תעלומת הגבינה הנעלמת של ויליפוד: היבואנית זוכה מדי שנה במכסה הגבוהה ביותר ליבוא גבינה צהובה זולה ללא מכס - אך לפי נתוני סטורנקס, ב-2019 רק 9% מהמכסה שבה זכתה נמכרה לצרכנים וב-2018 עוד פחות מכך. המשמעות היא שחסכון המס של ויליפוד, כ-23 מיליון שקל רק ב2019-2018, לא התגלגל לכאורה לצרכן.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בשנת 2013 החלה המדינה לחלק מכסות פטורות ממכס ליבואנים כחלק מהמלחמה ביוקר המחיה. המטרה הייתה להילחם במחירי הגבינה הצהובה של תנובה וטרה, לייצר תחרות ולהציע לצרכנים אלטרנטיבה זולה. בשלוש השנים האחרונות ועדת המכסות בראשות דני טל, סמנכ"ל במשרד הכלכלה, העניקה את מכסת היבוא הגדולה לויליפוד.
5 צפייה בגלריה
מפעל ויליפוד
מפעל ויליפוד
מפעל ויליפוד
(עמית שעל)
המכסות חולקו ליבואנים שהתחייבו למחיר הנמוך ביותר לצרכן, כאשר אסור להם למכור את הגבינה הצהובה במחיר גבוה יותר מזה שהתחייבו לו. כמו כן, אסור להם למכור את הגבינות למסעדות או לפיצריות אלא רק ישירות לצרכנים. המכסה נועדה לגבינות צהובות ונאסר על הזוכים לייבא במסגרתה גבינות יקרות (שכן במכס לא בהכרח בודקים את כל תכולת היבוא). הם אמורים לדווח למדינה היכן הם מוכרים את הגבינות ותחת איזה ברקוד, והמדינה מצידה צריכה לעקוב אחר המכר הזה.
בשנת 2018 זכתה ויליפוד, באמצעות חברת הבת שלה גולדפרוסט, במכרז ליבוא 1,502 טון גבינה צהובה בחלוקה הבאה: 1,152 טונות גבינה למכירה במעדנייה (גבינות שנמכרות במשקל) ב-30 שקל לקילו, ו-350 טונות למכירה במדף (גבינות ארוזות) ב-39 שקל לקילו.

"מתנה" במקום סנקציה

חברת סטורנקסט מעבדת את נתוני הקופות ברשתות השיווק ובמינימרקטים, מודדת את רוב נקודות המכירה בישראל, עורכת התאמות לכלל השוק וכל שוק קמעונאות המזון נסמך וסומך על נתוניה.
מנתוני החברה עולה שבאותה שנה ויליפוד מכרה במחיר המכרז רק 12.8 טונות במשקל - 1% בלבד מהכמות שלה התחייבה. במדף מכרה החברה רק 28.5 טונות במחיר שאליו התחייבה - 8% בלבד.
5 צפייה בגלריה
 (נתוני מכירות בפועל, סטורנקסט)
 (נתוני מכירות בפועל, סטורנקסט)
(נתוני מכירות בפועל, סטורנקסט)
על הזוכים למכור 45% מהמכסות תוך 180 יום או שהוועדה רשאית לחלק את המכסה שלהם. על ויליפוד לא הופעלו סנקציות
בהליך התחרותי נכתב מפורשות שאם אחד הזוכים לא ימכור 45% מהכמות שהוקצתה לו תוך 180 ימים, הוועדה רשאית לבטל את רישיונו ולחלק את המכסה שלו. אולם, בזמן שמשרד הכלכלה החליט להפעיל את הסנקציה על חלק מהיבואנים, הוא העניק לויליפוד "מתנה" והגדיל ב-2018 את המכסה שלה ב-252 טונות נוספים שלא היו כלולים בזכייה - הטבה נוספת של 2 מיליון שקל.
למרות הנתונים המדאיגים, ועדת המכסות מחליטה להיטיב עם ויליפוד גם ב-2019 ומעניקה לה מכסה של 800 טונות למכירה במעדנייה ב-29 שקל לקילו. וראו זה פלא: ויליפוד שוב, לכאורה, לא עומדת בתנאי המכרז למכירת 45% מהכמות תוך 180 יום - ושוב מקבלת באותה שנה שתי מכסות נוספות שיחד מסתכמות ב-606 טונות. בסך הכל קיבלה ויליפוד ב-2019 אישור לייבא 1,406 טונות גבינה צהובה ללא מכס ולמכור אותה בזול לצרכן, אך מבדיקת הנתונים עולה ש-9% בלבד מהמכסה האדירה הזאת הגיעו לצרכנים במחיר המכרז.
5 צפייה בגלריה
גבינה צהובה ב-29 שקל לקילו
גבינה צהובה ב-29 שקל לקילו
"רוב הכמות כנראה מגיעה לצרכן במוצר אחר, במחיר גבוה". גבינה צהובה ב-29 שקל לקילו
(צילום: מירב קריסטל)
בסה"כ בשנים 2019-2018 קיבלה ויליפוד מכסה ליבוא 2,908 טונות גבינה צהובה ללא מכס. בפועל, החברה מכרה בשנתיים אלה רק 164.9 טונות (5.7% בלבד) במחיר שאליו התחייבה במכרז. כך, מתוך חיסכון של 23.3 מיליון שקל שהיו אמורים להתגלגל לצרכן, רק 1.3 מיליון שקל הגיעו אליו.

האם משרד הכלכלה עוצם עין?

