החששות סביב התפשטות זן האומיקרון של הקורונה עודן קיימות וייתכן שישארו איתנו עוד זמן מה. אז איך קרה שחברת מודרנה (Moderna), המייצרת חיסונים לקורונה, וחברת ביונטק (BioNTech), שייצרה גם היא חיסון ביחד עם פייזר (Pfizer), נפלו בעד 25% בשבוע המסחר שעבר?
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לקראת שבוע המסחר החדש שיפתח היום (ב') ברחבי העולם, ynet בוחן כמה מהמניות שבלטו במיוחד במסחר בשבוע שעבר ואת הסיבות שמאחורי העליות והנפילות שלהן.
4 צפייה בגלריה
החיסון של פייזר ולצידו החיסון של מודרנה
החיסון של פייזר ולצידו החיסון של מודרנה
החיסון של פייזר ולצידו החיסון של מודרנה
(צילום: AFP)
מניית מודרנה (MRNA) השלימה את השבוע שעבר בירידה של 16% בנאסד"ק. זאת, לאחר שתוצאות של ניסוי ראשון בבני אדם בחיסון לשפעת עונתית של החברה, אשר מבוסס על טכנולוגיה דומה לחיסון הקורונה שלה, הצביעו על אפקטיביות דומה לחיסון הנפוץ כיום בשוק.
עד כה הכנסות החברה התבססו בעיקר על החיסון שאושר ושהופץ בהצלחה ברחבי העולם במהלך התפרצות מגפת הקורונה. הצלחת החיסון הובילה לתקווה כי שימוש בטכנולוגיית mRNA, הנחשבת למתקדמת מאוד, תאפשר פיתוח חיסונים אפקטיביים למחלות נוספות. המשקיעים הגיבו כאמור באגרסיביות לעובדה כי החיסון הנוכחי של החברה אינו עדיף על החיסון הקיים, מה שעלול לפגוע בעתיד הכלכלי של היצרנית.
במקביל, מניית ביונטק (BNTX) - המייצרת כאמור גם היא חיסון לנגיף, נפלה ב-25% בשבוע שעבר בנאסד"ק. הסיבה לנפילות החדות משוייכת לפרט חיובי עבור הציבור וקצת פחות עבור החברה: מחקרים מראים כי החיסון השלישי שלה כן מסייע בהגנה מפני זן האומיקרון של הקורונה, מה שאומר שהחברה ככל הנראה לא תייצר (ותמכור) חיסון חדש ואחר מזה שקיים כיום.
בנוסף, מעבר לירידות של מודרנה שייתכן כי השפיעו על הסקטור כולו, דו"ח של חוקרים באוניברסיטת הרווארד טען כי היעילות של החיסון של מודרנה הוא בעל יעילות גבוהה יותר מזה של ביונטק ופייזר - מה שעשוי לפגוע כאמור במכירות של החברה בהמשך.
סיבה נוספת שעשויה להיות קשורה לירידות של שתי החברות היא אמירה של הסנאטור של מדינת ורמונט ומי שניסה בעבר להתמודד על תפקיד נשיא ארה"ב מטעם המפלגה הדמוקרטית, ברני סדרס, אשר תקף את הרווחים העצומים של יצרניות החיסונים בצל המגפה וקרא להן לשתף את החיסונים שלהם עם העולם ו"לשלוט על תאוות הבצע שלהן".

אפל מתקרבת לשווי של 3 טריליון דולר

ענקית הטכנולוגיה אפל (Apple), סיימה את השבוע שעבר עם עלייה של 11% לשווי שיא של 179.63 דולר למניה. בכך, השלימה החברה הגדולה בעולם עלייה של 47% בשנה האחרונה והגיעה לשווי שוק אסטרונומי של 2.94 טריליון דולר.
4 צפייה בגלריה
חנות אפל בסין
חנות אפל בסין
שווה כמעט 3 טריליון דולר. אפל
(צילום: AP)
הסיבה המיוחסת לעליות השבוע היא דחייה של בקשה לבית המשפט לשינוי בחנות האפליקציות של החברה, שיאפשר למפתחים חיצוניים להפנות משתמשים למקורות של חברות צד-שלישי, מה שעלול היה לפגוע בהכנסות החברה מאפליקציות.
המהלך חיובי בעיקר ברקע ההשפעה הגדלה והולכת של פעילות השירותים על הכנסות החברה (19% ברבעון החולף, בהשוואה ל-11% לפני כ-5 שנים בלבד), כאשר בטווח זמן זה ההכנסות משירותים (הכוללים גם את פעילות האפל סטור) צמחו מ-24 ל-68 מיליארד דולר בשנה.

