משבר הקורונה והתוכנית הכלכלית לטיפול במשק מעלים שאלות רבות. ynet כלכלה העביר בשידור חי את התוכנית הכלכלית באולפן ynet, ומומחים בענף סיפקו תשובות. באולפן השתתפו אורנה ורקוביצקי, סמנכ"לית קצבאות בביטוח הלאומי; רן קלי, יו"ר קבוצת קלי ומומחה לפנסיות; ומירי סביון, משנה למנהל רשות המיסים.
4 צפייה בגלריה
שר האוצר משה כחלון בהצגת התוכנית הכלכלית
שר האוצר משה כחלון בהצגת התוכנית הכלכלית
שר האוצר משה כחלון בהצגת התוכנית הכלכלית
האם צריך להגיש בקשה למענק של ה-6,000 עד 8,000 שקל?
"בהחלט, למי שיהיה זכאי, ובימים הקרובים נפרסם את הפרטים. הגשת הבקשה מאוד פשוטה. ניתן להגיש אותה בצורה מקוונת, בתוך האזור האישי באתר רשות המיסים. כל העוסקים שסבורים שיהיו זכאים למענק, שיירשמו לאתר בקוד סודי. ברגע שהחקיקה תאושר יהיה תהליך פשוט. המענק יינתן למי שיגיש אותו בימים הקרובים, עוד לפני ליל הסדר".
ההנחיה החדשה מזכה אותי בדמי אבטלה. מתי זה נכנס לתוקף?
"ביום שישי סוף סוף נחתמו תקנות לשעת חירום, לפיהן מי שמלאו לו 67 יכול להיות זכאי למענק מביטוח לאומי עבור מרץ ועבור אפריל, תלוי מתי יצא לחל"ת. מי שמלאו לו 67 ומעלה לא זכאי לדמי אבטלה, אבל אם פוטר או יצא לחל"ת בין 1.3 ו-19.4, הוא יוכל להגיש בקשה למענק. המענק יהיה עבור מרץ בגובה עד 2,000 שקל, ועבור אפריל בין 1,000 ל-4,000, תלוי בגובה הפנסיה - אם היא נמוכה מ-5,000 שקל ברוטו בחודש. בעל פנסיה גבוהה לא יכול לקבל את המענק".
כיצד שומרים על זכויות הפנסיה בעת יציאה לחופשה כפויה ללא תשלום, כלומר חל"ת?
"כשעובד יוצא לחל"ת, המעסיק לא ממשיך לשלם לו משכורת, וגם אין הפקדות לטובת הפנסיה. נוצר מצב פרדוקסלי: דווקא כשיש מגפה ועובד זכאי לכיסוי ביטוחי בגין נכות או פטירה, הוא עלול למצוא עצמו חשוף. עליו להסדיר את זכויות הפנסיה שלו - בפנייה לקרן הפנסיה או סוכן הביטוח - ולעדכן אודות יציאתו לחל"ת.
"אם זה עמית בקרן פנסיה חדשה בילט אין, במסגרת התוכנית יש לו כיסוי אוטומטי לחמישה חודשים, אבל אם הוא חוסך בביטוח מנהלים, נדרש תהליך אקטיבי. לשמחתנו, כל חברות הביטוח נעתרו לבקשות והכריזו שהן מוכנות לממן את אותו כיסוי ביטוחי למשך שלושה חודשים".
4 צפייה בגלריה
קופה פנסיונית
קופה פנסיונית
כיצד שומרים על זכויות הפנסיה בעת יציאה לחל"ת?
(צילום: Shutterstock)
תשלום אגרות ממשלתיות יידחה. זה כולל את חברת חשמל?
"הדחיות האלה צריכות להיעשות בצורה יזומה, להבדיל מצעדים אחרים. צריך לפנות לחברת חשמל, לבקש דחייה ואולי לקבל. היא לא מחויבת לעשות את זה, אבל היא אמורה להפגין נכונות ונדיבות".
איך יעבוד הפטור מתשלום ארנונה אם אני משלם בהוראת קבע?
"כל רשות צריכה להתמודד עם זה בעצמה. חלקן גובות באופן חודשי או שנתי, והן יצטרכו להיות נגישות".
אני נהג מונית עצמאי. אני גם זכאי למענק?
"תלוי בהכנסה המדווחת, צריך הכנסה חייבת ב-2018 של עד 240 אלף שקל. גובה המענק ייקבע בהתאם להכנסה החודשית הממוצעת שעליהם דיווחתם בדו"ח שהגשתם".
4 צפייה בגלריה
הפגנה של נהגי מוניות בעקבות כניסת תעריפי מונה חדשים
הפגנה של נהגי מוניות בעקבות כניסת תעריפי מונה חדשים
מה לגבי מענקים לנהגי מוניות?
(צילום: רפי קוץ)
אני סטודנטית ובעלת עוסק פטור - למה לא נותנים לי דמי אבטלה?
