שר האוצר משה כחלון הציג שלשום את התוכנית הכלכלית לסיוע לאזרחים ולעסקים במשבר הקורונה, בהיקף של 80 מיליארד שקל. מה היא כוללת, מי זכאי לכסף ואיך יגיע הסיוע ומתי? לפניכם שאלות ותשובות.
מה כוללת התוכנית?
התוכנית נחלקת ל-47.5 מיליארד שקל תקציב, מענקים וקצבאות, ול-32.5 מיליארד שקל אשראי והזרמת כספים למשק. 11 מיליארד שקל מהתוכנית הם סיוע למערכת הבריאות ולא לעצמאים או לשכירים. רק תשעה מיליארד שקל הם לפיצוי ישיר לעסקים.
2 צפייה בגלריה
כבישים ריקים בארץ
כבישים ריקים בארץ
עסקים סגורים בירושלים
(צילום: איתן אסרף)
איך מקבלים את המענק?
יש לבקש את המענק באזור האישי באתר רשות המיסים, שקיים לכל עצמאי שרשום במס הכנסה. בסעיף "בקשת מענק והצהרה" יש לכתוב למשל "הכנסתי נפגעה בשיעור של (למשל 50%) ביחס לתקופה המקבילה". רשות המיסים תקבל את הדיווח, אך הבדיקה לגבי אמיתותו תיעשה רק עם הגשת הדו"ח השנתי ל-2020 באביב הבא. מדובר במענק ולכן אין צורך להחזירו בעתיד, בתנאי שהדיווח אינו שקרי. יש לציין כי רק הנישום עצמו יכול להיכנס לאזור האישי שלו וכמובן פקיד השומה באיזור מגוריו שבו הוא רשום.
מתי ישולם לי המענק?
המענק הראשון צפוי להיות משולם לפני פסח, במסגרת תקנות החירום, אך לאחר מכן תידרש חקיקה של הכנסת. בשל לוח הזמנים הצפוף לפני החג, ייתכן שתשלום המענק יידחה בכמה ימים.
המענק ודמי האבטלה פטורים ממס?
לא. מדובר בהכנסה חייבת במס, שתחושב בסוף השנה, יחד עם ההכנסה השוטפת, עם הגשת הדוח השנתי. אם עסק ירוויח בעשרה חודשים השנה 10,000 שקל בחודש ועוד 4,000 שקל מענק חודשי למשך חודשיים, ההכנסה החייבת במס תהיה 108,000 שקל.
אני בן 68 ועדיין עובד. בעקבות המשבר הוצאתי לחופשה ללא תשלום. איך אתקיים ללא דמי אבטלה?
התוכנית מאפשרת חריגות מהחוק הקיים. תוכל לקבל מענק שינוע בין 1,000 ל-4,000 שקל, לפי גודל הכנסתך ערב הוצאתך לחופשה. אף על פי שלעובד מעל גיל 67 לא משלמים קצבת זקנה, אתה זכאי לעוד 2,200 שקל כקצבה כל זמן שתהיה בחל"ת. לצורך כך עליך להירשם בשירות התעסוקה ובביטוח לאומי. מנגד, מי שמעל גיל 67 והוצא לחל"ת אך הפנסיה שלו היתה גבוהה מ-5,000 שקל, אינו זכאי לקצבה ומענק.
אני בעל נגרייה והכנסתי היא כ-16 אלף שקל ברוטו בחודש. אני זכאי למענק?
בהחלט, מאחר שהמענק ניתן עד להכנסה של 20 אלף שקל ברוטו בחודש. תקבל מענק ראשון למארס מיד, כ-6,000 שקל בחודש, ובאפריל עוד 8,000 שקל. מי שהכנסתו ברוטו קטנה משלך יקבל מענק נמוך יותר, בשיעור של 65% מהכנסתו ערב סגירת העסק. כדי לקבל את המענק עליך לפנות לרשות המסים שם יודעים, לפי דוחותיך, מה הייתה הכנסתך עד עתה.
אני בעל בית קפה והכנסתי החודשית עומדת על 21,000 שקל. אקבל מענק?
לא. המענק יינתן רק עד להכנסה של 20,000 שקל ברוטו בחודש.
אני עצמאית ושכרי 10,000 שקל ברוטו. בעלי משתכר 20,000 שקל ברוטו. אני זכאית לפיצוי?
לא, מאחר שהתא המשפחתי שלכם הרוויח בשנה מעל 340 אלף שקל ברוטו, הרף המזכה בפיצוי.
קיים חשש כבד שלא נוכל להמשיך להפעיל את העמותה שלנו. מה אפשר לעשות?
התוכנית כוללת פתיחת מסלול מיוחד בקרן להלוואות בערבות מדינה, שמיועד לעמותות חברתיות בעלות מחזור של עד 4 מיליון שקל, הפועלות בתחומי הבריאות, החינוך והרווחה.
אני מובטל. עבדתי חצי שנה ב-18 החודשים האחרונים. אקבל דמי אבטלה?
