"הדפסות זה הפקס של 2020", כך אמר לנו אבא מיואש, בפתח שנת הלימודים, אחרי שנאלץ לרכוש מדפסת עבור ילדיו. "חשבתי שלעולם לא אדפיס שוב אחרי שסיימתי להיות סטודנט ובזכות טרנד איכות הסביבה. ואז הגיעה הקורונה שמחייבת אותי להדפיס כל דבר, אחרי ששנים לא היתה לי מדפסת בבית".
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
אישורים רפואיים, שיעורי בית ומשרדים ביתיים - הביאו לזינוק במכירות מדפסות. עד כדי כך שלפני מספר שבועות דיווחנו על מחסור עולמי במדפסות. למי שנמאס לבקש מהורים בגן להדפיס לו אישורים, אין ברירה אחרת – צריך לקנות מדפסת. מה כדאי לקנות?
2 צפייה בגלריה
"מחזיקה למעלה מ-60% מהשוק". מדפסת של hp
"מחזיקה למעלה מ-60% מהשוק". מדפסת של hp
"מחזיקה למעלה מ-60% מהשוק". מדפסת של hp

שלושת סוגי המדפסות: ראשי דיו, מחסני דיו ולייזר

"מדפסות נמכרו עד כה באותו קצב כל שנה. מאפריל 2020 - יש טירוף. קורונה. המחסור במדפסות די נגמר אבל עדיין יש ביקושים עצומים", מספר לירון כץ, מנהל רשת מחסני חשמל דיגיטל.
"ישראלים נוהגים לקנות מדפסות באופן הבא: לקנות מדפסות ראשי דיו זולות ב-300-200 שקל ולהחליף אותן אחרי שנגמר הדיו. היום צרכנים חכמים יותר עוברים למדפסות עם מחסניות דיו או ללייזר. המדפסת עולה יותר, כן, אבל אלה מוצרים חסכוניים יותר: מדפסת רגילה עם ראש דיו רגיל, טובה ל-800-600 דפים. ראשי דיו גדולים XL טובים ל-1,000-900 דפים. המחסניות עם מכלי דיו טובות לכ-18 אלף דפים בשחור לבן או 9,000 בצבעוני. זה הבדל תהומי.
"גם מחיר הדיו עצמו נמוך יותר, או זהה במחיר. לכן אין סיבה לקנות מדפסת ב-300 שקל. עדיף לשלם 500 שקל ולקבל ראש דיו לשלוש שנים, אבל ישראלים חושבים שהמוכר בא לעבוד עליהם. בחודשיים האחרונים אנחנו חשים שיש שינוי צרכני. המון קונים לייזר, בעיקר המשרדים הביתיים שלא צריכים צבע, כי מדפסות לייזר טובות יותר להדפסות דיו שחור בכמויות גדולות ויש עלייה מטורפת במדפסות מחסני דיו".
מה טווח המחירים של מדפסת מחסנית דיו? "המחיר נע בין 500 ל-900 שקל. תלוי אם יש לה פידר הזנת דפים, אם יש או אין אפליקציה שעוזרת לערוך את ההדפסה ולהתאים אותה. מה מספר הדפים שהיא מדפיסה לדקה, אם יש לה חדות תמונה יותר גבוהה. כולן מגיעות עם Wi-Fi שמסייע להדפסה מרחוק. למשל הדפסה מהסלולרי או מחדר אחר".
כמה עולים דפים ודיו? "ערכה למחסניות דיו ערכה עולה כ-270 שקל. זאת ערכה עם ראשי דיו מלאים. המשתמש הממוצע אף פעם לא יחליף ראשי דיו. הוא לא יסיים את זה לפני שלוש שנים לפחות. מחירי דפים: 9.90 שקלים ל-500 דפים במבצע. לא במבצע: 15-14 שקל לבלוק A4 רגיל 80 גרם".
מה המדפסת הביתית הכי יקרה שלכם? "מדפסת לייזר צבעונית שעולה 1,700 שקל של בראדר".
מה הכי חשוב בקניית מדפסת? "הכלל הוא אחד. לבדוק: כמה עולים ראשי הדיו ומה מספר הדפים שמספיקים להן. כי כל השאר שטויות: למדפסות החדשות יש שלוש שנות אחריות והחלפה בבית הלקוח. מה שמעניין זו עלות הדיו".

"צריך להתאים את החליפה לחתן"

