שר האוצר ישראל כץ, החליט היום (ה') לאשר את המשך הייבוא החופשי של חמאה, ללא מכס. השר החליט לדבוק בהחלטה של קודמו משה כחלון, ולא יבטל את ביטול המכס על יבוא חמאה מחו"ל. זאת אחרי ששר החקלאות אלון שוסטר, ביקש מוקדם יותר היום מכץ לבטל את הייבוא החופשי ולחזור לייבוא עם מכס, הכולל מכסות פטורות ממכס.
בענף החלב חוששים שייבוא חופשי יפגע בתכנון של משק החלב בישראל, שבנוי על ויסות כמויות השומן וניתובן לייצור חמאה.
1 צפייה בגלריה
חמאה על המדפים
חמאה על המדפים
חמאה על המדפים
(צילום: מירב קריסטל)
הייבוא החופשי של חמאה לארץ אושר בשל מחסור בחמאה שהחל בסוף 2018, אז טרה הפסיקה לשווק חמאה לרשתות השיווק ותנובה תמצמה את הייצור שלה.
כאמור, שר החקלאות הנכנס, אלון שוסטר, פנה היום לכץ, בבקשה לעצור את היבוא החופשי ללא מכס של חמאה - ולחזור להטיל מכס על יבוא או להקצות מכסות יבוא פטורות ממכס. השר כיהן בשנה האחרונה כיו"ר משותף בשדולה החקלאית בכנסת. "עם כניסתי לתפקידי, אני פונה אליך בנושא יבוא חמאה ללא מכס והעתירות שהוגשו בעניין", כתב לשר האוצר.
עוד כתב שוסטר: "קודמך בתפקיד חתם על צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין (הוראת שעה מס' 3), התש"ף-2020, המעניק פטור ממכס ליבוא חמאה ללא מגבלה כמותית. זאת, לאחר שהסתמך, בין השאר, על מכתבו של מנכ"ל משרדי, מתאריך 30/12/19 ובו מדגיש המנכ"ל כי הוא 'תומך בהצעה לביטול המכס על יבוא החמאה לישראל' מהנימוק שכאשר יש קונפליקט בין טובת החקלאים לבין טובת הצרכנים' טובת הצרכנים עדיפה. עמדתי שונה מעמדת המנכ"ל.
"אני שותף לעמדתם של חלק מגורמי המקצוע הבכירים במשרד וסבור כי ישנן חלופות ראויות לפתיחה הגורפת, חלופות שתאפשרנה צריכה סדירה של תוצרת מקומית, איכותית, במחיר סביר. הצו שהוצא הינו בלתי מידתי ועתיד להסב נזקים לא סבירים לצרכנים, למשק החלב ולתכנון הענף בהתאם לחוק. מכיוון שידוע לי כי הסמכות להחלטות בנושא מכס הינה באחריותך הבלעדית, ומכיוון שקיימות חלופות ראויות לפתיחה הגורפת של הייבוא, אבקשך להנחות את גורמי המקצוע במשרדך לדון בנושא זה מחדש עם גורמי המקצוע במשרדי".
חמאה היא מוצר שמחירו מפוקח על ידי המדינה. על קמעונאים למכור 100 גרם חמאה ב-3.94 שקל ומטה. חקלאים התנגדו ליבוא חופשי ואף הגישו עתירות נגד יבוא זה, משום שיש בכך פגיעה במשק החלב שהוא משק מתוכנן. חלק מהתכנון בענף קשור לוויסות כמויות שומן לחמאה. הכנסה ארצה של חמאה בכמויות בלתי נשלטות עלולה לפגוע בתכנון ולהביא לירידה בכמויות לאורך כל שרשרת הייצור. בנוסף, לא כל החמאה המיובאת נמכרת במחיר הפיקוח, כלומר היא לא בהכרח מורידה מחירים. יש חמאות כמו פרזידנט הצרפתית או ואליו מפינלנד שנמכרות במחיר גבוה ממחיר הפיקוח - כשישה שקלים ל-100 גרם.
עם זאת, בזכות היבוא החופשי, לאחרונה אפשר לראות יותר חמאות במקררים ברשתות השיווק ובמרכולים. בין היתר חזרה למדפים אריזת חמאת תנובה 100 גרם, אחרי שנעדרה מהם תקופה ארוכה וחמאת טרה שהפכה למצרך נדיר ב-2019. לצד אלה נמכרות כאמור חמאות במחיר גבוה (כדוגמת ואליו), חמאות במחיר דומה למחיר המפוקח (יורו באטר, חמאת המותג הפרטי של שופרסל) וחמאות במחירים נמוכים מהמחיר המפוקח (למשל חמאה מפולין שנמכרת בשופרסל).
פורסם לראשונה: 13:33, 21.05.20