הכרעת דין שנתן לאחרונה בית המשפט מאותתת לבכירים בחברות בנייה כי במקרה של תאונות עבודה או בנייה יהיה להם קשה יותר לחמוק מאחריות. בית משפט השלום ברמלה מצא את בכירי דלק תעשיות אחראים לגרימת חבלה ברשלנות בתאונת העבודה שבה נפצע קשה מאג'ד אבו גאנם, פועל שעבד בשטח המפעל של דלק תעשיות בלוד. הטיעונים לעונש נקבעו ל-5 באפריל, והעונש עשוי להגיע עד שנת מאסר בפועל.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הכרעת הדין מתפרשת על פני 90 עמודים, שבהם דן השופט הישאם אבו שחאדה בעיקר בשאלת האחריות לתאונה שהתרחשה בשטח מפעל החברה בלוד באוקטובר 2013. כתב האישום הוגש נגד מנכ"ל החברה איתן זילביגר; סמנכ”ל ההנדסה אבישי הרט; מי שהיה אחראי מתוקף תפקידו על הבטיחות וניהול האחזקה במפעל יאיר יחיאל, ממונה בטיחות חיצוני שנשכר על ידי חברת דלק; וקבלן הבית של החברה שביצע עבור החברה עבודות תחזוקה וייצור ראובן מתוק.
1 צפייה בגלריה
מפעל דלק תעשיות
מפעל דלק תעשיות
מפעל דלק תעשיות
(צילום: יריב כץ)
“חברת דלק והרט הממלא תפקיד בכיר בתוכה חבים בחובת זהירות מושגית וקונקרטית כלפי כל אחד מהפועלים להבטיח את ביטחונם הפיזי בעת שהם מבצעים עבודה כלשהי בתוך המפעל של חברת דלק”, נכתב בהכרעה.
האירוע התרחש בעת שדלק החליפה את גג האסבסט של מחסן השמנים לפח איסכורית. בטרם ביצוע העבודה לא הוכנה תוכנית עבודה מסודרת, לא הוכנו רשימת ציוד ורשימה של המבצעים, ולא נערכו הדרכות בטיחות והוצאת אישורי הדרכות לפועלים, בניגוד לנהלים הפנימיים של חברת דלק. "במהלך ביצוע העבודה אבישי (הרט) ויאיר (יחיאל) ידעו, או צריכים היו לדעת, כי אין ציוד בטיחות אישי מתאים לעובדים וכי העבודה מבוצעת על הגג ללא אמצעי בטיחות, אך חרף זאת לא הפסיקו את העבודה ולא דאגו שתבוצע בצורה בטיחותית", לשון ההכרעה.
ביום התאונה אבו גאנם עלה לגג דרך על חלון פלסטיק שנשבר ונפל מגובה 6 מטר אל רצפת הבטון של הקומה השנייה של המחסן. אבו גאנם איבד את הכרתו ונגרמה לו חבלת ראש קשה ושברים בכפות הידיים, בכתף, באגן ובחוליות עמוד השדרה. הוא אושפז בבית החולים, הועבר לבית לוינשטיין לחצי שנה ומאז נקבעה לו על ידי ביטוח לאומי נכות של 100%.
בית המשפט נדרש גם לסוגיית האאוטסורסינג, שהיא הרעה החולה של הבטיחות בענף הבנייה, וקבע כי אף שדלק טענה כי שכרה את שירותיהם של מתוק, של גאנם ופועלים נוספים מחברה בשם “מקור הפחים”, “חברה זו אינה המעביד של גאנם והרישום שלו אצלה כעובד הוא כוזב. לחברת מקור הפחים לא היתה שליטה כלשהי על עבודתו של גאנם עם מתוק בהחלפת גג הגלריה בחברת דלק”.
עד לאחרונה מי שנשאו לרוב בתוצאות של תאונות דומות היו לכל היותר מנהלי העבודה, והבכירים יצאו ללא אשמה בשל קושי לקשור אותם באחריות למקרה. בשנה האחרונה חל שינוי מסוים בגישה זו. אחד המקרים הבולטים בהם טיפלה יחידת פלס בלהב 433, שתפקידה לחקור תאונות בנייה קטלניות, הוא תאונת הבנייה באתר של רמי שבירו בגליל ים שבה נהרג פועל סיני. שבירו נעצר והיתה זו הפעם הראשונה שבה נעצר יזם בשל חשד לעבירת בטיחות בבנייה. לפני כחודש הוגשו כתבי אישום נגד חברת שבירו, מנהל הפרויקט ומנהל העבודה, וכן נגד החברה הסינית ושני מנהלים סינים. נגד רמי שבירו לא הוגש כתב אישום.
ד"ר הדס תגרי, מנכ"לית הקבוצה למאבק בתאונות בניין ותעשייה: "הכרעת הדין הדרמטית מהווה אבן דרך משמעותית, והיא כוללת קביעות משפטיות חשובות בנוגע לאחריות תאגיד וכלל נושאי התפקיד הבכירים ביותר בו, השזורה עם זו של האחראים לתפעול ולבטיחות בחברה, באופן שאיש מהם לא יוחל לחמוק ממנה". עם זאת, ציינה תגרי כי התמשכות ההליכים החקירתיים והמשפטיים במשך 7.5 שנים מעת התרחשות התאונה "איננו סביר ופוגע באפקטיביות המסר ההרתעתי שבהם ובקורבן התאונה".