שבוע המסחר האחרון בשווקי העולם התאפיין במגמה כללית של ירידות חדות. החשש מהתפשטות זן האומיקרון של הקורונה ניכר היטב במרבית השווקים ובוול סטריט בפרט, אשר הושפעה גם מאמירות של יו"ר הפד שרמזו על צמצום תוכנית רכישות האג"ח של ארה"ב מוקדם מהצפוי - תנאי מקדים לכל מהלך של העלאת ריבית במדינה.
ביום שישי ירד נאסד"ק ב-1.92%, לאחר שאיבד קרוב ל-3% במהלך יום המסחר, S&P 500 ודאו ג'ונס ירדו גם הם ב-0.84% וב-0.2% בהתאמה. בסיכום השבועי ירד דאו ג'ונס ב-0.9%, S&P 500 ב-1.2% ונאסד"ק ב-2.6%.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ואולם, בצד הירידות של כמה מהחברות הגדולות במשק (לדוגמה: מטא 8.89%-, טסלה 7.77%-, אנבידיה 5.27%-, אמזון 4.45%-, פייפאל 2.78%- ואלפאבית 1.44%-), יש גם כאלו שעלו למרות הכל. אחת מהן היא חברת מארוול טכנולוגיות (Marvell Technology Inc), אשר זינקה ב-18% ביום שישי האחרון וסיימה את השבוע בעלייה כוללת של 14%. מה הוביל דווקא אותה למגמה הפוכה ממרבית הגדולות ואילו עוד מניות בלטו בשבוע שעבר בשווקי העולם?
5 צפייה בגלריה
מארוול טכנולוגיות
מארוול טכנולוגיות
מארוול טכנולוגיות
(צילום: Shutterstock)
מארוול (הנכתבת עם שני L ולא עם אחת כמו חברת הבידור המוכרת מסרטי גיבורי העל שנרכשה על ידי דיסני), היא יצרנית מובילה של שבבים, פיתרונות איחסון ותקשורת.
מניית החברה (MRVL) זינקה כאמור בשבוע שעבר בנאסד"ק וביום שישי במיוחד, ובכך השלימה עלייה של 89.37% ב-12 החודשים האחרונים. זאת, לאחר שהחברה פירסמה דו"חות כספיים חיוביים לרבעון השלישי לצד תחזיות חיוביות לרבעון הרביעי של השנה, שעלו משמעותית על התחזיות של האנליסטים.
בנוסף, רכישת החברות Inphi Corp ו-Innovium צפויה לחזק את סל המוצרים שמציעה החברה, אשר צופה להציג צמיחה של 30% בשנה הבאה לצד גידול של 150 מיליון דולר בהכנסות.

ובינתיים באירופה: וויז איר ווולבו מזנקות

וויז אייר (Wizz Air), מחברות התעופה הזולות (Low-cost) המובילות באירופה, זינקה ב-12% במסחר בשבוע שעבר בבורסת לונדון. זאת, לאחר שהחברה דיווחה על המשך מגמת הצמיחה במספר הנוסעים עם שני מיליון נוסעים בנובמבר - עלייה שנתית של 375%.
5 צפייה בגלריה
מטוס של וויז אייר
מטוס של וויז אייר
מטוס של וויז אייר
(צילום: Shutterstock)
יחד עם זאת, מניית החברה נסחרת במחיר נמוך ב-23% מהשיא השנתי שנרשם במרץ, כך שמדובר בהתאוששות קטנה יחסית לאחר ירידות חדות שנרשמו בחודשיים האחרונים.
במקביל, וולוו (Volvo), מיצרניות הרכבים המובילות באירופה, עלתה ב-7.49% במסחר בשבוע שעבר בבורסת שטוקהולם שבשוודיה ובכך השלימה המניה (VOLCAR-B) עלייה של 32.53% בחודש האחרון.
זאת, ברקע עלייה במכירות בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, עם מסירת 634,257 רכבים ב-11 החודשים הראשונים של השנה וחרף ירידה במכירות בנובמבר כתוצאה מאתגרים בשרשרת האספקה.