חיים גולדשטיין, מנהל הסחר של אופיס דיפו, מדווח על צמיחה של כ-30% במדפסות. "עדיין יש היום חוסרים של מדפסות בארץ. בעיקר ב-Hp מובילת השוק. יש טפטופים של יבוא וכל הרשתות עטות על זה. Hp בראדר אפסון, בראדר וקאנון הן המובילות בשוק המדפסות הביתיות, כש-Hp מחזיקה למעלה מ-60% מהשוק".
גם הוא מצטרף להמלצה על מדפסות מחסניות הדיו. "ככל שהמדפסת זולה יותר סבירות מאוד גבוהה שעלויות ההדפסה שלה גבוהות יותר. אדם קנה מדפסת ב-250 שקל וחושב שניצח את כדור הארץ. זה לא נכון. כי הוא יוציא כסף על דיו כל כמה חודשים.
"יחד עם זאת, עלויות ההדפסה וראשי הדיו ירדו בשנים האחרונות משמעותית. תשאלי אדם ברחוב כמה עולה ראש דיו והוא יגיד 150 שקל. היום יש מדפסות שאפשר לקנות עבורן שני ראשי דיו ב-110 שקל. ל-Hp יש ראש דיו גם ב-69 שקל. בנוסף, פערי המחיר בין דיו מקורי של חברת המדפסות, לבין דיו לא מקורי, הצטמצמו דרמטית. עדיף לקנות מקורי. אם הכנסת דיו לא מקורי למדפסת אין אחריות מבחינת היצרן".
יש נייר יותר או פחות איכותי בשוק? "יש 75 גרם ויש 80 גרם. 75 דק מדי. כל השוק מוכר בכ-14 שקל ל-500 דפים ללא מבצעים. נייר לתמונות עולה 29 שקל לחבילה".
איזו מדפסת עדיף לקנות, לייזר או דיו? "יש מדפסות לייזר ב-700-600 שקל. יש לייזר שחור לבן ויש צבעוני. הפערים במחירים בלייזר - גדולים. מדפסות כאלה עובדות עם טונרים ולא עם ראשי או מחסניות דיו".
מה ההבדל במחיר בין טונר לדיו? "טונר עולה החל מ-125 ועד כ-400 שקל ראשי דיו 59 שקל עד כ-300 שקל. אין ספק שמדפסת לייזר טובה מוזילה את עלויות ההדפסה. אם ראש דיו במדפסות הזולות מתאים ל-300 או 600 דף. טונר של מדפסת לייזר יכול לתת גם 5,000 דף, כשהחוק במדפסות מגדיר דף בהדפסה כפריסה של 5% מהדף.
"למרות זאת, אין המלצה חד משמעית, כי כמו בכל דבר - צריך להתאים את החליפה לחתן. כל אחד קונה מדפסת לצרכים שלו. קודם כל מי את? האם את מדפיסה בין דף לשניים ביום מקסימום, או שאת רו"ח עם פקידה אחת, או משרד ביתי עם שישה עובדים. ואז: האם את רוצה מדפסת רק להדפסה, או גם לצלם בה? האם את רוצה לצלם כמה מסמכים במקביל? את צריכה מזין מסמכים? את רוצה מדפסת קטנה וקומפקטית? יש לך מקום למדפסת יותר גדולה? כך או כך תוציאי על מדפסת בין 220 שקל, עד קצת יותר מאלף שקל".
לתלמידים: מדפסת עם סורק חיים לטמנוביץ, מנהל הסחר של באג: "לתלמידים אני ממליץ לקנות מדפסות משולבות עם סורק מובנה שמאפשרות לסרוק, למלא טפסים, להדפיס עבודות או לכתוב עבודות, לסרוק ולשלוח למורה. גם ככה ההבדל במחירים לא גבוה עם סורק או בלי סורק.
"מדפסת בסיסית עולה החל מ-299 שקל אצלנו ומגיעה עם ראשי דיו בסיסיים שמספיקים למשהו כמו 300 דפים. הראש מלא ב-80%. יכולה לקנות מדפסת ב-300 שקל ואחרי חצי שנה ייגמר הדיו.
"בעצם יש רק 30-20 דגמים של מדפסות כאלה, אבל מוכרים עבורן 90-80 סוגי ראשי דיו, כשהמחיר מתחיל מ-65 שקל ברגיל ויש מבצעים: 1+1, השני ב-30% אנחנו כרגע במבצע של זוג ללא מע"מ. כל הזמן השוק במבצע.
"לעסקים אני ממליץ על מדפסות לייזר. יש שם מספר הדפסות גדול יותר. גם מי שעובד מהבית זה יותר חסכוני לו. היא אמנם יותר יקרה ב-300-200 שקל והטונר עולה 399-199 שקל לבודד, אבל הוא מספיק להרבה יותר דפים, 1,400 ו-1,500 דף ממדפסת ראשי דיו שמספיקה במדפסת פשוטה עד 800 דפים. הן מגיעות עם ארבעה ראשי דיו, כולל צבעוניים. בלייזר הטונרים בדרך כלל מגיעים שחור אבל יש גם צבעוני שמחירם עד 700 שקל לטונרים כפולים.
"יש כמובן את מדפסות מחסני הדיו. דגמים כמו סמארטאנק של Hp שכבר נמכרים ב-749 שקל ועם פקס: 949 שקל. אפסון התחילו עם זה ו-Hp הצטרפו וגם קאנון וכרגע זה הדבר הבא – מדפסת שיש בה ארבע מחסניות דיו שמספיקים ל-18 אלף דפים, עם אחריות לשלוש שנים".
אפשר להדפיס תמונות במדפסות הביתיות? "אפשר על נייר מיוחד, אבל האיכות לא תהיה גבוהה. יש מדפסות מיוחדות לזה ויש להן ביקוש. יש היום גם מדפסות שאנשים קונים עבור בצק סוכר לעוגות, גם לזה יש שוק, אבל אלה לא מדפסות זולות".