ההסתערות על רשתות המזון - הן בחנויות הפיזיות והן אונליין - נמצאת בימים האחרונים בשיא חדש, לאחר רגיעה שנרשמה בשבוע שעבר. מנתוני סטורנקסט שהגיעו לידי כלכליסט עולה כי מכירות שוק מוצרי הצריכה, הכולל מזון, משקאות, מוצרי טיפוח ומוצרי ניקיון, הסתכמו בשבוע שעבר ב-1.11 מיליארד שקל - ירידה של 13.7% ביחס לשבוע הקודם. ביחס לשבוע ממוצע בשנה, מדובר עדיין בעלייה של 28%.
הירידה ביחס לשבועיים הראשונים של מרץ נובעת בעיקר מצבירת מלאי בבתים של מוצרים יבשים במסגרת ההצטיידות בתחילת המשבר, ומעבר לקניות-השלמה של מוצרים טריים.
1 צפייה בגלריה
לקוחות ב "רמי לוי" בירושלים
לקוחות ב "רמי לוי" בירושלים
לקוחות ב "רמי לוי" בירושלים
(צילום: AFP)
אלא שהערכות שהחלו לקראת סוף השבוע שעבר ולפיהן משרד הבריאות מוביל מהלך של סגר מלא, הגבירו את מפלס החרדה והזניקו את הביקוש למזון. מאז סוף השבוע עלה זמן ההמתנה למשלוחי אונליין מרשתות השיווק לשבועיים וחצי, וכעת ניתן לקבל את המוצרים רק אחרי חג הפסח.
ברשתות השיווק התאימו את הפעילות להנחיות משרד הבריאות, הקובעות יחס של ארבעה לקוחות לכל קופה פעילה, וכעת התורים נרשמים מחוץ לחנות, בהמתנה לכניסה. ההערכות הן כי החשש מסגר מלא יוביל לעלייה במכירות השבוע הנוכחי.
בחינת הקניות בשבוע החולף מעלה כי עיקר הירידה (30.9%) נרשמה במוצרי הטיפוח ומוצרי הניקיון והנייר (17.4%), בהם הייתה הצטיידות ראשונית גבוהה. מכירות המשקאות, שלא צמחו בדומה לשאר הקטגוריות בשבועות האחרונים, רשמו ירידה של 2% ביחס לשבוע הקודם, ומכירות המזון ירדו ב-11.8%.