אלו שירדו

ובכל זאת, זה היה כאמור שבוע שהתאפיין ברובו בירידות שערים חדות ברחבי העולם. בין החברות שחטפו את המכה הקשה ביותר הייתה חברת אטסי (Etsy), המפעילה אתר של מסחר אלקטרוני המתמקד בעבודות יד ובפריטי אספנות. מניית החברה (ETSY) נפלה ב-21% במסחר בנאסד"ק בשבוע שעבר ובכך התרחקה ב-22% משיא כל הזמנים שנרשם רק לאחרונה. יחד עם זאת, גם אחרי הנפילה, מניית החברה השלימה עלייה של לא פחות מ-47% בשנה האחרונה.
5 צפייה בגלריה
אטסי
אטסי
גם אחרי הנפילות, רשמה זינוק של כמעט 50% בשנה האחרונה. אטסי
(צילום: Shutterstock)
אין סיבה ניכרת לירידות החדות מלבד החששות הכלליים שליוו את השווקים בשבוע שעבר ולכן הם אלו שככל הנראה הפילו גם את מניית אטסי, בדומה למניות של חברות טכנולוגיה רבות אחרות. בנוסף, להערכת החברה, למעלה מ-90% מהמוכרים בפלטפורמה מסתמכים על חומרי גלם בגבולות המדינה ולכן אינם צפויים להיפגע מהקשיים בשרשרת האספקה.
חברה נוספת שנפלה באופן משמעותי בשבוע שעבר והפעם נראה כי דווקא לא מדובר בחששות מהקורונה בלבד, היא דוקו-סיין (DocuSign). מניית החברה, אשר מספקת פיתרונות חתימה אלקטרונית, רשמה ירידה של 46% בשבוע שעבר בנאסד"ק - 42% מהם ביום שישי האחרון.
הרקע לירידות החדות הוא ככל הנראה הדו"חות הכספיים שפירסמה החברה לרבעון השלישי של השנה, אשר היו נמוכים מהתחזיות, על אף צמיחה של 28% בהיקף החיובים של החברה. זאת, לצד הירידות החדות שחווה כל סקטור הטכנולוגיה, ככל הנראה השפיעו במיוחד על המניה.

הסיניות בדרך החוצה מוול סטריט?

במקביל, ענקיות הטכנולוגיה הסיניות ממשיכות להיפגע מהלחצים הכבדים שמפעיל עליהם המשטר במידה. אפליקציית התחבורה הסינית דידי (Didi) נפלה השבוע ב-23% בוול סטריט, לאחר שהכריזה על תוכנית למחיקת המניה מהבורסה בארה"ב ברקע לדרישות מצד הרגולטורים הסינים הנוגדות את התקנות בארה"ב. החברה מתכננת רישום בהונג קונג במרץ וההערכות מעידות כי חששות בממשל הסיני בין היתר לגבי זליגת מידע מאותן חברות סיניות לרשויות בארה"ב הובילו להנחיה או ל"רמיזה" חזקה לאותן חברות להפסיק להיסחר בבורסה האמריקנית.
5 צפייה בגלריה
ניו NIO
ניו NIO
תצא מארה"ב? ניו
(צילום: Shutterstock)
חברה סינית נוספת שנפגעה השבוע בנסיבות דומות היא ניו (Nio), יצרנית ומשווקת של רכבים חשמליים, אשר נפלה ב-21% בשבוע שעבר בוול סטריט ובכך השלימה ירידה של 54% מהשיא שנקבע בחודש פברואר השנה. הירידות החדות משוייכת בעיקר להכרזה של דידי ולחששות כי ניו תצטרף אליה ותצא מהבורסה האמריקנית.
יצויין כי במידה ומחיקת החברות הסיניות בארה"ב תצא לפועל, מחזיקי המניות האמריקנים צפויים לקבל מניה הנסחרת בהונג קונג, אך אופן קבלת המניה, המסחר בה וכמובן מטבע המסחר השונה - הספיקו למשקיעים בכדי לשלוח את המניה לשבוע שלילי במיוחד. כל אלו היוו המשך ישיר לתוצאות חלשות יחסית ברבעון השלישי שנבעו מהפחתת מחיר המכירה לצד עלייה ניכרת בעלות התובלה וחומרי הגלם, שהובילו להתכווצות שולי הרווח.
הערה: ההשקעה בשוק ההון עשויה להיות מסוכנת ולהוביל להפסדים כלכליים קשים. אין לראות בכתבה זו המלצה או אי-המלצה בנוגע לכל אחת מהמניות המדוברות. הנתונים נכונים לסגירת המסחר בסוף השבוע האחרון ועשויים להשתנות. אין לבנקים וליועצי ההשקעות שום עניין אישי בנושא והסיקור אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל סוחר.
הכתבה נכתבה בסיוע שי צסלר, אנליסט שווקים גלובליים ביחידת המחקר של בנק הפועלים.