"הבורסה היא היחידה שמגיבה על אירועים עוד לפני שהם מתרחשים". כך אומרים זה שנים מומחים לשוק ההון. הסיכון הגדול ביותר הוא שההימור שהאירועים יתרחשו יתבדה בסופו של יום.
אתמול בצהריים (שני), הוציאה חברת פייזר הודעה משמחת, לפיה נמצא חיסון בטוח ב-90% לנגיף הקורונה. עוד לפני שסיימו לקרוא את ההודעה - החלו הברוקרים המנוסים, אך גם "עמך" המשקיעים בבורסות בעולם, לשגר הוראות קניה ומכירה. לצד פייזר, שזינקה בבורסה בארה"ב ב-7.7%, טסו למעלה, לעתים בעשרות אחוזים, מניות של חברות שדשדשו בחודשי משבר הקורונה, ולעומתן צנחו מניות שדווקא זכו בעדנה בימי התפשטות הנגיף הקטלני.
3 צפייה בגלריה
פייזר בבורסה
פייזר בבורסה
פייזר בבורסה
(צילום: רויטרס)
כך המריאו מניות חברות התעופה, כי הרי "הטיסות יתחדשו בהיקף גבוה". מניות מפעלי המכוניות, כמו דיימלר (מרצדס) וב.מ.וו. זינקו גם הן, כי "בקרוב כולם יחזרו לכבישים עם מכוניות חדשות". מניות בתי המלון לא נשארו לבד, כי הרי "התיירות מתחדשת תכף ומיד בהיקף גדול". ומניות חברות הקרוזים ממש רצו למעלה, כי "הקפת יבשות באוניות פאר נמצאת כבר בפתח".

כאילו נגמרה הקורונה, בבת אחת

בה בשעה מניות חברת "זום", שהייתה להיט בימי המשבר, צנחו ב-17.4%, שכן הפגישות הפרונטאליות הוחלפו בחלונות במחשב המרצד לנגד עינינו. "זהו, חוזרים לפגישות פנים אל פנים. הזום זכרונו לברכה", ודאי מלמלו מוכרי המניה המבוקשת כל כך רק עד לפני שעה-שעתיים.
3 צפייה בגלריה
ראובן ריבלין בשיעור זום עם תלמידי כיתה ד'
ראובן ריבלין בשיעור זום עם תלמידי כיתה ד'
נגמר עידן הזום? נשיא המדינה, ראובן ריבלין, בשיעור זום עם תלמידי כיתה ד'
הקורונה נגמרה. זאת אומרת, נגמרה פתאום לגמרי בבורסה, אבל דווקא ביממה האחרונה נרשמו שיאים חדשים בהתפשטות הנגיף ואפילו איסלנד, שכל אוכלוסייתה נבדקה רק לפני שבועות אחדים וזוהו בה בקושי מניין חולים - הפכה באחת לאדומה.
אז זהו. הקורונה ממש לא מאחורינו. האופוריה בשווקים היא מסוכנת במיוחד למי שאינו ברוקר ולא בדיוק מבין את הלכי הרוחות בבתי ההשקעות, בבנקים ואצל המומחים. נכון שבשורת חברת פייזר הייתה אחת הטובות בשנה האבודה בריאותית וכלכלית 2020, אולם היא רחוקה עדיין ממימוש בשטח.
וכך, לא צריך להיות פרופסור לרפואה או כלכלה כדי להבין שהאופוריה תחלוף במהרה והמניות שזינקו לפתע - צפויות לרדת, ואלה שירדו כנראה יחזרו לזנק שוב כלפי מעלה.
היום למשל, כשעה לאחר פתיחת המסחר בניו יורק, התמונה נראתה כבר שונה. מניות ענקיות הטכנולוגיה סבלו מפלות חזקות ופייזר וביונטק עלו, אולם בשיעור של אחוזים בודדים.

אל תרוצו כל כך מהר לקנות מניות של בתי מלון

לא מחר בבוקר, לא בשבוע הבא וגם לא בעוד שלושה או ארבעה חודשים יציפו תיירים את העולם ואת ישראל. במטוסים, בבתי המלון ובאתרי התיירות לא ירשמו תפוסה מלאה עוד זמן רב. אף אחד לא ירוץ מחר בבוקר לקנות מכונית מרצדס, שרק אתמול הוא לא חשב אפילו לקנותה בקרוב. הפגישות הפרונטאליות ודאי לא יתחדשו בהיקף הקודם עוד חודשים רבים. ועידות כלכליות, כנסים וירידים לא יחודשו באחת כבר בתוך ימים.
3 צפייה בגלריה
פייזר
פייזר
עד שיינתן למיליארדי אנשים יארך ודאי שנה-שנתיים-שלוש. חיסון הקורונה של פייזר
(רויטרס)
לכן, דווקא בתחום הכלכלי, לא פחות מבתחום הבריאותי, צריך להציץ ברמזור: אור אדום בוהק דולק עדיין בבורסות. החיסון החדשני טרם נוסה באופן משמעותי ברחבי העולם ועד שיינתן למיליארדי אנשים יארך ודאי שנה-שנתיים-שלוש. בינתיים מה שנראה בשטח אלה חורפנים עם זן חדש של קורונה כנראה ושיאי התפשטות של הנגיף המוכר מאז ראשית השנה בארצות אירופה, בצפון אמריקה ובמדינות רבות באסיה ובאפריקה.
לכן, מי שחושב שנקרתה בפניו הזדמנות בלתי חוזרת "לעשות מיליונים" בבורסות העולם, כדאי שיירגע מהר. הקורונה הייתה איתנו, היא עדיין איתנו והיא והשלכותיה עוד יהיו עמנו חודשים רבים בשנת 2021. לרוץ עכשיו ולקנות מניות של חברת תעופה, בית מלון או רשת בתי קולנוע זה לא פחות מהימור בקזינו. ולמי שאין הרבה ממון בכיסו ובבנק - כדאי שימתין מעט.
זהירות עוד לא הזיקה אף פעם בשוקי ההון. למרות שיהיו מי שיאמרו אולי בעוד חודשים אחדים: איך לא רצנו לקנות את המניות שרצינו? גם זה יכול לקרות.