הגירעון המצטבר בשנה שלמה של קורונה (בין מרץ 2020 למרץ 2021) יעמוד על כ-180 מיליארד שקל ויגיע לכ-12.6% מהתוצר. כך עולה מהערכות ראשונות במשרד האוצר. לפי ההערכות, הגירעון בתקציב המדינה ברבעון הראשון של השנה צפוי להסתכם בכ-20 מיליארד שקל.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הוצאות הממשלה יסתכמו ברבעון הראשון של שנת 2021 בכ-140 מיליארד שקל - גבוהות בכ-30% לעומת הרבעון הראשון בשנה 2020. מהביטוח הלאומי נמסר ל-ynet כי מאז תחילת משבר הקורונה לפני שנה בדיוק, שילם הביטוח הלאומי 31 מיליארד שקל כדמי אבטלה למפוטרים ולשוהים בחופשות ללא תשלום.
1 צפייה בגלריה
אולם ישיבות הממשלה וחדר הקבינט שופצו
אולם ישיבות הממשלה וחדר הקבינט שופצו
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כץ
(צילום: לע"מ)
בתוך כך, נראה כי המשק מתאושש במהירות. מנתונים ראשונים שנודעו ל-ynet מתברר כי גם בחודש מרץ, זה החודש השלישי ברציפות, גביית המיסים הייתה גבוהה וחזרה לממדיה מלפני משבר הקורונה. המשמעות היא שהצריכה והפעילות מתאוששים במהירות אף שענפים אחדים כמו התעופה, התיירות ובתי הקולנוע עדיין מושבתים, לפחות בחלקם.
גביית המיסים בחודש מרץ הסתכמה בכ-28 מיליארד שקל, ומאז ראשית השנה נגבו כבר קרוב ל-90 מיליארד שקל, רמה חודשית ממוצעת גבוהה בשיעור ניכר מאשר בחודשי הקורונה של 2020, כאשר כבר במרץ שעבר ניכרה ירידה גדולה בגביית המיסים בשל הסגר הראשון.
עם זאת, נמשכו כאמור ההוצאות הגבוהות של הממשלה בשל המשבר, בעיקר בתשלום דמי האבטלה לכ-600 אלף מחוסרי עבודה ולעשרות אלפי עסקים שממשיכים לקבל מענקים וסיוע. כמו כן, מועברים מראשית 2021 כספים נוספים למערכות הבריאות והחינוך. נתוני תקציב מרץ יפורסמו רשמית על ידי משרד האוצר רק ב-12 בחודש בשל חופשת החג.