נשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר, הופיע הבוקר (יום ב') בפני ועדת הכספים בכנסת לצורך מתן סקירה מיוחדת על מצב התעשייה והמגזר הפרטי. הוא התייחס להפסקת החל"ת ואמר כי "החל"ת היה כמו מורסה בעור. ההחלטה להפסיקו היא ההחלטה הכי נכונה שניתן היה לקבל. המחסור בעובדים גורם לשחיקת העובדים הקיימים. מגייסי כוח האדם מתחילים כבר להרגיש את השינוי. יש יותר מ-136 אלף משרות פנויות שחייבים לאייש".
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הוא הוסיף: "בעשור האחרון חלק מהצעדים שמשרדי האוצר לדורותיהם עשו היה לדכא את התעשייה. כשאני מדבר עם תעשיינים, הם לא בטוחים שיש אופק לייצר בישראל. לאנשים יש כסף להשקיע, אבל הם לא רואים את המדינה מאחוריהם. אם המדינה תיתן תקווה לתעשיינים ותראה שהיא מורידה רגולציה ומעודדת רכש מקומי, אנחנו נראה את ההשקעות טסות למעלה. כמות התעשיינים שפתחו קו ייצור בחו"ל היא מדאיגה. כשתעשיין פותח את הקו הראשון שלו בחו"ל, הוא לרוב פותח אחריו עוד ועוד קווים בחו"ל במקום בישראל".
1 צפייה בגלריה
יו"ר ועדת הכספים, אלכס קושניר, ונשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר
יו"ר ועדת הכספים, אלכס קושניר, ונשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר
יו"ר ועדת הכספים, אלכס קושניר, ונשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר
תומר אף טען כי לוח חופשות התלמידים הנוכחי "תוקע את המשק". לדבריו, "בשנה האחרונה הוכחנו שניתן לעבוד אחרת. המעסיקים והעובדים התאימו את עצמם למציאות המשתנה, אך רק חופשות התלמידים נשארו כפי שהיו עשרות שנים. בעוד 48 שעות תלמידי ישראל ייצאו לחופש של 3 חודשים, כמעט ברציפות. משך החופשה לא הגיוני ותוקע את המשק, מונע מהורים רבים לעבוד ומקשה עלינו את היציאה מהמשבר הכלכלי. הגיע הזמן להזיז את החופש הגדול כך שיתקיים באוגוסט ובתשרי".
יו"ר ועדת הכספים, ח"כ אלכס קושניר (ישראל ביתנו), התייחס לדבריו ואמר: "במשך שנים רבות הממשלה יצרה ביורוקרטיה ורגולציה 'לתפארת מדינת ישראל'. מדינת ישראל נמצאת היום במקום ה-49 לפי מדד קלות עשיית עסקים. המסקנה ברורה: חובתנו להפוך לידידותיים יותר לעסקים, ולעצור את בריחת היזמים והתעשיינים הישראלים החוצה, תוך הבנה שקיימת תחרות על כל יזם ויזם. בנוסף, עלינו לפעול להוזלת עלות הייצור בישראל וליצור סביבת תחרות הוגנת עבור התעשייה הישראלית וכן, לשפר את הפיריון במדינה על ידי השקעה בתשתיות ושיפור תנאי העבודה".
ברקע החלטת האיחוד האירופי לבטל החל מה-1.7 את הפטור ממע"מ ברכישות מקוונות, הציע תומר הציע להחליף את הפטור ממע״מ בישראל על הזמנות בהיקף של פחות מ-75 דולר באינטרנט, בפטור ממע"מ על חשמל.
הפטור ממע"מ עמד עד כה על משלוחים בגובה 22 אירו, וכעת יבוטל כליל. כך, חבילה בכל ערך ומשקל הנשלחת למדינות האיחוד האירופי תהיה מחויבת בתשלום מע"מ.
עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, מחה היום על כך שאין בשלב זה כוונה לבטל את הפטור בישראל: "הפטור הזה הוא אחד הדברים המופרכים והשגויים ביותר שנעשו בתולדות הכלכלה בישראל. מדיניות זו מעמידה חלק גדול מהמגזר העסקי בישראל בנחיתות מול ספקי חוץ. היא פוגעת בעשרות אלפי עסקים הנאבקים קשה כדי לשרוד. יש כאן פגיעה בהכנסות המדינה ופגיעה בצמיחה של עסקים".