למשרד הכלכלה הועברו תלונות רבות, אך לא נעשה דבר. ויליפוד אף קיבלה מכסה של 1,200 טונות גבינה גם בשנת 2020
התנהלות משרד הכלכלה מטרידה גם היא. נראה שדני טל, יו"ר ועדת המכסות, בחר לכאורה לעצום עין פעם אחר פעם ולהתעלם מתלונות בנושא שהועברו אליו. לא זו אף זו, הוועדה בראשותו החליטה להעניק לויליפוד גם בשנת 2020 מכסה של 1,200 טונות גבינה צהובה פטורה ממכס - חיסכון של קרוב ל-10 מיליון שקל במס.
הוגשו תלונות לדני טל ואף אחד לא עשה עם זה שום דבר. הש"ג מפנה את מבטו למקום אחר", אמר ל"ידיעות אחרונות" ול-ynet יבואן גדול. "אם תקחי את כל סטורנקסט, תראי אחוזים בודדים של מכירות ב-2.9 שקל למאה גרם. הם לא עמדו בהתחייבות. רוב הכמות כנראה מגיעה לצרכן במוצר אחר, במחיר גבוה. אם הם מתחרים איתי בגבינות כמו גרנה פדנה, קממבר, ברי, פרמזן וכו', ברגע שמביאים אותן ללא מכס זה יתרון עצום וגם משבש את התחרות בשוק".
5 צפייה בגלריה
יו"ר ועדת המכסות, דני טל
יו"ר ועדת המכסות, דני טל
מאשר לויליפוד מכסה שוב ושוב. יו"ר ועדת המכסות, דני טל
כדי לעודד יבואנים להשתתף בהליך התחרותי, המדינה נותנת להם "פרס": תוספת של 20% למכסה שבה הם יכולים לייבא גבינות מכל סוג ללא מכס ולמכור לצרכן בכל מחיר שיחפצו. במקרה של ויליפוד, היא זכתה בשנים 2019-2018 במכסת בונוס של 445.5 טון שמגלמת חיסכון נוסף במכס של 3.6 מיליון שקל.
מנכ"ל משרד הכלכלה החדש, דוד לפלר, אמר ל"ידיעות אחרונות" ול-ynet שהנתונים הובאו לידו לפני כחודש והוא העבירם להתייחסותו של דני טל, שמאשר לויליפוד מכסה שוב ושוב. "אני חייב לכבד דו"ח של רו"ח שויליפוד הגישה למשרד הכלכלה, אבל אני מסכים שיש כאן בעיה ואנחנו בודקים לעומק את הנתונים ואת האכיפה בשטח", אומר לפלר. "העברתי את הנתונים לטל לפני חודש. הטענה היא שהמכולות הקטנות מכרו את היתרה הנעלמת".
כפי שהנוהל מחייב, ויליפוד הודיעה מראש למשרד הכלכלה היכן תימכר הגבינה. מהנתונים שהועברו מהמשרד ל"ידיעות אחרונות" ול-ynet נראה שהרשימה כוללת רשתות. לפי תנאי המכרז, אם ויליפוד רצתה לשנות את נקודות המכירה היא הייתה צריכה להודיע מראש ולקבל אישור של ועדת המכסות.
ב-2019 ויליפוד קיבלה מכסה לגבינה במשקל בלבד. אתם מכירים מכולות שמוכרות גבינה במשקל? לרובן אין מעדנייה.
"אני מסכים שזה נראה תמוה ששם נמכרה רוב הכמות ולכן נבדוק את זה לעומק. נשנה את ההליך נעשה בדיקות מדגמיות".

ויליפוד: "הברקודים לא בשליטתנו"

מויליפוד נמסר בתגובה כי "קיבלנו את הנתונים המוזכרים בכתבה וביצענו בדיקה מקיפה אל מול נתונים הקיימים בחברתנו. מהבדיקה עולה שהנתונים שמוצגים בכתבה הם חסרים ומטעים משלל סיבות.
5 צפייה בגלריה
צבי ויליגר, בעלי ויליפוד
צבי ויליגר, בעלי ויליפוד
קעונאי גדול ל-ynet: "אין כזה דבר. במעדנייה הכל עם ברקוד". צבי ויליגר, בעלי ויליפוד
(צילום: עמית שעל)
"הסיבה העיקרית היא שמדובר בשוק גבינות למעדנייה, שבדומה לשוק הירקות והפירות אינו שוק מבורקד, ואין זה נכון להשתמש בנתונים אלו לצורכי מדידת כמויות מכירה. ויליפוד דואגת למכור את מוצרי הגבינות בפיקוח למעדניות של רשתות השיווק, אולם אין לחברה כל שליטה בהדבקת הברקודים על המוצרים וזאת בשונה מרשתות שיווק שקיבלו מכסות יבוא".
בחברה מוסיפים כי "ויליפוד עובדת בשיתוף פעולה מלא ובשקיפות מלאה מול משרד הכלכלה. בכל הבדיקות והבקרות שנערכו לאורך השנים נמצא שהחברה פועלת כנדרש ובהתאם להנחיות ההליך הן ברמת המחיר והן ברמת כמויות המכירה. בשנת 2020 דאגה ויליפוד לשווק את מוצרי המדף עם הטבעת מחיר מפוקח על גבי האריזה כדי למנוע מצב שבו מחירי מוצריה לצרכן הסופי יעלו מעל למחירי הפיקוח שלהם התחייבה".
בניגוד לטענת החברה, קמעונאי גדול אמר ל-ynet כי "אין כזה דבר. לא מתבלבלים, במעדנייה, הכל עם ברקוד".