בשל חשש למחסור בביצים לפני ליל הסדר ובשל עלייה של 60% בביקוש לביצים: משרד החקלאות הודיע כי המדינה תשלם 60 אלף שקל כדי שמשווקי ביצים שמייבאים ביצים לארץ מספרד, יוכלו להקדים את מועד הגעת הביצים לארץ. מדובר במשווקים לסר, גליקסמן, תנובה ועשת שי.
היבואנים הם משווקי ביצים ישראליות שפנו גם ליבוא אחרי שהמדינה פתחה מכסת יבוא ללא מכס, כמדי שנה לפני פסח. היבוא אמור היה להגיע לארץ ב-8 באפריל. במשרד החקלאות מבקשים להקדים את הגעתן ארצה של שתי אוניות ל-5 באפריל ול-7 באפריל.
2 צפייה בגלריה
ביצים מחסור בביצים
ביצים מחסור בביצים
מחסור בביצים
( צילום: מירב קריסטל)
היבואנים או חברות הספנות יתחייבו שלא להעמיס סחורה נוספת על האוניות ולא לעצור בתחנות ביניים, בתמורה לסכום שיתקבל מהמדינה. כמו כן יוכלו להעלות על אחת האוניות כמות כפולה של ביצים.
למשל, אחת מהאוניות היתה אמורה לעצור בספרד, לימסול וליסבון ולאסוף שם סחורה נוספת שאינה ביצים. עקב כך, היא היתה אמורה להגיע ב-8 באפריל. על האונייה אמורות להיות 3.5 מיליון ביצים וכעת הצפי הוא שתוכל להביא ארצה 7 מיליון ביצים, אך הדבר עדיין לא נסגר. אוניה שנייה אמורה להביא ארצה 3 מיליון ביצים והיא תשנה נתיב ותגיע חצי יום לפני המועד המתוכנן: ב-7 באפריל במקום ב-8 באפריל.
2 צפייה בגלריה
ביצים מחסור בביצים
ביצים מחסור בביצים
הודעה על הגבלת קניית ביצים
( צילום: מירב קריסטל)
זו לא פעם ראשונה שמשרד החקלאות מבטיח לשלם תמורת יבוא ביצים. כרגע היבוא הביצים הוא בעיקר מספרד ופורטוגל. לפני מספר ימים, משרד החקלאות פרסם קול קורא לייבוא ביצים מאוקראינה. המשרד אף הבטיח למשווקים רשת ביטחון – כלומר הוא הבטיח שהם יקבלו בחזרה את כל הכסף שיוציאו על הייבוא, אם לפתע השוק יירגע ולא יהיה ביקוש לביצים.
יבוא הביצים לארץ במסגרת המכסה ללא מכס, מתקיים גם בימים אלה. אתמול נפרקה אוניה אחת, היום נפרקה אוניה נוספת ומחר תגיע עוד אוניה. כך, בשבוע הנוכחי ייכנסו לארץ בסביבות 15 מיליון ביצים.
בישראל, התרנגולות מטילות בסביבות 6.5 מיליון ביצים ביום, שמשווקות מהיום להיום. בימים אלה אוספים את הביצים מהלולים בלילה, ממיינים אותן על הבוקר ויש רשתות שמקבלות אספקה של ביצים גם פעמיים ביום.
בארץ יש 3,000 מגדלים, חלקם במשותף, כך שהשוק מכיל קצת פחות מ-2,000 לולים. שני שליש מהלולים - ממוקמים בגליל, בעיקר בגבול הצפון. רוב הענף מתקיים במושבים.
המחסור בביצים הגיע לפני כשבוע לשיא. שופרסל הגבילה רכישה לשתי תבניות של תריסר או 18 ביצים או לתבנית אחת של 30 יחידות. גם בימים אלה, ברוב רשתות השיווק מדפי הביצים ריקים בשל התנפלות צרכנים והמשווקים הציעו לרשתות לקנות נוזל ביצים מפוסטר, מוצר שמתאים להכנת חביתות ומשווק בדרך כלל לשוק המוסדי (בתי קפה, מסעדות, חדרי אוכל ומלונות) המשותק. גם בצבא הצטיידו במלאי גדול של ביצים.
מהמשרד נמסר: "המידע שהתקבל הוא כי מכולות ביצים רבות ייכנסו לישראל רק לאחר ערב החג, בעיקר בגלל מגבלות השינוע לישראל ואיחור במועד יציאתן של האוניות מנמלי המוצא. על כן החליטו במשרד החקלאות, יחד עם משרד האוצר, בהליך חריג ויוצא דופן, לפעול לשינוי מסלולן (יוותרו על תחנות עצירה) של אוניות שאמורות להגיע לישראל, כך שיגיעו גם יותר מהר וגם עם יותר ביצים, על מנת להקטין את המחסור בביצים".