב-2017 הגיע אבוטבול לפגישה עם מתכננת מחוז חיפה, ליאת פלד, ועם רפי מנת, ראש מוסדות הקהילה החרדית בזכרון יעקב ודמות מוכרת במגזר החרדי, בנוגע לתוכנית מתחם דורות. לפי העתירה, בתחילה הכחיש אבוטבול כל קשר לתוכנית, אך בהמשך, כאשר הוצג לו המסמך שהעיד כי נכח בפגישה מול מתכננת המחוז, טען כי היה במקרה בסמוך למשרדי הוועדה - ושם פגש את האדריכל ונציג היזמים שהתביישו להיכנס למתכננת המחוז וביקשו ממנו להצטרף ולסייע להם.
אלא שעיון בפרוטוקול מגלה כי בפגישה עם מתכננת המחוז, אבוטבול היה זה שהציג את התוכנית יחד עם רפי מנת וגילה בה בקיאות רבה. "טרם מינויו של המשיב 2 (אבוטבול), להיות יו"ר הוועדה המרחבית, הוא עסק וסייע למשיבה 3 בקידום תוכנית בנייה במתחם הקרוי מתחם דורות בזכרון יעקב... במקום לפסול עצמו מלדון כיו"ר הוועדה המרחבית בקידום תוכנית בנייה באותו מתחם ועבור אותו יזם לו סייע באותו עניין, נכח המשיב 2 בישיבת הוועדה המרחבית שעסקה בעניין, השתתף בדיון כיו"ר הוועדה, הוביל אותו, ואף הצביע בעד התוכנית".
לאחר ההצבעה פנו מהמועצה המקומית ליועמ"ש של הוועדה המרחבית, עו"ד רנה לפידות, אך זו החליטה לדבוק בעמדת אבוטבול אשר הכחיש ייצוג של המל"ת.
מהוועדה המרחבית יישובי הברון נמסר בתגובה: "הוועדה קיבלה את העתירה ובימים הקרובים תשיב עליה בצורה מקצועית ועניינית. לוועדה הוכחות חותכות ונחרצות אשר יפריכו אחת לאחת את טענות העותרת. העותרת הסתירה מבית המשפט מסמכים מהותיים אשר נמצאים ברשותה ואשר די בהם בלבד על מנת להביא לדחייה על הסף של העתירה הנ"ל. המסמכים הללו וטיעונים רבים נוספים יובאו בפני בית המשפט במסגרת ההליך שנקבע".
ממשרד הפנים נמסר: "באשר לאמור לגבי הגשתה של עתירה, הרי שהעתירה, כפי שעולה מהנתונים בשאילתה, אינה כנגד משרד הפנים, ולפיכך יש לפנות לוועדה המרחבית שהיא הצד לעתירה ולבקש את התייחסותה. באשר לנושא השני, יובהר כי בהמשך לפנייה שהועברה למשרד, שבה הועלו טענות לכאורה במינוי של אבוטובול לתפקידו כיו"ר ועדה מרחבית, המשרד פועל לבירור הנושא וההליך טרם הסתיים".