"חשוב שעצמאים יידעו שדמי הביטוח שהם משלמים מדי חודש לביטוח הלאומי לא מכסים אותם בביטוח אבטלה, אלא רק למקרה של פגיעה בעבודה, קצבת זקנה ודמי לידה. יש קבוצה של עצמאים שכן זכאים לדמי אבטלה, אני ממליצה להיכנס לאתר הביטוח הלאומי לבדוק אם אתם נמצאים בה, אבל זה המיעוט".
יצאתי לחל"ת בלי תלוש, מה עליי לעשות?
"אם קיבלת את הכסף במזומן אבל המעסיק ביטח אותך בביטוח לאומי, את זכאית לדמי אבטלה. הגישי בקשה לדמי אבטלה באתר הביטוח הלאומי, הירשמי באתר שירות התעסוקה וצרפי אישור מכל מעסיק על אופן ההעסקה שלך וגובה התשלומים ששילם לך ב-12 החודשים האחרונים - טופס 1514 באתר - וצייני שהעבודה הופסקה עקב משבר הקורונה".
בשל הירידות בשוק ההון, מומלץ למשוך את החיסכון?
"לקוחות רבים פונים ומבקשים לבדוק אפשרות לפדות את החיסכון שנצבר בתוכנית הפנסיה שלהם. אנחנו מזהירים מאוד מפעולות חפוזות ושבירת חסכונות פנסיוניים. קץ האנושות לא הגיע, ומי שפודה הכל, יוצא מהשוק וכו', לא יידע מתי לחזור ועלול לפספס את העליות.
"זה מאוד אישי. שמדובר באנשים צעירים, יש להם עוד עשרות שנים עד הפנסיה ומספיק זמן לתקן. זו תהיה טעות חמורה לשבור את תוכנית הפנסיה. מצד שני, אצל מי שקרוב לגיל פרישה, אכן האימפקט של הנפילות דרסטי. אולי כדאי לו לשקול לאמץ מסלול השקעות הגנתי יותר. מוטב להיוועץ במומחה ולא לקבל החלטות חפוזות".
4 צפייה בגלריה
וול סטריט בורסה בורסות קורונה
וול סטריט בורסה בורסות קורונה
ירידות בוול סטריט. "קץ האנושות לא הגיע, ומי שפודה הכל, יוצא מהשוק וכו', לא יידע מתי לחזור ועלול לפספס את העליות"
(צילום: AFP)
פתחתי תיק מס הכנסה ב-2019. למה אני זכאי?
"המענק יינתן בהתאם לדו"ח 19 שצריך יהיה להגיש בחודשים הקרובים. ואז המענק ישולם על סמך הדוח".
אני בחל"ת ועבדתי פחות מחצי שנה. אקבל תשלום?
"התנאי הוא צבירה של לפחות 6 חודשים מ-18 החודשים לפני החל"ת, אחרת אין זכאות. אם אין לך כל הכנסה, בדקי את זכאותך להבטחת הכנסה באתר הביטוח הלאומי. זה תלוי בהרכב המשפחה, בהכנסות הכוללות שלה. יש שם מחשבון שנותן מיידית מענה".
מהי מדיניות הפיקוח על הבנקים בנושא דחיית הלוואות?
"הוא נתן אפשרות לבנקים להקל ולסייע, אך לא חובה לעשות זאת. יש מקום לפנות לפיקוח על הבנקים ולבקש מהם להתערב".
כיצד משפיעות הנפילות בשוק ההון על הפנסיה?
"תלוי איזה סוג פנסיה אתה מקבל. אם זו פנסיה תקציבית, מקרנות הפנסיה הוותיקות או ביטוח מנהלים שמבטיח תשואה, אתה יכול לישון בשקט. למשבר אין שום השלכות עבורך, והפנסיה נשארת צמודה למדד המחירים לצרכן. אם אתה חוסך באחת המסגרות החדשות או בפוליסות משתתפות ברווחים שהחיסכון שנצבר בהן מושקע בשוק ההון, אתה חשוף לתנודתיות שלו. בחדשות, חלק מהחיסכון שנצבר, בעצם 60% מהחיסכון, מגובה באיגרות חוב ממשלתיות שמכונות איגרות חוב מיועדות שהממשלה מנפיקה במיוחד עבור החוסכים לפנסיה והן מבטיחות תשואה מאוד גבוהה - 4.86%. שם אתה חשוף פחות".
יצאתי לחל"ת והגשתי בקשה לדמי אבטלה. מתי אמורים לחזור אליי?
"נכנסנו להילוך גבוה בטיפול באלפי תביעות שמגיעות אלינו. מי שלא נטפל בתביעה שלו עד פסח אמור לקבל מקדמה של 2,000 שקל לחשבון הבנק ב-6.4, מי שהספקנו יקבל מסרון שיש החלטה בתביעה, ואז הכסף ייכנס לחשבון הבנק ב-6.4".
