מצבה של קופת המדינה, כידוע, רע מאוד. הגירעונות הולכים ותופחים וכך גם חובות המדינה, שכבר נושקים ל-75% מהתוצר, לעומת פחות מ-60% רק בראשית השנה שעברה. ואיך מצמצמים גירעון במדינה מתוקנת, כמו גם אצל כל משפחה שמנהלת נכון את תקציבה? מצמצמים בהוצאות ומנסים להגדיל את ההכנסות.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
3 צפייה בגלריה
שר האוצר, אביגדור ליברמן
שר האוצר, אביגדור ליברמן
שר האוצר, אביגדור ליברמן. מילה זו מילה?
(צילום: דוברות משרד האוצר)
לפני 15 ימים נכנס ללשכת שר האוצר אביגדור ליברמן וקיבל לידיו את קופת המדינה הריקה, אולם בשורתו הראשונה הייתה חד-משמעית: לא תהיה העלאת מיסים, לא עכשיו ולא בתקציב החדש שנביא לאישור הממשלה והכנסת.
יחד עם זאת, הבטיח ליברמן ניהול אחראי של תקציב המדינה, אולם כאשר באופק לא נראית גם אפשרות סבירה לקיצוצים בהוצאות - בתקציבי החינוך, הבריאות, הרווחה והביטחון - צפוי שגירעון גדול מאוד בתקציב ילווה אותנו גם השנה ובכל שנת 2022.
משפט אחד ידוע מלווה את ליברמן מזה שנים בכל מערכות הבחירות ובכל ריאיון המתקיים עמו: "אצלי מילה היא מילה". ליברמן הבטיח שלא ייכנס לממשלות נתניהו - ועמד בהבטחתו, חרף שלל ההצעות שקיבל, מכהונה מתמשכת כשר הביטחון ועד, לפי יודעי דבר, לראש ממשלה ברוטציה עם נתניהו. מילה הייתה מילה.

אולם, ממש עכשיו, הגיע הזמן לבחון אם אכן מילה של ליברמן תישאר מילה גם כאשר הוא יושב על כיסאו של שר האוצר, עם קופת מדינה מתדלדלת, חובות עצומים והכרח לבצע הוצאות ענק בתחומים רבים – מהשקעה בתשתיות ועד להזרמת תקציבים למערכות החינוך והבריאות.
מכל עבר, כולל מהדרג המקצועי במשרד האוצר, מונחתות בימים האחרונים על שולחנו של ליברמן הצעות שמשמעותן הטלת מיסים וגזירות על הציבור. "השר בוחן את ההצעות", מסבירים בסביבתו, אולם אם הוא הבטיח כי שום מס לא יעלה בקרוב, אז למה לו בכלל לבחון את ההצעות?
נתחיל עם זאת שעלתה היום - הצעה לביטול הפטור ממע"מ עד לסכום של 75 דולר על רכישת מוצרים בחו"ל, באמצעות אתרי האינטרנט. ההצעה אמורה לסייע לסוחרים בישראל, שאצלם משלמים מע"מ על כל מוצר, והיא כנראה גם צודקת, אולם משמעותה אחת: העלאת מיסים: מי שתזמין תיק עור נאה מסין, תצטרך לשם עליו עוד 17% מע"מ, אם הפטור יבוטל. זאת, למרות שנשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, טוען כי "זה לא מס - זה ביטול פטור ממס". אז באוצר אומרים חד וחלק: זאת היא למעשה העלאת מס, גם אם היא מוצדקת.
3 צפייה בגלריה
יקח לאנשים את הפטור ממע"מ על אסוס?
יקח לאנשים את הפטור ממע"מ על אסוס?
יקח לאנשים את הפטור ממע"מ על אסוס?
(צילום: shutterstock)
עוד הצעה, שבה תומכת רשות המיסים, היא לבטל את הפטור ממע"מ על שירותי תיירות, כמו שנהוג ברוב ארצות העולם. ההסבר מצדיק אולי את הרעיון, אך מדובר בהעלאת מס, לא רק לתיירים, שכן ברגע שהם יידרשו לשלם עוד 17% על לינה במלון - בעלי בתי המלון וכל העוסקים בימים אלה בענף התיירות הפגוע מכל עלולים להיפגע, שכן כך יפחת מספר התיירים שיגיעו לישראל היקרה ממילא, שתתייקר עוד יותר.
הצעה שבאה גם היא מתוך אגף התקציבים במשרד האוצר היא להטיל אגרת גודש על כלי הרכב הנכנסים בשעות עומס לערים הגדולות. זה שהשם כאן הוא "אגרה" לא מבטל את המשמעות: זהו מס חדש שיוטל על כל בעלי המכוניות בישראל.
3 צפייה בגלריה
עומס תנועה
עומס תנועה
הצעה נוספת שעומדת על הפרק: אגרות גודש. עומסי תנועה באיילון
(צילום: shutterstock)
ועוד רעיון, שגם הוא מס, שנבחן בימים האלה במשרד האוצר, ושהשר ליברמן יצטרך להכריע בעניינו, בא לפצות על הירידה הגדולה הצפויה בשימוש בדלק בארץ, עם כניסת עוד ועוד מכוניות המופעלות בטעינה חשמלית: מס נסועה. כל בעל רכב ישלם מס לפי מספר הקילומטרים שיסע בכל שנה. מי שנוסע רק למרכול - ישלם מעט. מי שנוסע חמש פעמים בשבוע מירושלים לעבודתו בתל אביב - ישלם פי כמה וכמה מהמס החדש.
ההסברים שיציגו ראשי משרד האוצר לאביגדור ליברמן יבהירו כי המיסים המוצעים הם בעצם די צודקים:
ברוב ארצות העולם תייר משלם מס ערך מוסף גם על שירותי תיירות, אז למה דווקא אצלנו נפטור את התייר מהמס הזה? באיחוד האירופי יבטלו החל מיום חמישי השבוע את הפטור ממס על רכישות באינטרנט עד לסכום של 22 אירו, אז למה לפטור את הישראלים ממס של 75 דולר? ברבות מהארצות כבר גובים מס על כניסה למטרופולין, אז למה לא נחלץ את הפקקים בארץ באמצעות אגרות גודש?
הנה המבחן של ליברמן: האם לשבור את המילה ולאשר העלאות מיסים מוצדקות, או להתמיד בנוסחה: במשמרת שלי בשנתיים הקרובות לא יועלה אף מס במדינת ישראל.