משרד האוצר מנסה לשפר את היקף הפעילות בקרן ההלוואות בערבות מדינה לעסקים בסיכון גבוה. לכלכליסט נודע כי היום (ב') ייכנסו לתוקף מספר הקלות בתנאי הקרן, שאמורות להגדיל את היקף פעילותה. לקרן זו בה ערבות המדינה מגיעה ל-60%, הוקצו ארבעה מיליארד שקל, ואולם חודש וחצי לאחר הקמתה, ניתנו בה הלוואות ל-530 בקשות בהיקף של 300 מיליון שקל בלבד.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
היקף אישורי ההלוואות בקרן גבוה ועומד על 85% לעומת פחות מ-70% בקרן ההלוואות הרגילה. אך כדי להגביר את הפעילות בקרן, הסכימו במשרד האוצר להסיר מספר חסמים נוספים. כך למשל יכלו עסקים לבקש עד כה הלוואה גם מקרן זו בנוסף לקרן הרגילה, רק אם קיבלו עד כה הלוואה מהקרן הרגילה בהיקף של עד 5% ממחזור ההכנסות שלהם. מגבלה זו תוסר ותישאר רק המגבלה הרגילה לפיה ניתן לקבל הלוואה בהיקף של עד 24% מהמחזור של העסק.
3 צפייה בגלריה
ישראל כץ
ישראל כץ
שר האוצר, ישראל כץ
(צילום: לע"מ )
כמו כן, במקור הוחלט כי היות וערבות המדינה בקרן זו גבוהה יותר, אז כל הלוואה בה תצטרך לעבור אישור גם של נציג מטעם המדינה. גם כאן החליט האוצר להקל ולאפשר מתן הלוואות של עד 250 אלף שקל באישור הבנק בלבד. הקלות נוספות שנעשו הן מתן אפשרות גם לעסק חדש שהוקם ברבעון הראשון השנה להגיש בקשה להלוואה בקרן, וכן צורף לקרן גוף חוץ בנקאי נוסף כנותן אשראי - "עוגן".
נזכיר כי הקרן מיועדת לעסקים שנפגעו באופן חמור מהמשבר ושהיקף הכנוסתיהם ירד ב-50% לפחות. המדינה תעניק לגופים שנותנים את ההלוואות בקרן, ערבות של 60% לעומת 15% בלבד בקרן הרגילה להלוואות.

מזרחי טפחות מוביל בשיעור אישורי הלוואות

בתוך כך, האוצר החל לפרסם דירוג של הגופים המשתתפים בקרנות בערבות מדינה, שיכול לשמש כלי עזר לעסקים המעוניינים בהלוואה במיוחד כשניתן לקחת הלוואה מיותר מגוף אחד. עם זאת, הדירוג לא חושף נתונים מספריים על ביצועי הגופים, אלא רק מדרג אותם.
את הפרמטר הראשון שנבדק בקרב הגופים הפיננסים - שיעור אישורי ההלוואות, מוביל בנק מזרחי טפחות עם שיעור האישורים הגבוה ביותר, ובמקום השני הבינלאומי. את הרשימה סוגר בנק אגוד עם שיעור האישורים הנמוך ביותר. הדירוג של האוצר מתייחס גם לגופים החוץ בנקאיים המשתתפים בקרן. את קבוצה זו מובילה גמא, אחריה מקס ובמקום השלישי כאל. ניתן לומר ששיעור ההלוואות המאושרות בסך הקרנות עומד על 67% מתוך הבקשות שנידונו.
הדירוג של משרד האוצר מתייחס גם לגובה ההלוואה הממוצעת הניתנת בקרנות. כאן נעשית חלוקה לפי גודל העסק: במקום הראשון בקרב העסקים הקטנים נמצא הבינלאומי, אחריו מרכנתיל ובמקום השלישי בנק הפועלים. גם בפרמטר זה נמצא בנק אגוד במקום האחרון.
בקבוצת העסקים הבינוניים עם מחזור מכירות של 25-100 מיליון שקל בשנה, נמצא דיסקונט במקום הראשון, לאומי אחריו והפעם מזרחי טפחות סוגר את הרשימה. את קבוצת העסקים הגדולים עם מחזור מכירות של 100-400 מיליון שקל מוביל בנק לאומי ואחריו דיסקונט ובמקום האחרון הבנק הבינלאומי, שנראה כי מעדיף להתמקד במתן הלוואות לעסקים קטנים, שם הוא מדורג ראשון. בקרב הגופים החוץ בנקאיים הדירוג זהה בכל קבוצות העסקים: כאל ראשונה, אחריה גמא ומקס שלישית.

77 אלף בקשות הוגשו, 45 אלף אושרו עד כה

הדירוג נותן הצצה מסוימת למדיניות ניהול הסיכונים בגופים. בעוד מזרחי טפחות בולט לטובה בהיקף אישור ההלוואות, בגובה ההלוואה הממוצעת הוא מדורג נמוך, כלומר מעדיף לאשר אשראי לכמה שיותר לקוחות, אך להיות חשוף אליהם במידה נמוכה. מאידך במרכנתיל ובכאל אישורי ההלוואות נמוכים יחסית אך בולטים לטובה בהיקף ההלוואה, כלומר בררניים יותר בשאלה למי נותנים הלוואה, אבל כשמאשרים זאת מוכנים לעשות זאת בסכום גבוה יחסית.
עד כה הוגשו 77 אלף בקשות לקבלת הלוואות, מתוכן נידונו 67 אלף ואושרו 45 אלף, בסך כולל של 16.1 מיליארד שקל מתוך 18 המיליארד שהוקצו לעניין. לכאורה הקרנות מתקרבות למכסה שלהן, אולם לפי הערכות במערכת הבנקאית בזמן הקרוב לא צפויה להתבצע הרחבה נוספת, היות וחלה ירידה בהיקף הביקושים. יחד עם זאת, הערכות הן כי אם תחול התדרדרות כלכלית נוספת או סגר, אז יתחדש היקף הבקשות.