למה יורדים חמישה ימים ראשונים מדמי האבטלה?
"זה החוק מאז שחוק האבטלה קיים. כדי לשנות את זה צריך לשנות את החוק".
ביטוח אובדן כושר העבודה יהיה תקף לקורונה?
"ביטוח חיים משלם במקרה מוות למוטבים סכום שקבעת. הוא מכסה כל אירוע, לא חשובה הסיבה, למעט התאבדות בשנת הביטוח הראשונה. אם חלילה מישהו חלה בקורונה והלך לעולמו, חברת הביטוח תשלם למוטבים את סכום הביטוח שקבע, מבלי להניד עפעף. לעומתו, ביטוח לאובדן כושר עבודה או נכות, נועד לתחלף היעדר הכנסה כשמישהו, בגלל תאונה או מחלה, לא מסוגל להמשיך לעבוד. לכל הביטוחים האלה יש תקופת המתנה של 90 יום. אם מישהו חלה במחלה, קשה ככל שתהיה, זה לא מקרה שמזכה בתגמולי הביטוח. אבל אם חלפו 90 יום, גם אם זה חלילה סיבוך של קורונה, קרן הפנסיה או חברת הביטוח אמורה לשלם".
מה ההבדל בין חל"ת לפיטורים?
"פיטורים הם ניתוק טוטאלי של יחסי עובד-מעביד, והמעסיק חייב לתת פיצויי פיטורים, פדיון ימי חופשה וכו'. חל"ת זה לא ניתוק של היחסים, אבל המעסיק והעובד לא מפרישים לקרן פנסיה או קרנות אחרות. המעסיק חייב לשלם דמי ביטוח עבור העבודה במשך חודשיים 350 שקל, זה ההבדל".
חייבים להחזיר אותי לעבודה בתום המשבר?
"ההערכות כרגע באוצר ובביטוח לאומי הן שלא כולם יחזרו. יש ניסיון לתת מענה לזה דרך מענקים לעסקים כדי שיחזירו את העובדים שלהם. עסקים שיעשו את זה מהר יותר, יקבלו מענק גבוה יותר".
למדינה יש מספיק כסף לפצות את האזרחים והעסקים?
"העלויות הן עשרות מיליארדי שקלים, ואולי בהמשך יצטרכו עוד כספים. אנחנו מניחים שבאפריל המיסים יירדו, וזו סיטואציה קשה מאוד מבחינת הגירעון שהמדינה צופה. ברור שבתקופה הזו המדינה תצטרך לחרוג מיעד הגירעון שקבעה, ולתת את הכסף כדי לתת לאנשים להישאר עם הראש מעל המים. ההכנסות ממיסים זה מקור ההכנסות העיקרי. כל מי שיכול לשלם מיסים חייב לעשות זאת - ולכן לא יצאנו בפטור גורף. הציבור שיכול שילם ברובו המכריע. באנו לקראת מי שהיה צריך בפריסות או דחיות ככל האפשר".
האם מעסיק יכול לסגור את מקום העבודה ולא להוציא אותי לחל"ת?
"נכון להיום, דמי אבטלה מגיעים רק למי שפוטר מהעבודה או שהוצא לחל"ת ל-30 ימים רצופים לפחות, לא שירדה היקף משרתו. אפשר לנסות לפנות למשרד העבודה".
האם לשנות את מסלול הפנסיה עם פחות חשיפה לשוק ההון?
"תלוי כמה זמן יש לך עד הפנסיה. אם זה טווח ארוך אל תזוז. אם זה טווח קצר, המטרה היא שימור ההון, לא תשואה, ואז שווה לשקול לאמץ מסלול השקעה דפנסיבי. בכל מקרה שווה לך להתייעץ עם מומחה".
כבעל עסק, האם אקבל השנה החזר מס שלילי?
"כן, אנחנו ממשיכים במענק כמו בשנים קודמות. ל-2018 שילמנו את המענקים, למעט מי שאיחר בהגשת הדו"חות, ואז יקבל. לגבי 2019, ברגע שנקבל את דיווחי המעסיקים נשלם את מענקי העבודה. השנה אנחנו מתכוונים לקצר את משך הזמן או להקטין את מספר התשלומים שבהם נשלם את המענק, כי ברור לנו שאנשים יצטרכו את הכסף קודם. ננסה להקדים וגם לצמצם את מספר התשלומים, לא 4 תשלומים אלא מעט פחות, ולקרבם למועד ככל שיהיה ניתן".
רק עצמאים מגיל 28 זכאים למענק. אני בן 27.
" טיוטת החקיקה מדברת על מינימום 28 שנים. אם הדברים ישתנו, אנחנו נעדכן".
פורסם לראשונה: 14:30, 31.03.20