ההשפעה החיובית של משבר הקורונה על שוק קמעונאות המזון עזרה לרשת ויקטורי להציג עלייה חדה במכירות הרבעון השני וזינוק ברווח הנקי. הדו"חות שפירסמה היום (ה') רשת הסופרמרקטים נתמכו גם על ידי תיעול מחנק האשראי בקבוצת ביתן ורכישת חנויות חזקות.
>>לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
המכירות של ויקטורי עלו ברבעון השני של 2020 ב-32.5% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד והסתכמו ב-592 מיליון שקל. הזינוק הושג מפתיחת ארבע חנויות חדשות ששלוש מהן נרכשו מידי יינות ביתן ומגה, שבבעלות נחום ביתן, וכן מהעלייה בביקוש למזון שבאה לידי ביטוי בצמיחה של 10.6% במכירות החנויות הזהות (חנויות שהיו פעילות הן ברבעון השני והן ברבעון המקביל אשתקד, המשמש להשוואה). העלייה במכירות הושגה למרות סגירת סניף בקריית גת בעקבות סיום חוזה השכירות. בשורה התחתונה רשמה ויקטורי זינוק של 51.1% ברווח הנקי ל-12.7 מיליון שקל.
1 צפייה בגלריה
סניף ויקטורי
סניף ויקטורי
סניף ויקטורי
(צילום: עידו ארז)

האונליין בצמיחה

במקביל לצמיחה במכירות בסניפים, נהנתה החברה מהביקושים הגבוהים בתחום האונליין. ברבעון השני של 2020 הגיעו המכירות באינטרנט ל-5% מכלל מכירות החברה. במהלך הרבעון הסבה החברה סניף בתל אביב לסניף אונליין המשמש כפיילוט, אם הסניף יגדיל את המכירות תוך שמירה על רווחיות, החברה מתכוונת להעביר סניפים נוספים עם רווחיות נמוכה לאונליין בלבד, על מנת לייצר ערך מוסף ולהגדיל את המכירות.
ויקטורי השיקה את אתר האינטרנט העצמאי שלה בתחילת 2017 ופעילותו הייתה הפסדית. ברבעון השלישי של 2018 הובילה החברה מהלך התייעלות בתחום האינטרנט שכלל התאמת המחירים למחיר החנויות שהיה גבוה יותר, ובכך הפכה את הפעילות לרווחית החל מהרבעון השני של שנת 2019. בחברה מציינים כי החל מתחילת 2020, הרווח התפעולי באונליין דומה לרווח התפעולי בכלל החברה.
החברה מעריכה שכיוון שחלק גדול מהציבור נחשף בזמן משבר הקורונה לאפשרות לבצע הזמנות מקוונות, דפוסי הצריכה עשויים להשתנות ורמת המכירות באמצעות הזמנות מקוונות תישאר גבוהה משמעותית. החברה השיקה ברבעון אפשרות לאיסוף עצמי מהחנויות באמצעות הזמנה מראש. האיסוף העצמי מקל מאד על החברה מבחינה לוגיסטית וחוסך בעלויות וכן מסייע לעמידה במגבלות הצפיפות בחנויות. החברה מעריכה שפעילות זו אמורה לצמוח ולהוות מנוע צמיחה במכירות החברה, בשל הנוחות בכך שההזמנה לא כרוכה בהמתנה למשלוח.

התרחבות על חשבון ביתן

ההתרחבות של ויקטורי, המונה היום 59 סניפים, סייעה לחברה לשפר את תנאי הסחר מהספקים ולרשום עלייה חדה יותר של 34.4% ברווח הגולמי, ובכך לשפר את הרווחיות הגולמית שעמדה ברבעון על 25.5%. להערכת המנכ"ל אייל רביד, תרומתם של הסניפים החדשים ובראשם סניפי דגל בקניון איילון ובקניון מלחה, למכירות ולרווחיות עדיין לא באה לביטוי במלואה, בשל המגבלות שהוטלו על הקניונים בעקבות משבר הקורונה, כך שניתן להעריך כי החברה תוכל להמשיך ולהציג שיפור במדדים אלו במחצית השניה של השנה.
פרסום בהיקפים נרחבים של החנויות החדשות, לצד סיום התחשבנות עם יינות ביתן על השאלת עובדים של הסניפים החדשים, הובילו לזינוק של 36% בהוצאות מכירה ושיווק, אך לנוכח העלייה במכירות, שיעורן עלה בצורה מתונה ל-20.1% מהמכירות לעומת 19.7% בתקופה המקבילה אשתקד.
בהמשך לזינוק ברווח הגולמי ולירידה בהוצאות הנהלה וכלליות, הציגה ויקטורי זינוק של 48.2% ברווח התפעולי שהסתכם ב-24 מיליון שקל. הרווחיות התפעולית עלתה ל-4.1% מהמכירות לעומת 3.6% בתקופה המקבילה אשתקד.
בוויקטורי נערכים להמשך ההתרחבות עם הסכמים לפתיחת שני סניפים נוספים, באשדוד ובבאר יעקב, הצפויים להפתח במהלך שנת 2021. בנוסף, החברה בוחנת המשך התרחבות באמצעות רכישת סניפים, כשברקע, נסיונותיה של יינות ביתן למכור עשרות סניפים, בנסיון לשקם את הקבוצה.
בוויקטורי מעריכים שבטווח הקצר עדיין הצריכה תהיה גבוהה במקצת מהממוצע לפני משבר הקורונה. זאת בשל המשך ההגבלות על פעילותם של מסעדות, בתי קפה ואולמות אירועים וכן עקב החזרה האיטית של ענף התעופה לפעילות מלאה. החברה לא צופה פגיעה מהותית בהכנסותיה בשל הרעה במצב הכלכלי במשק ומעריכה כי אם תהיה התפרצות מוגברת של מגפת נגיף הקורונה יעלו מכירותיה שוב באופן ניכר.