מניית חברת החשמל הגדולה בצרפת, Électricité de France (EDF), אשר נמצאת ברובה בבעלות המדינה, צנחה בשבוע שעבר ב-20%. הסיבה המיידית לכך הייתה דיווח על תקלה בשני כורים גרעיניים של החברה הנמצאים במתקן ייצור במחוז ויין שבמערב צרפת. לטענת החברה, נמצאו סדקים בצינורות הכורים שנבעו מקורוזיה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
התקלה הובילה לעצירה של פעילות הכורים בהם נמצאה התקלה ושל שני כורים נוספים של החברה, במזרח המדינה, בהם משתמשים בטכנולוגיה דומה. כעת ההשערות הן שגם כורים נוספים של החברה יאלצו לעבור בדיקות. כתוצאה מכך, צפויה ירידה של כמה מאות מיליוני אירו בהכנסות החברה בשנת 2021, אשר ייתכן שימשיכו להיפגע גם בשנת 2022.
2 צפייה בגלריה
שני הכורים של EDF בהם נמצאו הסדקים
שני הכורים של EDF בהם נמצאו הסדקים
שני הכורים של EDF בהם נמצאו הסדקים
(צילום: רויטרס)

עוד בלטו במסחר בעולם בשבוע שעבר:

  • ויפור פארמה (Vifor Pharma), המפתחת תרופות למחסור בברזל, נפרולוגיה וקרדיולוגיה ברחבי העולם, זינקה ב-35%. זאת, לאחר שענקית הביוטק האוסטרלית CSL - היצרנית המורשית היחידה לחיסון הקורונה של אסטרהזניקה באוסטרליה, הכריזה כי תרכוש את ויפור במחיר הגבוה ב-40% ממחיר המניה ממוצע ב-60 הימים האחרונים. בהקשר זה יצויין כי המיזוגים והרכישות בסקטור הפארמה הסתכמו עד כה ב-472 מיליארד דולר בשנת 2021, צמיחה של 50% בהשוואה ל-2020.
  • קרנר קורפ (Cerner Corp), המספקת שירותי טכנולוגיה רפואית בכל העולם, זינקה ב-22%. זאת, ברקע דיווחים כי החברה צפויה להירכש על ידי ענקית הטכנולוגיה אורקל (ORACLE) בעבור 30 מיליארד דולר. אם העסקה אכן תצא לפועל במחיר זה, יהיה מדובר ברכישה הגדולה ביותר של אורקל עד כה.
  • קרוואנה (Carvana), פלטפורמת אונליין לרכישת מכוניות יד שנייה, נפלה ב-17%. להערכת גורמים בשוק, ההתרסקות נבעה מכמה סיבות: חששות להעלאת הריבית בארה"ב שצפויה לפגוע במניות צמיחה; התמתנות בקצב המכירות; עליית האינפלציה ומחירי שיא במכוניות המשומשות בארה"ב ועלייה מתונה בחדלות הפירעון של החברה.
  • אדובי (Adobe), מחברות התוכנה המובילות בעולם (פוטושופ, אילוסטרייטור, אקרובט ונוספים), נפלה ב-15%. זאת, ברקע פרסום תחזית נמוכה מהצפוי לרבעון הראשון של 2022 בין היתר בשל העלייה בתחרות הגוברת ועל אף תוצאות כספיות טובות יחסית ברבעון האחרון של 2021.
הערה: ההשקעה בשוק ההון עשויה להיות מסוכנת ולהוביל להפסדים כלכליים קשים. אין לראות בכתבה זו המלצה או אי-המלצה בנוגע לכל אחת מהמניות המדוברות. הנתונים נכונים לסגירת המסחר בסוף השבוע האחרון ועשויים להשתנות. אין לבנקים וליועצי ההשקעות שום עניין אישי בנושא והסיקור אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל סוחר.
הכתבה נכתבה בסיוע שי צסלר, אנליסט שווקים גלובליים ביחידת המחקר של בנק הפועלים.