עוד התייקרות לצרכנים שנאנקים תחת גל התייקרויות: חשבון החשמל מתייקר החל מהיום (ג') ב-5.7%. זאת התייקרות גבוהה מהצפוי, בעקבות התייקרות הפחם בינואר. לפי שימוע שפורסם בחודש שעבר ההתייקרות היתה אמורה לעמוד על 4.9% - כלומר ההתייקרות גבוהה בכ-16% מהצפי. יחד עם זאת בהשוואה להתייקרויות חשמל באירופה בעקבות משבר האנרגיה העולמי - מדובר בהתייקרות מתונה. כמו כן היא מותנה על ידי דולר חלש והוזלת הגז הטבעי.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
מחיר החשמל צפוי לעלות
מחיר החשמל צפוי לעלות
מחיר החשמל צפוי לעלות
(צילום: זהר שחר)
לפי רשות החשמל הגורם המרכזי לעלייה בתעריף הוא מחיר הפחם העולמי שעלה במהלך השנה האחרונה בכ-100%, כשב-2021 23% מסך ייצור החשמל במשק נעשה מפחם. ההשפעה של התייקרות הפחם מותנה בשל התחזקות השקל לעומת הדולר, אך הביאה להתייקרות של כ-12% בעלות המוכרת לשם חישוב התעריף. נוספו לכך העלייה במדד המחירים לצרכן והשימוש באנרגיות מתחדשות. עוד התמתנות אירעה בשל הרווחים ממכירת תחנת חגית מזרח שהועברו לצרכנים והירידה במחירי הגז. לולא אלה ההתייקרות לצרכנים היתה עומדת על 10%, כך נטען.
העלייה במחירי הפחם היא חלק ממשבר האנרגיה העולמי שהביא לעלייה במחירי הדלקים בעולם לרבות גז טבעי ונפט.
הרשות מביאה לדוגמא התייקרויות דומות באירופה. בין היתר החשמל התייקר בשוודיה ב-35%, בבריטניה ב-34%, בבלגיה ב-18%, באוסטריה ב-14%, באיטליה ב-6% ובגרמניה ב-5%. נראה שהעלייה בישראל מתונה יחסית למדינות אלה אך הרשות לא מפרטת לגבי מדינות בהן לא היתה התייקרות. יחד עם זאת, מחירי החשמל בישראל נחשבים לנמוכים יחסית לעולם.
הבוקר מתייקר גם מחיר הדלק ב-34 אגורות לליטר, וזאת אחרי שבדצמבר הוזל הדלק ב-24 אגורות, ובינואר בעוד אגורה. בחצות הלילה שבין שני ושלישי מחיר הדלק יעמוד על 6.71 שקל לליטר בנזין 95 אוקטן נטול עופרת בשירות עצמי, עלייה של 34 אגורות ביחס לחודש הקודם. מדובר במחיר הדלק הגבוה ביותר שנרשם מזה שבע שנים, מאז דצמבר 2014.
חישוב מחיר הדלק נעשה לפי מחירו באגן הים התיכון חמישה ימי עסקים לפני מועד פרסום המחיר החדש בישראל לחודש הבא, בשקלול של שער הדולר, מחיר הנפט עלה בימים האחרונים בעולם לכ-87 עד 88 דולר לחבית, ושער הדולר בישראל עלה בכ-2.5%, מה שמשפיע על חישוב מחיר הדלק. אולם, הרכיב המשמעותי הוא עדיין מס הבלו שמהווה 3.13 שקלים מתוך המחיר - 47% מהמחיר. בנוסף, המע"מ יעמוד החודש על 0.97 אגורות - 15% מהמחיר.

ליברמן: "העלייה מתונה יחסית לעולם והמשק עובד"

