מלונות לפועלי הבניין: התאחדות הקבלנים בוני הארץ במגעים עם התאחדות המלונות, במטרה לאתר קבוצה של בתי מלון שבה אפשר לשכן את עשרות אלפי עובדי הבניין הפלסטינים שצפויים לקבל היתר לינה - לשבועות שבהם ייסגרו מעברי הגבול בעקבות משבר הקורונה. כך נודע לכלכליסט.
כיום בשגרה יש היתרי לינה ל-15 אלף עובדים, הקבלנים שמעסיקים אותם הם אלה שאחראים לסידורי הלינה שלהם. בעקבות התוכנית לסגור את מעברי הגבול, התאחדות בוני הארץ ומשרד הבינוי במגעים עם המועצה לביטחון לאומי (מל"ל) להוספת עוד 40 אלף היתרי לינה, כך שבסך הכל ילונו בארץ 55 אלף עובדים, וזאת כדי למזער את הנזק לענף הבנייה.
1 צפייה בגלריה
פועלי בניין בישראל
פועלי בניין בישראל
פועלי בניין בישראל
(צילום: AFP)
הנטייה של המל"ל היא לאשר זאת, אך רק לאחר שהקבלנים יציגו פתרונות לינה מרוחקים ממקומות מיושבים. עלות ההלנה תושת על חברות הבנייה, והערכה היא כי בסופו של דבר העלויות הנוספות יגולגלו למחיר הדירות.
ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים ובוני הארץ, מסר: "במסגרת המאמץ להבטיח המשך פעילות מקסימלית אפשרית של ענף הבניה והתשתיות, אנו פועלים כדי למצוא פתרונות הלנה זמניים לעובדים שיוספו למכסת בעלי אישור הלינה בישראל. בשלב זה אנחנו רואים הזדמנות לנצל את הירידה הדרמטית בתפוסת המלונות ולהלין בהם את העובדים. מגעים בעניין זה כבר החלו.
"הכוונה היא להלין את העובדים שיקבלו אישור של מערכת הביטחון מחוץ למרכזי אוכלוסיה בישראל. אנחנו ממשיכים לבחון אופציות נוספות וכלים שיבטיחו את המשך הבניה כדי למנוע קריסה של ענף הבניה והתשתיות שעלולה לפגוע פגיעה רחבה מאוד בציבור רוכשי הדירות ובמשק".

ועדות התכנון ידונו רק בתכנון אגפים לחולי קורונה

בתוך כך, בהמשך להנחיות האחרונות של הממשלה אמש, הנוגעות למגבלות בעקבות משבר הקורונה, במינהל התכנון הודיעו הבוקר (א') כי לא יתקיימו דיונים בוועדות התכנון השונות. מדובר בדיונים הכוללים את הותמ"ל, המועצה הארצית לתכנון ובנייה, ועדות התכנון המחוזיות, והוועדה לתשתיות לאומיות שדנה בין היתר בתכנון תוואי המטרו.
במקביל צוין כי כן יתקיימו דיונים הנוגעים למשבר הקורונה. כך למשל ביום שלישי הקרוב יתקיים דיון במועצה הארצית הנוגע להסבת אגף קיים בבית החולים בני ציון בחיפה לחולי נגיף הקורונה בתנאי בידוד.
בין הדיונים שאמורים היו להתקיים היום במועצה הארצית לתכנון ובנייה, ובוטלו, דיון על אישור תוכנית רכס לבן בירושלים להקמת 5,000 יחידות דיור. לתוכנית שקודמה בוועדה המחוזית כבר הוגשו התנגדויות רבות, בעיקר של מיקומה באזור בעל רגישות סביבתית גבוהה. לאחר דחיית ההתנגדויות הוגש ערר למועצה הארצית שהיתה אמורה לדון היום בתוכנית.
ממינהל התכנון נמסר: "בהמשך להנחיית ראש הממשלה, ועדות התכנון לא יתכנסו עד להודעה החדשה. מינהל התכנון יקיים דיונים בכל נקשור להתמודדות המדינה עם משבר הקורונה ככל שיידרש לכך, וזאת בהתאם להנחיות".