ישראלית ראשונה ב-S&P 500: חברת סולאראדג', שעוסקת באנרגיה מתחדשת ונסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 16.5 מיליארד דולר, תיכנס ב-20 בדצמבר למדד היוקרתי S&P 500, שכולל 500 תאגידים ידועים, רובם אמריקנים, ונחשב למדד המייצג ביותר את הכלכלה והבורסה האמריקנית.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
החברה הישראלית מצטרפת לרשימה המכובדת, שכוללת חברות כמו אפל, מיקרוסופט, פייסבוק, טסלה ואמזון. "זה בהחלט כבוד אבל אנחנו ממשיכים כל בוקר להגיע ולהילחם", אמר היום (א') ל-ynet סמנכ"ל הכספים של סולאראדג', רונן פייר. "אנחנו לא מודדים את עצמנו בדרך כלל על סמך הכללה במדדים או על פי מחיר מניה, אלא על פי הצלחה ויכולת לגדול במדדים הפיננסיים שלנו, שהם מכירות ורווחים, וכחברה טכנולוגית - ביכולת להביא מוצרים חדשניים שמשנים את הדרך ומשתמשים באנרגיה מתחדשת".
1 צפייה בגלריה
סולאראדג' בעת הנפקתה בנאסד"ק
סולאראדג' בעת הנפקתה בנאסד"ק
סולאראדג' בעת הנפקתה בנאסד"ק
((nasdaq))
לדברי פייר, כניסת החברה למדד "לא תשפיע על ההתנהלות שלנו אבל כן תשפיע על היקף המסחר במניה ומן הסתם על המחיר שלה. אנחנו לא מאוד מוכרים לקהל הרחב, למרות שאנחנו חברה שפיתחה ממיר סולארי חדשני שמשפר ביצועים והפכה לגדולה מסוגה בעולם".
מייסד החברה, גיא סלע ז"ל, יוצא יחידה טכנולוגית מודיעין שהקים את החברה ב-2006 ונפטר לפני שנתיים מסרטן, פיתח מערכת למיצוי מקסימלי של אנרגיה ממערכת סולארית לרשת החשמל הרגילה. החברה, שמעסיקה 4,000 עובדים, מרביתם בישראל, מייצרת את מוצריה במפעל בפארק התעשייה ציפורית, שבגליל התחתון. יו"ר הדירקטוריון הוא נדב צפריר, חברו של סלע, ששירת אתו ביחידת המודיעין. מנכ"ל החברה הוא צבי לנדו.
סולאראדג' הונפקה בנאסד"ק ב-2015 לפי שווי של 730 מיליון דולר והגיעה בשיא לשווי של 19 מיליארד דולר. הירידה לשווי הנוכחי (16.5 מיליארד דולר) מיוחסת לחשש מעיכובים בהתקנה בעקבות נגיף הקורונה החדש ולירידות השערים בבורסות ברחבי העולם.
סולאראדג', שמוצריה מותקנים בארה"ב, באירופה ובאוסטרליה, היא החברה הגדולה ביותר בשוק ההתקנות הביתיות (על גגות הבתים), והיקף המכירות השנתי שלה נאמד בכשני מיליארד דולר. החברה אהובה על המשקיעים בשל קצב הצמיחה הדו-ספרתי שלה. למעט בשנת הקורונה (2020), רשמה החברה גידול של 30% מדי שנה. הרווח של החברה בתשעת החודשים הראשונים של 2021 הסתכם ב-210 מיליון דולר, עלייה של 25% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.
לדברי פייר, "שווי החברה מייצג את הציפיות להמשך הצמיחה. השילוב של משבר האקלים עם העובדה שלאנרגיה סולארית יש כדאיות כלכלית למשק הבית והתמריץ של הטבת המס שנותן הממשל האמריקני לבתי אב שמתקינים מערכת סולארית, הגבירו את הביקושים למוצר. כל המדינות מחזיקות היום באג'נדה שתומכת באנרגיה ירוקה".
איך קצב ההתקנות בישראל ביחס לעולם? והאם מתבצעות התקנות על גגות בתים משותפים? "קצב ההתקנות גדל, אם כי ישראל בפיגור בהשגת היעדים השאפתניים שהציבה הממשלה בנושא אנרגיות מתחלפות. אנחנו לוקחים חלק גדול בישראל, למרות שהמדינה לא נותנת הטבות כמו בארה"ב על מעבר לאנרגיה סולארית. עיקר ההתקנות בארץ בבתים פרטיים, במפעלים ובמתקנים חקלאיים. בבתים משותפים לרוב שטח הגג לא מספיק. אצלי בבית הפרטי התקנתי מערכת. החישוב: החזר השקעה על המערכת תוך 8 שנים אבל היא תשרת אותי 25 שנים של חיסכון בחשבון החשמל".