שר האוצר אביגדור ליברמן התייחס אתמול לעליות המחירים בישיבת סיעת ישראל ביתנו והזכיר את נתוני רשות החשמל: "עליית המחירים במדינת ישראל, למשל בחשמל, היא הכי מתונה בעולם. אי אפשר להתעלם גם מעליית המחירים גם על חבית הנפט שזה סביב 87-88 דולר לחבית - לדעתי שיא של עשרות שנים. מחיר הגז עלה ב-87% והתובלה ימית עלתה ב-640% מאז תחילת המגפה. יש עליות בכל העולם ואצלנו זה הכי מתון והמשק עובד".
ברקע המכתב שיצא השבוע מטעמו של שר האוצר ושרת הכלכלה אורנה ברביבאי, ש"איימו" על היבואני והיצרנים שלא יעלו מחירים, הוסיף ליברמן כי "עם זאת בכל נושא ההתייקרויות לא ניתן לנצל את המצב באופן ציני, אנחנו מסתכלים על מאזני החברות, על הרווחיות, ועל הדיבידנדים. כשאני מסתכלים על היבואנים והיצרנים יש כאן ניצול ציני. אם לא נקבל תשובה מנומקת עוד היום, מחר שרת הכלכלה ואני נפנה לרשויות המוסמכות - רשות החתרות, הגבלים עסקיים, ועדת המחירים - ונדרוש מאותן חברות הסברים לעלייה".
2 צפייה בגלריה
שרי האוצר והכלכלה, אביגדור ליברמן ואורנה ברביבאי
שרי האוצר והכלכלה, אביגדור ליברמן ואורנה ברביבאי
שרי האוצר והכלכלה, אביגדור ליברמן ואורנה ברביבאי
(צילום: אלכס קולומויסקי והדר יואביאן)

נשיא התאחדות התעשיינים רון תומר טען מנגד: "מדובר בהחלטה צינית ואומללה. הפקידות מבלבלת את שר האוצר וכך יצא שבאותו יום שחתם על ייקור תשומה הוא גם דרש בד בבד לא להעלות מחירים. רק כדי לסבר את האוזן, הקפצת התעריפים משמעותה גביית יתר של יותר ממיליארד שקל מהתושבים והעסקים בישראל, ובממשלה מצפים שאנחנו נספוג את הכל יחד עם גל העליות במשק. כך לא מעודדים לעשות עסקים בישראל. על שרי ישראל לזכור כי תפקידם העיקרי הנו להניע את הפעילות הכלכלית ולא לחנוק את המגזר היצרני. הצענו לרשות החשמל פתרונות להפחתת השפעת מחיר הפחם על תעריף החשמל, שמאפשרים 'לחתוך' את העלאת התעריפים כמעט בחצי, אולם הרשות בחרה להתעלם מפתרונות אלו על חשבון הצרכנים. במקום להתלונן על יוקר המחייה, חברי הממשלה והקואליציה צריכים להתעורר ולהתחיל לפעול הלכה למעשה נגד ההעלאה הגסה של התעריפים ממנה כולנו נפגעים".
דובי אמיתי, יו"ר נשיאות המגזר העסקי: "אל תגלגלו אחריות, ביכולתכם לרסן את גל ההתייקרות עם מדיניות כלכלית נכונה. המשק הישראלי חווה התייקרות מחירים משמעותית, אך במקום לכתוב מכתבי נזיפה ולהשוות את ישראל לשאר מדינות העולם, על הממשלה לנקוט בצעדים פרקטיים שיעצרו את העליות הללו שנובעת ישירות מהתייקרות תשומות הייצור – דלק, הובלה ושכר עובדים: קביעת מדיניות של הפחתת מס על הדלק. הדלק התייקר החודש למחיר שיא של 7 השנים האחרונות וישראל היא אחת המדינות עם שיעור המיסוי הגבוה ביותר בעולם על דלק (47% מס בלו). אנו מצפים כי במצב בו מחירי התשומות הייצור כה גבוהים, והגירעון כל כך נמוך, תיקבע מדיניות של הפחתת מס על הדלק".
ח"כ נעמה לזימי (העבודה), חברת ועדת הכספים, טענה: "עליית מחירי החשמל היא גזר דין אכזרי שיפגע קשות במאות אלפי משפחות עניות וממעמד הפועלים. באחד החורפים הקשים שידענו בישראל, החליטה חברת החשמל להעלות את מחיריה ב-5.7%, זאת לצד העלאות המחירים האחרונות על ידי תאגידי המזון. כבר לפני חודש התרעתי מפני עליית מחירי החשמל, הגשתי הצעת חוק שתמנע ניתוקי חשמל ממשפחות קשות יום, ודרשתי בוועדת הכספים להגדיר את עליית מחירי החשמל כעלייה דיפרנציאלית. מדינת ישראל חייבת להשתמש בכל האמצעים שעומדים ברשותה על מנת למנוע מצב בו קשישים נאלצים לבחור בין חימום לתרופות. יש לנו ברירות ויש מה לעשות - אפשר להעלות את שכר המינימום, להשקיע בשירותים הציבוריים ולהרחיב את הפיקוח כך שיחול על סל מוצרי יסוד רחב יותר."
פורסם לראשונה: 12:25, 31.01.22