המשבר התעסוקתי: לפי נתוני שירות התעסוקה שפורסמו היום (ג'), מאתמול עד הבוקר ב-7:00 נרשמו 28,217 דורשי עבודה חדשים, ובמקביל הגיעו 5,299 דיווחים על חזרה לעבודה.
מיום חמישי 17.9.2020, יום לפני תחילת הסגר בראש השנה, נרשמו בשירות התעסוקה 70,141 דורשי עבודה - מהם 64,023 עקב יציאה לחל"ת ו-6,118 מסיבות אחרות (פיטורין/התפטרות ועוד). כיום רשומים בשירות התעסוקה 802,314 דורשי עבודה, מהם 472,734 בחל"ת.
מנגד, לפי נתוני הביטוח הלאומי מתחילת החודש יצאו לחל"ת 53,202 עובדים, ו-27,176 עובדים הגישו בקשות חדשות לדמי אבטלה. לפי הנתונים, כמחצית מהיוצאים לחל"ת מתחילת החודש הם מובטלים חדשים. המשמעות היא שמעסיקים שהצליחו להחזיק עובדים בסגר הראשון כבר לא הצליחו בסגר השני.
1 צפייה בגלריה
שירות התעסוקה
שירות התעסוקה
שירות התעסוקה
(צילום: שירות התעסוקה)

במרכזה של התוכנית הכלכלית לסגר השני שאושרה הלילה (שני-שלישי) בממשלה, עומד הצורך לתמרץ את המעסיקים שלא להוציא את עובדיהם לחופשות ללא תשלום או לפטרם. התוכנית כוללת צעדים שלא היו כמותם בסגר הראשון ומטרתם למנוע את הוצאתם לחופשה של מאות אלפי עובדים.
במסגרת צעדים אלה, הוחלט להעניק מענק חד-פעמי בעד המשך העסקתם של עובדים בחודשים ספטמבר ואוקטובר. עוסק יהיה זכאי למענק אם המחזור שלו לא עולה על 400 שקלים ומחזור עסקאותיו בתקופת הזכאות ירד ב-25% ומעלה מהתקופה אשתקד. עוסק יהיה זכאי למענק בסכום השווה למכפלה של 5,000 שקלים במספר העובדים המזכים, כאשר מספר העובדים המזכים תלוי במידת הפגיעה של העסק, ככל שהעסק נפגע יותר - מידת זכאותו עולה. המענק ישולם דרך משרד הכלכלה.
בנוסף, על מנת לאפשר למעסיקים שקלטו עובדים אך נאלצו להוציאם לחל"ת בחודש ספטמבר שכן הופסקה פעילותו של בית העסק, נקבע כי לא ינוכו ממצבת העובדים שנבחנת לצורך חישוב המענק, העובדים שהוצאו לחל"ת ובתנאי שעבדו בחודש ספטמבר 15 ימים לפחות. כמו כן, רף השכר שבגינו עובד ייחשב כמזכה למענק הורד ל-2,500 שקלים.
חלק מהמעסיקים הוציאו כבר את עובדיהם לחופשות בטענה כי התוכנית שוב הוגשה מאוחר מדי לממשלה, כמו תוכניות רבות אחרות, ואין טעם לחכות לאישורה בכנסת רק בעוד ימים אחדים.