כן. הזמן הדרוש לקבל דמי אבטלה קוצר מ-12 חודשי תעסוקה לשישה בלבד.
אני מובטל עוד מלפני הקורונה ובדיוק תמה התקופה שיכולתי לקבל דמי אבטלה. יש דרך ללכת לקראתי?
התוכנית האריכה זכאות לדמי אבטלה עד 30 באפריל, לכל מפוטר שזכאותו מסתיימת קודם לכן. עליך להירשם בשירות התעסוקה ובביטוח לאומי.
אני משתכר מתחת למינימום ונדרש לשלם אגרות ממשלתיות, כמו רישיון רכב. מה לעשות?
תחול דחיית תשלום לאגרות ממשלתיות לעובדים העומדים במבחני הכנסה.
אני בעל חנות לכלי נגינה שסגורה כבר חודש, אבל הארנונה גבוהה. מה אפשר לעשות?
תשלומי הארנונה שלך ממארס עד מאי בוטלו והמדינה תשלם אותם במקומך. זאת במסגרת הפחתה בארנונה לעסקים בשיעור שנתי של 25%.
אני בעל דוכן שווארמה וההכנסה שלי ירדה מאוד מאז פברואר. שילמתי כבר מקדמות מס לפי ההכנסה שלי בחודשי 2019. אקבל החזר?
תקבל מיידית החזר מקדמות מס: בגין פברואר-מרץ תקבל בשני תשלומים את ההפרש בין הכנסתך בעבר להכנסתך כעת. עליך לדווח על הירידה בהכנסה לרשות המסים.
אני הבעלים של חברת היי-טק בעלת מחזור של חצי מיליארד שקל בשנה. החברה נקלעה לקשיי נזילות חמורים. מה ניתן לעשות?
תוקם קרן הלוואות בערבות מדינה לעסקים גדולים שתאפשר לעסקים שמחזור ההכנסות השנתי שלהם נע בין 400 מיליון שקל ל-1.2 מיליארד שקל, להגיש בקשה לקבלת הלוואה של עד 8% מהמחזור השנתי שלהם.
בבעלותי חנויות נעליים עם הכנסה כוללת של 40 מיליון שקל. יש עבורי פתרון?
כן. יורחב הסיוע באמצעות קרן להלוואות בערבות מדינה לעסקים קטנים ובינוניים, לבעלי מחזור הכנסות שנתי בהיקף של עד 400 מיליון שקל, כולל הקטנת הביטחונות של בעל העסק ל־5%. המטרה: להקל על הקושי התזרימי של העסק, ולשפר תנאי ריבית.
במרץ הסתיים רישיון העסק שלי שכלל היתרי עבודה בשבת. איך אני מאריך אותו בימים האלה?
בתוכנית יש חבילה להפחתת רגולציה: יוארכו אוטומטית רישיונות והיתרים, יידחו הוצאות לא הכרחיות בגין רגולציה ותהיה עצירה של רגולציות חדשות ויקרות במגזר העסקי.
אני בעל מרפאת שיניים, שסגורה כעת. מה לגבי כל התשלומים השוטפים?
לפי התוכנית, יידחו בשלושה חודשים תשלומי ארנונה, חשמל ומים, ואגרות ממשלתיות.
אקבל פטור מארנונה לשלושה חודשים בכל מקרה?
רק אם אתה עצמאי (כולל פרילנסר) והחנות שלך נסגרה כליל בתקופת המשבר. מי שהעסק שלו ממשיך לעבוד, גם אם בהיקף נמוך יותר, או השכירים - לא זכאים לפטור או הנחה בארנונה.
מה לגבי הדיווחים למע"מ ולמס הכנסה?
התוכנית כוללת דחיית דיווחים ותשלומים למע"מ למי שמחזורם עד 1.5 מיליון שקל ל-27 באפריל, ארכה בהגשת דוחות שנתיים למס הכנסה בחודשיים לסוף יולי, והקלות בדרישה למסמכים והצגת חשבוניות.
אני גרפיקאית שעובדת מהבית, ומשתכרת 20 אלף שקל ברוטו. כל העבודה הוקפאה. מה מגיע לי?
אם הפסקת לעבוד לחלוטין, את זכאית למענק כעצמאית. עם זאת, תשלום ארנונה על דירת מגורים לא יידחה.
אני עורך דין עצמאי בן 27 ומרוויח 10,000 שקל ברוטו בחודש. אני זכאי לסיוע?
לא. הסיוע הוא לעצמאים מגיל 28. עם זאת, בעקבות הביקורת הציבורית הרבה על כך שהגיל המינימלי לזכאות למענק הוא 28, מסתמן כי רשות המיסים תוריד את הגיל המינימלי ל-23. ההחלטה טעונה את אישור הממשלה בתקנות שעת חירום (או בחקיקה ראשית בכנסת) אולם כך עולה מהטיוטה הסופית שהוגשה למשרד המשפטים.

עמרי מילמן השתתף בהכנת הכתבה