משבר הקורונה הכלכלי מחמיר והולך: בחודשים האחרונים היה זינוק של עשרות אחוזים בפניות של עובדים מוחלשים, זוגות גרושים וחייבים במערכת ההוצאה לפועל בבקשה לסיוע המשפטי במשרד המשפטים כדי שייצגו אותם ויספקו להם סיוע משפטי.
>>לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הסיוע המשפטי מייצג את מי שאינו מסוגל לשכור שירותי עו"ד בתחומים כמו חובות, תביעות כספיות, עבודה, מגורים, משפחה ועוד. בתקופת הקורונה הפניות לסיוע המשפטי נעשות בטלפון וכך גם השיחות עם עוה"ד מטעם הסיוע המשפטי. הזכאות לייצוג נקבעת על פי חוק ותלויה בעמידה במבחן כלכלי (רף הכנסות ורכוש) ומשפטי.
3 צפייה בגלריה
ביטוח לאומי רמת גן מטושטש
ביטוח לאומי רמת גן מטושטש
מובטלים במשרדי הביטוח הלאומי ברמת-גן בסגר הקודם
(צילום: יריב כץ)
כך, למשל, זוג וילד שמשתכרים עד 7,299 שקל יהיו זכאים לסיוע. יש מקרים שבהם יינתן סיוע משפטי ללא עלות וללא בדיקת זכאות כלכלית, בין היתר בתיקים העוסקים בחוק איסור הפליה וביטוח לאומי, סיוע לניצולי שואה, סיוע לנפגעות עבירות מין חמורות ועוד.
בסיוע המשפטי מציינים כי באחרונה, מאז החזרה לשגרה אחרי הגל הראשון, זיהו עלייה גדולה בפניות מאזרחים המבקשים סיוע וייצוג בדיני עבודה, בעיקר מול מעסיקים. ברוב המקרים הם חזרו מחל"ת ופוטרו, בין היתר כי העסק נפגע כלכלית ונאלץ לצמצם.
במחוז מרכז של הסיוע המשפטי ציינו עלייה דרמטית של 43% בפניות בתחום דיני עבודה בין מאי לספטמבר 2020 לעומת התקופה המקבילה. במחוז ת"א הייתה עלייה של כ-22% ובירושלים כ-14%. בחלק מהמקרים אלה אנשים שעבדו בשכר גבוה יחסית, והמעסיק החליט לפטרם ולקחת עובדים זולים יותר.

מעדיפים עבודה זולה

למשל, אחד הפונים ביקש ייצוג כדי לוודא שיקבל את כל המגיע לו אחרי שפוטר מדוכן פלאפל שעבד בו. הוא הוצא לחל"ת בגל הראשון, ולאחר שהעסק נקלע לקשיים הודיע לו הבעלים שהכניס למקום עובדים זרים זולים. במקרה אחר מטפלת בגן הוצאה לפרישה מוקדמת. במצב רגיל הייתה צפויה להמשיך לעבוד עוד שנתיים עד הפנסיה, ולפיכך נטען כי נפגעה ישירות מהקורונה.
עו"ד טיגיסט גטהון סמואל, ממונה תחום דיני עבודה ואפליה במחוז מרכז של הסיוע המשפטי: "מבדיקת חלק מהתיקים עולה כי בסיום העסקה של אותם עובדים לא שולמו להם זכויות מגן בסיסיות כמו פיצוי פיטורין או שלא הופרשו להם הפרשות פנסיוניות. הלקוחות שפונים אלינו הם בעיקר עובדים מוחלשים, שמוצאים את עצמם ללא עבודה ופרנסה".
בתחום המעמד האישי עלה מאוד אחוז הפניות לסיוע מתחילת המשבר, בעיקר בהוצאת צווי הרחקה וצווי הגנה בגלל אלימות במשפחה. עלייה דרמטית בין מאי לספטמבר נרשמה גם בבקשות להפחתת מזונות, יותר מ-100%: 498 פניות להפחתת מזונות לעומת 246 פניות בתקופה המקבילה. עלה גם מספר הפניות להגדיל מזונות (210 פניות ממאי-ספטמבר 2020 לעומת 136 בתקופה המקבילה). אפשר לבקש מביהמ"ש להפחית או להגדיל את סכום המזונות בתנאי שמוכיחים "שינוי נסיבות מהותי".
כמו כן, בחודשים האחרונים הייתה עלייה גדולה בפניות לסיוע לייצג אנשים שנשלחו לאשפוז בכפייה (כ-20% בגל הראשון, מארס-יוני). בתחום החובות נרשמה עלייה של 10% בתקופה זו.
עלייה גדולה נרשמה בפניות לסיוע בתחום האזרחי (סכסוכי שכנים, פינוי וסילוק מדירות ובקשות לייצוג בהוצאת צו למניעת הטרדה מאיימת) בין מאי לספטמבר השנה לעומת התקופה המקבילה. לדוגמה, אחוז הפניות לייצוג משפטי בסכסוכי שכנים קפץ פי שניים: 299 פניות בין מאי לספטמבר 2020 לעומת 149 בתקופה המקבילה.
3 צפייה בגלריה
עו"ד טיגיסט גטהון סמואל
עו"ד טיגיסט גטהון סמואל
עו"ד טיגיסט גטהון סמואל
(צילום: דוברות משרד המשפטים)

להשיג ארכה לשוכרים

בתיקי פינוי מדירות, כשהפונים הם לרוב שוכרים שנקלעו לקשיים והתקשו לשלם, הייתה עלייה של כמעט 70% ברמה הארצית (220 פניות ממאי עד ספטמבר 2020 לעומת 141 פניות בתקופה המקבילה), וכ-80% אחוז בתל-אביב (93 לעומת 51). עלייה נוספת נרשמה בפניות לבקשה להוצאת צו למניעת הטרדה מאיימת, 167 פניות בזמן הקורונה לעומת 148 בשנה שעברה.
לדברי עו"ד מלי ורצלבסקי ממחוז ת"א של הסיוע המשפטי, ברוב המקרים של פינוי וסילוק מדירות הייצוג מאופיין בניסיון להשיג ארכה לשוכר או לנהל בעבורו מו"מ מול עו"ד המשכיר ולוודא שסיום החוזה נעשה בתום לב.