יבואנים לא יוכלו למכור חמאה ביוקר: המפקח על המחירים אורי בר צוק, שלח השבוע הנחיה, לפיה בעקבות ייעוץ משפטי, הוחלט כי חמאת יבוא היא "מצרך דומה" לחמאה שיוצרת בארץ ועל כן עליה להימכר במחיר מפוקח, כלומר מחיר מרבי של 3.94 שקלים ל-100 גרם. היישום של ההנחיה יחל ב-30 באפריל.
זאת אחרי שהוועדה התכוונה להוציא את החמאה מפיקוח מחירים, שכן חוק הפיקוח על המחירים רלוונטי למוצרי יסוד שלא מתקיים לגביהם שוק תחרותי ובדרך כלל לא מתקיים לגביהם יבוא.
1 צפייה בגלריה
חמאה בחצי חינם
חמאה בחצי חינם
חמאה
(צילום: ירדנה אזולאי)
לפי החוק, חמאת יבוא היא "מצרך דומה" למצרך שמחירו מפוקח. מצרך דומה הוא "מצרך שמבחינת השימוש בו בידי רוכש סביר הוא בעל תכונות דומות ביותר למצרך פלוני, אף – 'מצרך דומה' אם אינו זהה מכל הבחינות, ואף אם הוא שונה מאותו מצרך במשקלו, בגודלו, באריזתו או בשמו", כך נכתב.
ב-2014 נקבע כי חמאה מיובאת אינה בגדר מצרך דומה, נוכח שיעורי היבוא הזניחים שהיו אז ביחס לחמאה מתוצרת מקומית. "עמדה זו התקבלה על אף שחמאה מיובאת היא במהותה מצרך שמבחינת השימוש בה בידי רוכש סביר הוא בעל תכונות דומות ביותר לחמאה מייצור מקומי המצויה בפיקוח מחירים לפי החוק", מסביר המפקח.
אף על פי כן, לנוכח העלייה בכמות החמאה המיובאת ונוכח הצו שחתם עליו שר האוצר משה כחלון, לפיו ניתן לייבא חמאה ללא מכס וללא מכסה, עד סוף השנה והצפי שהיקפי הייבוא יגדלו עוד יותר, "נמצא שהבסיס העובדתי לחוות הדעת המשפטית האמורה אינו קיים והחמאה המיובאת אינה בהיקף שולי וזניח", כך כתב.
"אשר על כן, מבקש המפקח להבהיר כי חמאה רגילה בחבילה אף אם מקורה ביבוא, היא מצרך דומה לפי החוק...יובהר כי המחירים בצו הינם מחירים מרביים, ואין במכתבי זה המלצה להעלות מחירו של מוצר כלשהו אם הוא נמכר במחיר הנמוך מהמחיר המרבי הקובע לפי החוק".
לפי ניתוח שנעשה עבור משרד החקלאות באפריל 2019, המחיר הממוצע של חמאה (מייצור מקומי ומייבוא) עלה ב-3.5% מאז החל יבוא מוגבר של חמאה. מדובר בהתייקרות מ-38.7 שקלים לק"ג בדצמבר 2018, ל-40 שקל לק"ג במרץ 2019. זאת למרות שב-2018 היו חודשים בהם מחיר חמאת יבוא היה גבוה מ-60 שקל לק"ג. "העלייה במחיר מוסברת בגידול נתחן של החמאות המיובאות שמחירן בממוצע. גבוה יותר מהחמאות המקומיות שחלקן בשיווק ירד", כתבו עורכי המחקר.