המסחר בבורסות ניו יורק ננעל הערב (חמישי) בירידות חדות ברקע נאומו של יו"ר הבנק המרכזי בארה"ב (הפדרל ריזרב), ג'רום פאוול, על מצב הכלכלה האמריקנית. נאסד"ק איבד 2.1%, דאו ג'ונס נחלש ב-1.1% ו-S&P 500 נפל ב-1.3%.
בנאומו התייחס פאוול לנושאים הבוערים בכלכלה האמריקנית בצל משבר הקורונה, ואמר כי "סביר להניח שלא נגיע לתעסוקה מלאה ב-2021. ייקח זמן עד שנראה התאוששות מספקת של הכלכלה".
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בנוגע לחשש מעלייה באינפלציה אמר פאוול כי "פתיחת הכלכלה יכולה לגרום לעלייה זמנית באינפלציה. נהיה סבלנים בפעולות שלנו גם אם נראה סימנים לעלייה באינפלציה. אנחנו מודעים לסכנות שיש באינפלציה גבוהה, לא נאפשר זאת".
2 צפייה בגלריה
עסקים סגורים בניו יורק בצל הקורונה
עסקים סגורים בניו יורק בצל הקורונה
עסקים סגורים בניו יורק בצל הקורונה
(צילום: AP)
פאוול התייחס גם לנושא המגמה בתשואות האג"ח האמריקניות שמעסיקות את וול סטריט בשבועיים האחרונים: "העליות בתשואות האג"ח הממשלתיות תפסו את תשומת ליבי. אני עוקב אחרי זה", ציין.
עוד אמר יו"ר הפד כי "הלקח הראשון מהקורונה הוא לפעול מהר ללא היסוס. הלקח השני הוא אל תפסיק לפעול עד אשר סיימת לטפל בשוק העבודה''. יחד עם זאת, פאוול נמנע מלהשיב על השאלה של כמה זמן ובאיזה היקף ימשיך הבנק המרכזי בתוכנית התמריצים.
2 צפייה בגלריה
ג'רום פאוול
ג'רום פאוול
יו"ר הבנק המרכזי של ארה"ב, ג'רום פאוול
(צילום: AP)
בתום דבריו של יו"ר הפד על מצבה הכלכלי של ארה"ב המדדים בניו יורק רשמו ירידות חדות, שהתמתנו מעט לקראת הנעילה: בשיא הירידות צלל נאסד"ק ביותר מ-3%.
עוד אחרי נאום יו"ר הפד: מחיר הזהב נפל כמעט ב-350 דולר מאז השיא באוגוסט על 2,047 דולר ועד עתה: נחתך היום ב-0.9% (15.1 דולר) לשווי של 1,770 דולר לאונקיה. הדולר לעומת זאת קופץ היום מול סל המטבעות העיקריים ב-0.7% ל-91.6 נק'. שווי הביטקוין נחתך ב-7% מתחת ל-48 אלף דולר.
נאומו של פאוול הזניק את תשואת האג"ח ל-10 שנים ב-7 נק' בסיס עד ל-1.54%. בתחילת שנת 2000 התשואה על אג"ח ממשלת ארה"ב לעשר שנים עמדה על 6.4%. בשנת 2000 האג"ח האמריקנית הייתה אלטרנטיבה שהבטיחה תשואה גבוהה מאוד, אך הפער בין התשואות הריאליות שבין התקופות מעט קטן יותר. הציפיות לאינפלציה בארה"ב בתחילת שנת 2000 עמדו על 3.2% בשנה לעומת ציפיות לאינפלציה שנתית של 2% כיום.
החוזים על הנפט מסוג WTI למסירה בחודש אפריל זינקו היום בשיעור של 4.2% בבורסת הסחורות של ניו יורק ל-63.83 דולר לחבית - שיא של שנתיים.
פורסם לראשונה: 20:31, 04.03.21