שבוע המסחר שעבר התאפיין בירידות חדות במרבית שווקי העולם, ברקע החשש מהעלאת הריבית בארה"ב שהולכת וקרבה. ענקיות הטכנולוגיה שוב היו אלו שהובילו את הנפילות, אולם אלו הגיעו בתורן גם לסקטורים נוספים והשפיעו באופן משמעותי אפילו על שוק המטבעות הווירטואליים.
נאסד"ק איבד 5.06%, S&P 500 ירד ב-2.12%, דאו ג'ונס בעד למעלה מ-2%. מיקרוסופט ירדה ב-6.35%, אלפבית (גוגל) ירדה ב-5.17%, טסלה ב-10.57%, מטא (פייסבוק) ב-1.92%, אפל ב-3.19%%, אנבידיה ב-8.64% וסיילספורס ב-10.47%. במקביל, הביטקוין ירד בכ-10% לשווי של 41.6 אלף דולר והאת'ריום נפל בכ-18% לשווי של 3,100 דולר.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
אולם, עדיין היו חברות שבלטו במסחר גם בלי קשר לירידות הכוללות - ואפילו כמה ששברו את המגמה והצליחו לזנק. לקראת שבוע המסחר החדש שיפתח היום (ב'), ynet מביא לכם כמה מאותן מניות בולטות בשווקי העולם.
2 צפייה בגלריה
טנדר ה-F150 החשמלי של פורד
טנדר ה-F150 החשמלי של פורד
טנדר ה-F150 החשמלי של פורד
אחת ממניות שהצליחו לסגור שבוע חיובי במיוחד על אף המגמה הכוללת בשוק, היא של ענקית המכוניות האמריקנית פורד (Ford). המניה עלתה ב-18% בשבוע שעבר בוול סטריט וזאת על אף דיווחים על ירידה שנתית במכירות בחודש דצמבר ונתונים פחות טובים מהמתחרות ג'נרל מוטורס וטויוטה, בעיקר בשל ירידה במכירות טנדרים ורכבי שטח.
חרף ירידה קצרת טווח, המניה המשיכה את העליות המרשימות שרשמה בשנה האחרונה, כאשר המשקיעים התמקדו בעיקר בזינוק של 121% במכירות רכבים חשמליים - בעיקר בזכות גרסאות לרכבים קיימים כדוגמת המוסטנג וטנדר ה-F150.
בכך, השלימה מניית החברה עלייה של למעלה מ-160% בשנה האחרונה והיא נושקת כעת לשווי שוק של 100 מיליארד דולר.

יחידות סגולה גם באירופה

כאמור, הירידות החדות לא נרשמו רק בוול סטריט, אלא גם במרבית בורסות אירופה, אסיה וגם בתל אביב. בצל זאת, חברה נוספת שהצליחה לרשום דווקא עלייה משמעותית של 14% בשבוע שעבר הייתה קארפור (Carrefour), הנסחרת בבורסת פריז.
2 צפייה בגלריה
סניף של רשת קארפור
סניף של רשת קארפור
סניף של רשת קארפור
(צילום: Shutterstock)
קארפור היא ענקית קמעונאות צרפתית ואחת החברות הגדולות ביותר בעולם בתחומה. מניית החברה סיכמה עשרה ימים של עליות, כאשר ביום חמישי סייעה לעליות הכרזת המתחרה אושאן (Auchan) כי תנסה לרכוש את החברה, לאחר ניסיון כושל בספטמבר.
יחד, צפויה החברה להיות הקמעונאית הגדולה בצרפת (29%) ולאפשר השקעה בפיתרונות מכירה ברשת ובאיחוד רשתות קמעונאות עם הייפרמרקטים (One Stop Shop).
חברה אירופית נוספת שהצליחה לעלות בשבוע שעבר הייתה לא אחרת מאשר חברת התעופה לופטהנזה (Lufthansa) הגרמנית, אשר רשמה גם היא עלייה של 14% במסחר בגרמניה. זאת, על אף מגבלות חדשות שהוטלו בעקבות התפרצות זן האומיקרון של הקורונה ברחבי העולם ומשפיעות אולי בצורה הקשה ביותר על תחומי התיירות והתעופה.
הסיבה לעליות: נראה כי לצד העלייה בתחלואה, חלק מהמשקיעים כבר מתחילים להסתגל לשלב הבא של החיים לצד הווירוס ונתמכים בשיעורי תמותה יחסית נמוכים לצד אפקטיביות מסויימת של חיסוני הבוסטר, בעוד רמות התעופה האווירית בארה"ב למשל רחוקות ב-10% בלבד מהתקופה המקבילה ב-2019, טרם פרוץ המשבר.
הערה: ההשקעה בשוק ההון עשויה להיות מסוכנת ולהוביל להפסדים כלכליים קשים. אין לראות בכתבה זו המלצה או אי-המלצה בנוגע לכל אחת מהמניות המדוברות. הנתונים נכונים לסגירת המסחר בסוף השבוע האחרון ועשויים להשתנות. אין לבנקים וליועצי ההשקעות שום עניין אישי בנושא והסיקור אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל סוחר.
הכתבה נכתבה בסיוע שי צסלר, אנליסט שווקים גלובליים ביחידת המחקר של בנק הפועלים.