ירידה בהיקף התוכניות שאושרו באופן סופי במהלך השנה להקמת דירות חדשות: על פי נתוני מינהל התכנון שפורסמו היום (א'), מתחילת השנה ועד החודש הנוכחי (12 באוקטובר) אושרו תוכניות להקמה של כ-42 אלף יחידות דיור על ידי הוועדות המחוזיות לתכנון ולבנייה ועוד כ-8,500 דירות אושרו באופן סופי בותמ"ל (הוועדה לתכנון מתחמים מועדפים לדיור).
בסך הכל מדובר בתוכניות שאושרו למתן תוקף להקמה של כ-50 אלף דירות - קצת פחות ממחצית מהיעד השנתי שנקבע בתוכנית האסטרטגית לדיור של מינהל התכנון עד שנת 2020, שעומד על 104 אלף יחידות דיור. במסגרת הותמ"ל אושרו בסך הכל מאז תחילת השנה כ-18 אלף יחידות דיור, מהן, כאמור, כ-8,500 יחידות דיור בתוכניות שאושרו באופן סופי. לשם השוואה, ב-2019 כולה אושרו כ-65,600 דירות לעומת יעד של כ-44 אלף.
1 צפייה בגלריה
אתר בנייה. צילום: דוד הכהן
אתר בנייה. צילום: דוד הכהן
אתר בנייה
(דוד הכהן)
על פי נתוני המינהל, במחוז מרכז אושרו על ידי הוועדות המחוזיות תוכנית לבנייה של 5,669 יחידות דיור - ירידה של כמעט 50% בהיקף הדירות שאושרו לבנייה לעומת אשתקד. במחוז דרום אישרו הוועדות המחוזיות לתכנון ולבנייה תוכניות להקמת 9,563 דירות - צניחה של כ-65% לעומת השנה שעברה. במחוז צפון אושרו תוכניות להקמה של 7,436 דירות; במחוז חיפה אושרו תוכניות להקמה של 11,002 דירות; במחוז תל אביב אושרו תוכניות להקמת 4,448 דירות; ובמחוז ירושלים אושרו 4,496 דירות.
נתונים אלה מתווספים לנתונים עגומים שפורסמו באחרונה גם לגבי היקף שיווקי הקרקעות של רשות מקרקעי ישראל. על פי הנתונים, מתחילת השנה ועד ספטמבר שווקו קרקעות להקמה של פחות מ-20 אלף דירות - 37% פחות מבתקופה המקבילה אשתקד.

חוק הותמ"ל פג ביוני 2020

במשרד הפנים תולים את הנתונים בין היתר במשבר הקורונה ולמרות זאת מקפידים להציג תמונה אופטימית. גורמים במינהל התכנון מסרו כי "השנה עדיין לא נגמרה, וכל מוסדות התכנון עובדים במלוא המרץ במגבלות הקורונה והיעדר תקציב, לקדם התוכניות גם בכמות וגם באיכות".
גורמים בוותמ"ל הוסיפו כי "חוק הותמ"ל פג ביוני 2020 והותמ"ל מחויבת לקבוע בחוק. לפיכך, מאז פקיעתו לא נדונו תוכניות שטרם הופקדו. עם זאת, החוק מאפשר לדון בכל התוכניות שהופקדו להתנגדויות הציבור. מדובר על כ-30 תכניות שצפויות להגיע לאישור בחודשים הקרובים. לכך מתווספת העובדה כי הקורונה הביאה לפגיעה משמעותית בעבודת מוסדות התכנון והשפיעה על קצב העבודה.
"ככלל, הותמ"ל עובדת במרץ רב ובשנת 2019 אישרה באופן חריג מספר גבוה של יחידות דיור בתוכניות בשטחים פנויים. כמות זו אינה משקפת באופן מהימן את עבודת הותמ"ל הנוכחית, בה ניתן דגש לתכניות מורכבות באזורים צפופים וביישובי החברה הערבית. עם זאת, ולמרות המשבר בו מצוי המשק, הותמ"ל צפויה לאשר אלפי יחידות דיור נוספות עד סוף השנה".
הגורמים ציינו עוד כי "אנו מקווים שחוק הותמ"ל החדש יאושר במהרה בוועדת השרים לענייני חקיקה, שדנה עד היום רק בנושאים הקשורים לקורונה, ובו הדגשים שהובלטו בנוסח המעודכן שהגיש משרד הפנים: קידום תוכניות להתחדשות עירונית בלב השכונות הוותיקות, גיבוש פתרונות למצוקת הדיור בחברה הערבית והחרדית ותכנון מוטה תחבורה.
"משרד הפנים ומינהל התכנון ימשיכו במחויבותם לקדם תכנון איכותי עבור תושבי ישראל, תוך שיתוף פעולה עם כלל גורמי המקצוע וראשי הרשויות המקומיות, וישקיעו בכך את מירב המשאבים העומדים לרשותם. נכון להיום, הותמ"ל אישרה מתחילת השנה 18,034 יחידות דיור".