"סקס והעיר הגדולה" הפילה מניה?

זהירות! החלק הבא מכיל ספויילר לפרק הראשון של "פשוט ככה" (And Just Like That...), סדרת ההמשך של "סקס והעיר הגדולה".
4 צפייה בגלריה
מתוך "פשוט ככה"
מתוך "פשוט ככה"
המניה נפלה בגלל פרק הבכורה? מתוך "פשוט ככה"
(צילום: באדיבות HOT)
חברת פלוטון (Peloton), המייצרת ציוד כושר, נפלה בשבוע שעבר ב-12% בנאסד"ק. הנפילות מיוחסות בין השאר לפרק הבכורה של הסדרה החדשה "פשוט ככה" של HBO - סדרת ההמשך שמציגה את (רוב) כוכבות "סקס והעיר הגדולה" בחייהן הבוגרים, בסופו אחת הדמויות הראשיות (Mr. Big) מת מדום לב לאחר אימון על האופניים של פלוטון.
על אף שמדובר בסדרת טלוויזיה בלבד, החברה לקחה את העניין ברצינות והוציאה הודעה רשמית עם חוות דעת של קרדיולוגית, בה נטען כי מות הדמות לא קשור לאימון שלה על האופניים, אלא ל"אורח החיים הראוותני" שליווה אותה וכלל שתייה, סיגרים וקוקטיילים רבים. "ייתכן כי הרכיבה על האופניים של פלוטון אף סייעה לדחות את האירוע הלבבי שלו", נכתב בהצהרה של החברה, אשר טוענת כי אישרה את השימוש באופניים, אולם לא ידעה את ההקשר העלילתי בו הן הוצגו בפרק.
יחד עם זאת, סביר להניח כי הירידות לא הושפעו רק מההופעה התקשורתית השנויה במחלוקת של האופניים, אלא בעיקר מחששות סביב המודל הכלכלי שלה. רק ביום שישי האחרון אנליסט של קרדיט סוויס הוריד את הדירוג של המניה וחתך את מחיר המטרה שלה בלמעלה מחצי, ל-50 דולר בלבד. בעקבות הירידות האחרונות השלימה מניית החברה נפילה של 66% בחצי השנה האחרונה והיא נמצאת בשפל של 52 שבועות.

עוד בלטו במסחר בשבוע שעבר:

  • אורורה אינוביישן (Aurora Innovation), מפתחת ומשווקת של מערכות נהיגה אוטונומיות לרכבים פרטיים ולמשאיות, עלתה ב-29% בשבוע המסחר שעבר לאחר שהודיעה על מינוי של סמנכ"ל כספים חדש עם ניסיון רב בענקיות טכנולוגיה. בנוסף, החברה פרסמה דף מידע ומצגת מפורטת לגבי החזון העתידי של החברה למערכות נהיגה אוטונומית לצד קצב התקדמות הטכנולוגיה ושיתופי הפעולה שלה. יצויין כי מחיר המניה עדיין נמוך ב-22% מהשיא אליו הגיע בחודש שעבר.
  • אורקל (Oracle), מספקיות התוכנה המובילות בעולם, עלתה ב-16% בשבוע שעבר לאחר שפירסמה דו"חות כספיים טובים משמעותית מהצפוי. בכך השלימה החברה עלייה של 69% בשנה האחרונה.
  • פורשה (Porsche), יצרנית רכבי היוקרה העולמית, עלתה ב-13% בשבוע שעבר בבורסת פרנקפורט. זאת, לאחר שעיתון גרמני דיווח כי משפחת פורשה, הבעלים של החברה, מתכננת מכירה של החלק שלה בפולקסווגן באמצעות הנפקה ציבורית. הסכום שיתקבל מהמכירה צפוי לשמש את המשפחה להרחבת האחזקה שלה בחברה המשפחתית ויגרום לה לאבד את הרוב שלה בפולקסווגן, אשר עלתה גם היא ב-9% במסחר בעקבות ההודעה, על אף שטרם זכתה לאישור רשמי.
הערה: ההשקעה בשוק ההון עשויה להיות מסוכנת ולהוביל להפסדים כלכליים קשים. אין לראות בכתבה זו המלצה או אי-המלצה בנוגע לכל אחת מהמניות המדוברות. הנתונים נכונים לסגירת המסחר בסוף השבוע האחרון ועשויים להשתנות. אין לבנקים וליועצי ההשקעות שום עניין אישי בנושא והסיקור אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל סוחר.
הכתבה נכתבה בסיוע שי צסלר, אנליסט שווקים גלובליים ביחידת המחקר של בנק הפועלים.